آسم از جمله بیماری‌های تنفسی است كه در سنین مختلف شایع است ولی در كل كودكان را بیشتر درگیر می‌كند. تاكنون درمان قطعی برای بیماری آسم ارائه نشده است اما می‌توان با داروهای مؤثر و كنترل مناسب این بیماری، از بروز علائم و حملات آن پیشگیری كرد.

سلامت نیوز: آسم از جمله بیماری‌های تنفسی است كه در سنین مختلف شایع است ولی در كل كودكان را بیشتر درگیر می‌كند. تاكنون درمان قطعی برای بیماری آسم ارائه نشده است اما می‌توان با داروهای مؤثر و كنترل مناسب این بیماری، از بروز علائم و حملات آن پیشگیری كرد.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از روزنامه جام جم ،استعداد ژنتیك و عوامل محیطی در بروز این بیماری نقش اساسی دارد و استفاده از دخانیات از جمله سیگار و قلیان می‌تواند شیوع این بیماری را افزایش دهد و نتایج فاجعه‌باری را برای مبتلایان به این بیماری به‌بار آورد. با توجه به استراتژی‌های وزارت بهداشت و نظام سلامت در راستای ممنوعیت استفاده از قلیان در انظار عمومی، در شرایط اپیدمی كرونا و با حضور مردم در خانه‌ها استفاده از قلیان و دخانیات می‌تواند با افزایش خطر شیوع آسم در كشور همراه باشد.

افرادی كه در شرایط شیوع كرونا در منزل مانده‌اند، گاهی به عنوان سرگرمی به مصرف دخانیات می‌پردازند كه این امر نه‌تنها ریه این افراد را در برابر كرونا آسیب‌پذیر می‌كند بلكه كودكان و افراد مبتلا به آسم را نیز حساس می‌كند كه می‌تواند حملات آسمی این افراد را تشدید كند و میزان خطر ابتلا به كروناویروس را در این افراد افزایش داده و چه‌بسا موجب فوت این بیماران شود.

هر نخ سیگار حدود ۴۰۰۰ ماده شیمیایی و سمی دارد و مواد سمی منتقل شده از قلیان چند برابر سیگار بوده كه استنشاق دود دخانیات باعث تغییرات ساختاری و سلولی در بافت ریه می‌شوند. این تغییرات برگشت‌ناپذیر است و باعث آسیب‌پذیری بافت ریه در برابر عوامل خطرزا می‌شوند و حتی حساسیت‌زایی را در افراد بیشتر می‌كند.متاسفانه در فضای مجازی بحثی با عنوان قلیان مفید مطرح شده است.

به این صورت كه مدعی می‌شوند «قلیان مفید یا قلیان نعناع رفع‌كننده آسم و پاك‌كننده ریه است.» می‌گویند اگر قلیان را از عرق نعنا پركرده و بدون ذغال كشیده كه باعث رفع آسم و حساسیت می‌شود كه قطعا این اقدامی نادرست است. لازم به ذكر است كه با وجود مفید بودن نعنا، احتمال ایجاد حساسیت توسط نعنا در برخی افراد مبتلا به آسم وجود دارد و نیز ورود میزان بالای هوای حاوی مواد موجود در عرق نعنا می‌تواند محرك ریه باشد. همچنین برخی از قلیان‌ها حاوی مواد حساسیت‌زا بوده و جنس بدنه و شلنگ و... قلیان خود محرك آسم است.

اگر قلیان را قبلا سایر افراد استفاده كرده باشند در این صورت وضعیت بسیار وخیم‌تر خواهد بود و باقیمانده‌هایمواد محرك و سمی در قلیان و شاید آلودگی میكروبی نیز وضعیت فرد را بحرانی سازد.همچنین باور غلط دیگری كه وجود دارد این است كه چون دود تنباكوی قلیان از داخل آب رد و از طریق آب فیلتر می‌شود، پس مواد مضر آن تصفیه می‌شود.

این در حالی است كه كشیدن دود تنباكو از طریق آب، مواد مضر آن را تصفیه نمی‌كند. این دود می‌تواند روی ریه به‌شدت اثر مخربداشته باشد.از سوی دیگر در جامعه برخی افراد دارای باور اشتباهی هستند كه تصور می‌كنند استفاده از سایر دخانیات مانند پیپ و چپق و... خطر كمتری از سیگار و قلیان دارد. از آنجا که این نوع دخانیات حاوی توتون‌های معطر هستند، این دیدگاه نادرست را به‌وجود می‌آورد كه كم‌ضررتر هستند.

لازم به ذكر است كه این‌گونه موارد نه‌تنها كم‌ضرر نبوده بلكه به‌خاطر وجود مواد حساسیت‌زا در این نوع دخانیات، آسیب شدیدتری به ریه وارد شده و افراد مبتلا به آسم را بیشتر تحت‌تاثیر قرار داده و ریسك درگیری این بیماران را افزایش می‌دهد.در نهایت از آنجا كه آسم یك بیماری قابل مشاهده در میان جمعیت عمومی است و متاسفانه روز به روز در حال افزایش است، شواهد مرتبط‌كننده مواجهه افراد مبتلا به آسم با دود دخانیات باعث عواقب ناگوار در بیماران می‌شود كه باید سیاستگذاران سلامت، قوانین جدیدی در مورد استعمال دخانیات، به‌ویژه در اماكن عمومی و ایجاد محیط‌های عمومی عاری از دخانیات را وضع كنند.

همچنین توصیه می‌شود با آگاه‌سازی افراد و خانواده‌ها از خطرات ناشی از استعمال دخانیات، اجازه استعمال دخانیات در منزل یا كنار افراد و فرزندتان داده نشود و از اماكن عمومی كه امكان سیگاركشیدن وجود دارد، دوری شود تا با اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی، شرایط تحریك‌كننده بیماری آسم كمتر شود. همچنین در صورت بروز هرگونه مشكل تنفسی سریعا به مراكز درمانی مراجعه و با پزشك مربوطه مشورتانجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha