سومین جلسه «احیای تالاب میانکاله و خلیج گرگان» با موضوع «جلوگیری از تصرف و تغییر کاربری غیرقانونی اراضی تالاب» به ریاست معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در پارک طبیعت پردیسان برگزار شد.

هفت تصمیم مهم برای «احیای تالاب میانکاله و خلیج گرگان»

سلامت نیوز: سومین جلسه «احیای تالاب میانکاله و خلیج گرگان» با موضوع «جلوگیری از تصرف و تغییر کاربری غیرقانونی اراضی تالاب» به ریاست معاون محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست در پارک طبیعت پردیسان برگزار شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، به‌گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست، دراین نشست گزارشی از فعالیت‌ها و اقدام‌های انجام شده درباره کاربری اراضی دشت‌های پیرامونی میانکاله و خلیج گرگان، تصرف اراضی تالابی و اقدام‌های انجام شده اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان مازندران، وضعیت اراضی بانک زمین و ارائه راهکار برای حل مشکل تداخل با میانکاله، مطالعات تعیین حد بستر و حریم قانونی تالاب و فهرست اقدام‌های فوری و با اولویت، کوتاه‌مدت و تفکیک وظایف دستگاه‌ها برای احیای «تالاب میانکاله و خلیج گرگان» ارائه شد.

در این نشست قرار شد وزارت جهادکشاورزی با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، حدود و ثغور املاک اشخاصی که سند معتبر در محدوده دارند را طی ۴‌ماه پس از مصوبه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور، مشخص و پیاده‌سازی‌ کند.

سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری نیز باید نسبت به تحدید حدود و تدقیق و تثبیت مرز منابع ملی از مستثنیات اشخاص در محدوده میانکاله و خلیج گرگان طی ۶‌ماه پس از مصوبه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور، اقدام کند.ممیزی مراتع و ارائه پروانه‌های چرای دام به سازمان حفاظت محیط‌زیست توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری، طی ۴‌ماه پس از مصوبه ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور نیز از دیگر مصوبات نشست بود.

تدقیق مطالعات حد حریم و بستر تالاب میانکاله با حضور سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت نیرو، استانداری گلستان، آب منطقه‌ای استان مازندران، ادارات حفاظت محیط‌زیست 2 استان مازندران و گلستان، ادارات منابع طبیعی 2 استان مازندران و گلستان و مشاور مطالعات حریم و بستر تالاب، در جلسه هفته آتی در استانداری گلستان انجام می‌شود.

در سومین نشست احیای تالاب میانکاله و خلیج گرگان همچنین مقرر شد، نهایی‌سازی مطالعه تعیین نیاز آبی محیط‌زیستی تالاب میانکاله تا قبل از برگزاری جلسه بعدی ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور انجام شود و طی هفته آینده در جلسه کارگروه مشترک آب و محیط‌زیست با وزارت نیرو، به‌ویژه توافق کلی درخصوص تأمین بخشی از نیاز آبی میانکاله و خلیج گرگان از رودخانه قره‌سو صورت بگیرد.

فهرست اقدامات کوتاه‌مدت و بلندمدت پیشنهادی دستگاه‌های اجرایی ستادی و استانی (گردآوری شده توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست) به‌منظور اعلام نظر و تکمیل به دستگاه‌ها ارسال گردد. مقرر شد که این فهرست با توافق کلیه دستگاه‌های ذیربط نهایی شده و سپس در ستاد ملی هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور به تصویب برسد و پروژه‌های مصوب پس از تأمین اعتبار از طریق ستاد، عملیاتی می‌شوند.

در سومین نشست احیای تالاب میانکاله و خلیج گرگان همچنین مقرر شد با توجه به چالش‌های مربوط به تداخل حد بستر و حریم تعدادی از تالاب‌های کشور که توسط وزارت نیرو تعیین شده با محدوده مصوب شهرها و آبادی‌ها، موارد طی مکاتبه‌ای به وزارت نیرو منعکس تا راهکار اصلاحی پیش‌بینی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha