شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 295317

احتمالا خطر پراكندگی ویروس كرونا تا هفته‌ها و حتی ماه‌های دیگر نیز كماكان وجود دارد. بنابراین نكات بهداشتی برای مبارزه با این ویروس باید به طور مستمر رعایت شود.

سالم‌سازی خشکبار در برابر كرونا

سلامت نیوز:احتمالا خطر پراكندگی ویروس كرونا تا هفته‌ها و حتی ماه‌های دیگر نیز كماكان وجود دارد. بنابراین نكات بهداشتی برای مبارزه با این ویروس باید به طور مستمر رعایت شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،طبق‌نظر سازمان بهداشت جهانی، كووید-19 اساسا یك بیماری قابل انتقال از آب و غذا نیست و ابتلا به آن معمولا از طریق تماس نزدیك با ترشحات فرد مبتلا، رعایت ‌نكردن بهداشت شخصی، تماس دست آلوده با بینی و چشم و دهان و تنفس ذرات ویروس معلق در هوا رخ می‌دهد. اما برخی از مواد غذایی گاهی به‌عنوان ناقل مكانیكی ویروس كرونا عمل می‌كنند كه انواع تخمه و آجیل نیز از این دست است.

باید توجه داشت حتی نمك موجود در تخمه و آجیل‌های بو داده به هیچ وجه تضمینی برای نابودی ویروس نیست و ویروس ممكن است ساعت‌ها روی پوسته این تركیبات زنده بماند و به فرد دیگر منتقل شود؛ به‌ویژه این‌كه فرآیند شكافتن پوسته تخمه و جدا كردن مغز آن مستقیما در تماس با دهان و دندان است و ممكن است در صورت بی‌توجهی به نكات بهداشتی موجب ابتلا شود.پیشگیری از انتقال ویروس از طریق خشکبار كار دشواری نیست.

به طور كلی در این ایام، خرید تخمه و آجیل بسته‌بندی‌شده نسبت به آجیل‌های باز و فله‌ای ارجحیت دارد. بدیهی است قبل از مصرف این خشكبار باید دست‌ها به‌خوبی شسته شود. گفتنی است مصرف تفننی تخمه و آجیل در خودرو، به‌ویژه در این روزهای كرونایی به هیچ وجه بهداشتی نیست و باید پرهیز شود.حرارت‌ دادن تخمه و آجیل قبل از مصرف آنها بهترین راه برای سالم‌سازی است.

برای بو دادن، می‌توان تخمه و آجیل خریداری‌شده را در ظرف یا ماهیتابه ریخته و مقادیر مختصری آب اضافه شود و چند دقیقه روی اجاق حرارت داد. البته بسته به ذائقه می‌توان از آبلیمو یا آب نارنج نیز استفاده كرد. هدف از افزودن این مایعات این است كه حرارت حاصل از بخارشدن آنها ویروس را به‌سرعت نابود كند.

خوشبختانه ویروس كرونا نسبت به حرارت بسیار حساس است و در دماهای بالاتر از 50 درجه سانتیگراد از بین می‌رود. بنابراین تفت‌ دادن یا بودادن مختصر تخمه و آجیل، به گونه‌ای كه حرارت به‌صورت یكنواخت به كل محتوای آن برسد، آن را كاملا بهداشتی و سالم خواهد كرد. البته استفاده از حرارت ماكروویو نیز اقدامی موثر برای سالم‌سازی تخمه و آجیل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha