دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند که در صورت خوردن شام دیر هنگام، بدن با افزایش سطح قند خون و کاهش چربی سوزی روبه رو شده و دچار افزایش وزن خواهد شد.

چه ساعتی شام بخوریم تا لاغر بمانیم

سلامت نیوز: دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند که در صورت خوردن شام دیر هنگام، بدن با افزایش سطح قند خون و کاهش چربی سوزی روبه رو شده و دچار افزایش وزن خواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، تخمین زده می‌شود، بیش از 1/2 میلیارد بزرگ‌سال در سراسر جهان دارای اضافه وزن یا چاقی هستند که به عوارض سلامتی بالقوه کشنده ای مانند دیابت و فشار خون بالا دچار می‌شوند.

نتایج مطالعات پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز نشان می‌دهند که خوردن شام دیرهنگام یعنی درست پیش از خوابیدن، با افزایش سطح قند خون، خطر ابتلا به دیابت را بالا می‌برد. محققان این پروژه تحقیقاتی یک گروه از داوطلبان را انتخاب کردند که در دو زمان متفاوت در ساعت 6 عصر و ساعت 10 شب شام خود را صرف کرده و با فاصله زمانی کوتاه مدت، می‌خوابیدند. آن‌ها وضعیت بدنی این داوطلبان را در هر کدام از این دو زمان مورد مقایسه قرار دادند.

خوردن شام دیر هنگام قدرت تحمل در برابر گلوکز را کاهش داده و میزان چربی سوزی را کم می‌کند. تأثیر تأخیر در خوردن غذا در بین افراد بسیار متفاوت است و به زمان معمول خواب آن‌ها بستگی دارد. این نشان می‌دهد که ممکن است برخی از افراد نسبت به دیگران از دیر شام خوردن آسیب بیشتری ببینند.

برخی مطالعات انجام شده پیشین نشان داده اند که مصرف کالری در ساعات پایانی شبانه روز با چاقی و سندرم متابولیک همراه است.

دکتر جاناتان جون (Jonathan Jun) از دانشکده پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز در ایالات متحده آمریکا، در این رابطه اظهار داشت: «این مطالعه جدید نقاط تاریک نحوه خوردن شام دیر هنگام را روشن کرده است. خوردن شام دیر هنگام قدرت تحمل در برابر گلوکز را کاهش داده و میزان چربی سوزی را کم می‌کند. تأثیر تأخیر در خوردن غذا در بین افراد بسیار متفاوت است و به زمان معمول خواب آن‌ها بستگی دارد. این موضوع نشان می‌دهد که ممکن است برخی از افراد نسبت به دیگران از دیر شام خوردن آسیب بیشتری ببینند.»

وی در ادامه توضیحات خود اظهار داشت: «اگر اثرات متابولیکی که مشاهده کردیم با یک وعده غذایی به طور مزمن رخ می‌دهد بنابراین دیر غذا خوردن در هنگام شب می‌تواند منجر به عواقبی مانند دیابت یا چاقی شود.»

در این پروژه تحقیقاتی، پژوهشگران 20 داوطلب سالم شامل 10 مرد و 10 زن را انتخاب کردند. آن‌ها این 20 نفر را در شرایط خوردن شام در ساعت 10 شب در مقایسه با 6 عصر و خوابیدن در ساعت 11 شب مورد مقایسه قرار دادند.

از داوطلبان هر ساعت در حالی که در آزمایشگاه بودند، نمونه برداری از خون گرفته شد و آن‌ها تحت آزمایش‌های خواب و اسکن‌های چربی سوزی بدن قرار گرفتند. علاوه بر این، غذای حاوی برچسب‌های غیر رادیواکتیو را خوردند تا میزان چربی سوزی مشخص شود.

پژوهشگران از مقایسه خوردن غذا در این دو زمان دریافتند که میزان قند خون افراد بالا رفته و مقدار چربی سوزی آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. دکتر چنژوان گو Chenjuan Gu از دیگر پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز که در این پروژه همکاری دارد در این رابطه گفت: «به طور متوسط میزان بالا رفتن گلوکز بعد از صرف شام دیرهنگام در این داوطلبان حدود 18 درصد بیشتر از حالت صرف شام زودهنگام بوده و میزان چربی سوزی شبانه در مقایسه با خوردن یک شام زودهنگام حدود 10 درصد کاهش داشته است.»

او در توضیحات بیشتر تأکید کرد: «اثراتی که در این داوطلبان سالم دیده‌ایم ممکن است در افرادی که دارای بیماری چاقی یا دیابت هستند، سنگین‌تر بوده و متابولیسم را به خطر بی اندازند.» محققان این پروژه تحقیقاتی اعلام کردند که پیش از این هم اثرات صرف غذای دیر هنگام مورد بررسی قرار گرفته بود اما این پروژه نسبت به تحقیقات پیشین کامل‌تر و مفصل‌تر است.

دکتر جون اضافه کرد: ما هنوز باید آزمایش‌های بیشتری در این رابطه انجام دهیم تا ببینیم آیا این اثرات با گذشت زمان ادامه پیدا می‌کند یا نه و آیا این اثرات با توجه به سبک زندگی افراد مانند خوابیدن خیلی زود پس از صرف غذا، بیشتر می‌شود یا نه.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha