میزان بالا هورمون استرس موسوم به کورتیزول با افزایش خطر مرگ در بین بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مرتبط است.

میزان هورمون استرس شدت بیماری کووید ۱۹ را نشان می دهد

سلامت نیوز:میزان بالا هورمون استرس موسوم به کورتیزول با افزایش خطر مرگ در بین بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مرتبط است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، به گفته محققان کالج امپریال لندن، یافته‌ها می‌تواند به شناسایی بیماران کووید ۱۹ که بیشتر نیاز به مراقبت‌های ویژه دارند، کمک کند.


میزان کورتیزول زمانی افزایش می‌یابد که بدن به دلیل بیماری، تحت فشار و استرس است. میزان بالا این هورمون خطرناک بوده و منجر به افزایش ریسک عفونت و شرایط نامناسب برای سلامت می‌شود.


در این مطالعه، محققان ۵۳۵ بیمار مشکوک به کووید ۱۹ را که بین ۹ مارس تا ۲۲ آوریل در سه بیمارستان لندن پذیرش شده بودند بررسی کردند.


یافته‌ها نشان داد میزان هورمون کورتیزول در ۴۰۳ بیمار که بیماری کووید ۱۹ شأن تأیید شد در مقایسه با افراد فاقد این بیماری، به مراتب بالاتر بود.


میزان کورتیزول در زمان سلامت و استراحت فرد ۱۰۰ تا ۳۰۰ nm/L و در طول مدت خواب، تقریباً صفر است. میزان این هورمون در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به اندازه ۳۲۴۱ بالا بود. حتی این رقم بعد از یک عمل جراحی مهم از ۱۰۰۰ بیشتر می‌شود.


نتایج نشان داد در بین بیماران کووید ۱۹، بیماران دارای میزان کورتیزول ۷۴۴ یا کمتر، به طورمیانگین ۳۶ روز زنده ماندند، درحالیکه در افراد دارای میزان کورتیزول بالا ۷۴۴، میانگین مدت زنده ماندن ۱۵ روز بود.


«والجیت دیلو»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «از دیدگاه متخصصان غدد، این یافته‌ها بدین معناست که ناخوش‌ترین بیماران مبتلا به کووید ۱۹ دارای میزان بالا هورمون کورتیزول هستند و این میزان بالا نگران کننده است.»


به گفته محققان، وجود چنین نشانگر اولیه ای می‌تواند به پرسنل بیمارستانی در تشخیص سریع بیمار کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha