رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن اشاره به اینکه قرار است برای بررسی روند تغییرات در جنگل‌های شمال کشور هواپیمای سبکی به‌صورت ماهانه، پروازی را بر فراز این جنگل‌ها انجام دهد، گفت: همچنین بنا شده است هواپیمای آتش‌نشانی که در سال ۹۷ از آن رونمایی شده بود برای کمک به اطفای حریق در جنگل‌ها در حالت آماده باش قرار داشته باشد.

پرواز هواپیما بر فراز جنگل‌ها برای بررسی روند تخریب

سلامت نیوز:رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری ضمن اشاره به اینکه قرار است برای بررسی روند تغییرات در جنگل‌های شمال کشور هواپیمای سبکی به‌صورت ماهانه، پروازی را بر فراز این جنگل‌ها انجام دهد، گفت: همچنین بنا شده است هواپیمای آتش‌نشانی که در سال ۹۷ از آن رونمایی شده بود برای کمک به اطفای حریق در جنگل‌ها در حالت آماده باش قرار داشته باشد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، با شروع گرما و خشک شدن پوشش گیاهی شعله‌های آتش در جنگل‌ها و مراتع کشور به جان طبیعت افتاد. این آتش نه تنها از طبیعت جان‌ها گرفت بلکه دل دوستداران آن را داغدار از دست دادن دو تن از نیروهای اطفای حریق کرد. از ابتدای سال جاری تاکنون بر اساس اعلام منابع رسمی آتش‌سوزی‌های جنگلی و مرتعی که بیشتر به دلیل بی‌احتیاطی مردم و گردشگران رخ می‌دهد، حدود ۸۰۰۰ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی را درگیر خود کرده است.


هرچند که عوامل متعددی از جمله نبود بالگرد برای اطفای به‌موقع آتش سبب گسترش آن در جنگل‌های کشور طی روزهای گذشته شده است اما انتقاداتی نیز به سازمان‌های متولی از جمله سازمان محیط زیست و سازمان جنگل‌ها در زمینه پیش‌بینی و پیشگیری به‌موقع شده است. در کشورهای مختلف دنیا اینگونه آتش‌سوزی‌ها با استفاده از تجهیزاتی نوین مانند ماهواره‌، پهپاد و دوربین‌گذاری‌ها مدیریت می‌شوند. کمبود این تجهیزات در سازمان متولی عرصه‌های منابع طبیعی کشور در آتش‌سوزی‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری به چشم آمد.


وقوع ۷۵۰ مورد آتش‌سوزی طی سه ماه اخیر

مسعود منصور - رییس‌سازمان جنگل‌ها، مراتع‌و آبخیزداری -  می‌گوید: از ابتدای سال تاکنون حدود ۷۵۰ مورد آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور به وقوع پیوسته است که جز چند مورد محدود از آن‌ها مابقی در کوتاه‌ترین زمان ممکن خاموش شد. این وضعیت نشاندهنده اتخاذ تمهیدات و انجام پیش‌بینی‌ها برای مدیریت آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی کشور و شناسایی نقاط بحرانی است.


حل مشکل بالگردها

منظور رییس سازمان جنگل‌ها از موارد محدود طولانی شدن آتش در جنگل‌ها، منطقه خائیز و گچساران در استان‌های کهگیلویه و بویر احمد و خوزستان و بوشکان بوشهر است. آتش در جنگل‌های این استان‌ها حدود دو تا چهار روز ادامه یافت.


«دلیل طولانی شدن آتش در این مناطق صعب العبور بودن منطقه و نبود بالگرد بود.» منصور ضمن بیان این نکته ادامه می دهد: متاسفانه در آتش‌سوزی‌های این مناطق ناهماهنگی‌های بین نیروهای مسلح برای اعزام بالگرد به منطقه وجود داشت اما اکنون با پیش‌بینی اعتبارات ویژه و ورود دولت این مشکل رفع شده است.»


تا پایان سال همه استان‌ها به پهپاد رصد آتش‌سوزی مجهز می‌شوند

او در ادامه به خرید تجهیزات جدید برای اطفای حریق و ارسال آن به استان‌ها اشاره می‌کند و می افزاید:«امیدواریم تا پایان سال همه استان‌ها را به پهپاد رصد آتش‌سوزی مجهز کنیم همچنین با هماهنگی‌های صورت گرفته قرار است که هواپیمای سبکی به‌صورت ماهانه، پروازی را بر فراز جنگل‌های شمال انجام دهد تا بتوانیم روند تخریب و تغییرات جنگل‌ها و مراتع را به‌صورت ماهانه بررسی کنیم همچنین حدود یک ماه است که مرکز کنترل و پایش عرصه‌های منابع طبیعی کشور در یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها راه‌اندازی شده است. ما در این مرکز عکس‌های ماهواره‌ای از آتش‌سوزی‌های کره زمین را دریافت می‌کنیم و پس از تطبیق آن با نقشه‌ها از وقوع آتش در جنگل‌ها و مراتع مطلع می‌شویم.»


جنگل‌های زاگرس که پیش از این نیز به دلیل بیماری قارچ زغالی و انواع تخریب‌های دیگر از جمله قاچاق چوب ضعیف شده بودند، این بار در بخشی از قسمت‌های خود بیش از ۷۲ ساعت شعله‌های داغ آتش را در نبود بالگردها برای جابه‌جایی نیروهای اطفا و آبپاشی تحمل کرد. پس از این رخداد سازمان برنامه و بودجه اعتبارات جدیدی را برای مدیریت حریق‌های جنگلی پیش‌بینی کرد. رییس سازمان جنگل‌ها می‌گوید که هدف ما این است که با اعتبارات جدید علاوه بر تامین تجهیزات پیش‌بینی حریق، از بالگردها به‌طور دائمی برای اطفای حریق استفاده کنیم.


از هواپیمای آتش‌نشان چه خبر؟

منصور در ادامه درباره هواپیمای آتش‌نشانی که در سال ۹۷ از آن رونمایی و قرار شد که در حریق جنگلی از آن استفاده شود، توضیح داد: این هواپیما تجهیزاتی دارد که در زمان اطفای حریق به آن متصل و برای آبگیری آماده می‌شود. ما تاکید کرده‌ایم که این هواپیما باید در حالت آماده‌باش قرار داشته باشد تا اگر نیاز بود نسبت به اعزام آن اقدام شود.


رییس سازمان جنگل‌ها در پایان بر اهمیت حفظ جنگل‌های زاگرس و توجه بیشتر تمام دستگاه‌ها به این اکوسیستم تاکید می‌کند و می‌گوید: معتقدم با توجه به پوشش انبوه گیاهی امسال و تعدد حریق‌ها اگر اقدامات پیشگیرانه از جمله شناسایی نقاط بحرانی و مدیریت نیروهای اطفا نبود آسیب‌های بیشتری به دنبال این حریق‌ها به جنگل‌ها و مراتع کشور وارد می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha