با افزایش بیماری کرونا و پسماندهای ناشی از آن دفن غیراصولی پسماندها به دغدغه ای دوچندان برای محیط زیست و همچنین عاملی مهم برای تهدید سلامت شهروندان تبدیل و موجب نگرانی مردم شده است.

پسماند کرونایی و سلامت مردم؛ مرزی باریک تر از مو

سلامت نیوز:با افزایش بیماری کرونا و پسماندهای ناشی از آن دفن غیراصولی پسماندها به دغدغه ای دوچندان برای محیط زیست و همچنین عاملی مهم برای تهدید سلامت شهروندان تبدیل و موجب نگرانی مردم شده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ،با شیوع ویروس کرونا در اوایل اسفند ماه تمامی بیمارستان‌ها پذیرای بیماران کرونایی نبودند و تعداد محدودی از آن ها به عنوان بیمارستان معین انتخاب شدند تا به بیماران کرونایی خدمات ارایه کنند، اما آمارها نشان می دهد که از همان روزهای ابتدایی شیوع این بیماری، میزان پسماندهای تولیدی بیمارستان‌ها افزایش یافته و اکنون با افزایش تعداد بیمارستان‌های مخصوص مبتلایان به ویروس کرونا، مراجعه‌کنندگان و افرادی که در بیمارستان‌ها بستری می شوند، میزان پسماند تولیدی بیمارستان‌ها بیش از پیش افزایش پیدا کرده است.


همچنین با قرنطینه و افزایش حساسیت مردم و استفاده از ماسک و دستکش نیز میزان این نوع پسماندها در خانه ها افزایش یافته است؛ در این بین مسئله ای که مطرح  می شود این است که تکلیف پسماندهای خانگی بیماران کرونایی که از بیمارستان ها ترخیص شده اند و یا آن هایی که در خانه قرنطینه شده اند چیست؟


سعدالله جدیدی، یکی از شهروندان سنندجی می گوید: با وجود هشدارها و توصیه های زیاد کارشناسان برای استفاده از ماسک و دستکش و سپس دفع بهداشتی آن، متاسفانه هنوز در هر گوشه شهر زباله های کرونایی مانند دستکش و ماسک دیده می شود که رها شده اند و خطر جمع آوری آن متوجه همه و به ویژه پاکبانان است.


کژال یکی دیگر از شهروندان معتقد است که بارها شنیده می شود افرادی هستند که هیچ علامتی از بیماری کرونا ندارند اما ممکن است ناقل بیماری باشند پس همه ما و تک تک مردم ملزم به رعایت بهداشت فردی و اجتماعی هستیم، به همین خاطر همه مردم باید پسماندهایی که ممکن است به ویروس کرونا آلوده باشد را داخل کیسه‌های در بسته قرار دهند.


فریبا رضایی، مدیرکل محیط زیست استان کردستان در گفت و گو با ایسنا در رابطه با چالش کرونا و محیط زیست می گوید: به طور یقین افزایش استفاده از دستکش و ماسک در دوران کرونا موجب افزایش پسماندهای پلاستیکی شده است و محیط زیست در این راستا باید پایشی برای بعد از این بحران داشته باشد.


وی می افزاید: در حال حاضر پسماندهای عفونی دوران کرونا به محل بازیافت زباله های شهری برای بی خطرسازی منتقل می شود،به گفته مدیرکل محیط زیست استان کردستان، اگر چه با کاهش تجمع ها و برگزاری مراسم ها، بسته شدن رستوران ها و سایر اماکن عمومی میزان ورودی زباله ها در چند جایگاه بزرگ کشور از جمله تهران کاهش پیدا کرده است، اما واقعیت این است که در دوران کرونا مصرف پلاستیک بسیار بیشتر از گذشته شده و میزان این نوع زباله افزایش یافته است.


وی اعلام کرد که بیمارستان‌ها موظفند پسماندهای عفونی را در پلاستیک‌های زردرنگی قرار دهند که روی آنها برچسب دارد و این پسماندها را در محلی که در بیمارستان مشخص شده و دارای پروتکل خاص خود است، بی‌خطرسازی کنند.


اقبال حمیدی، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان می گوید: در اواخر سال 98، پایشی که توسط دفتر امور شهری، علوم پزشکی و بیمارستان های زیر مجموعه تامین اجتماعی استان صورت گرفت نشان داد که در حوزه پسماند شهری میزان پسماند تولید شده  در استان 392 هزار تن بوده اما این میزان در دوران کرونا به 451 هزار تن رسیده و این نشان از افزایش 10 درصدی پسماند شهری است.


به گفته وی، میزان پسماند بیمارستانی در دوران قبل از شیوع کرونا یک هزار و 53 تن بوده اما اکنون این رقم به 1500تن رسیده است.معاون پسماند محیط زیست استان کردستان، معتقد است که استفاده بیش از حد از پلاستیک در حین خرید میوه به معضلی جدی برای محیط زیست تبدیل شده  و متاسفانه با افزایش حساسیت ها در دوران کرونا مردم آن را نوعی فرهنگ تلقی می کنند.


حمیدی افزایش بیماران کرونایی در بیمارستان ها و مدیریت آن ها و افزایش استفاده از کاورهای پلاستیکی توسط کادر درمان به خاطر حساسیت های موجود را عوامل موثر بر افزایش پسماند عفونی در بیمارستان ها ذکر کرد و می گوید: علاوه بر بیمارستان ها استفاده از دستکش و ماسک در منازل هم حتی باید عفونی محسوب شوند و به صورت تفکیک از مبداء دفع شوند.


وی اعلام کرد که در حال حاضر بی خطرسازی این زباله ها در 18 بیمارستان سطح استان با نظارت آزمایشگاه های معتمد صورت می گیرد و طبق قانون با پیگیری محیط زیست این زباله ها در جایگاه پسماند عادی قرار نمی گیرد.حمیدی با بیان اینکه به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ملزم هستیم که ملاحظات بهداشتی و زیست محیطی را رعایت کنیم خاطرنشان کرد:

در این دوران استفاده از ابزار حفاظتی مانند ماسک و دستکش و ... اجتناب ناپذیر است بنابراین برای اینکه از این وسایل کمتر استفاده شود باید تا حد امکان در خانه بمانیم و برای کارهای غیر ضروری از خانه خارج نشویم تا بتوانیم زنجیره انتقال این ویروس را قطع کنیم و در نتیجه میزان تولید پسماندهای بیمارستانی و خانگی را کاهش دهیم.


طبق ماده ۵ قانون مدیریت پسماند در شرایط شیوع ویروس کرونا و چه قبل از آن، مدیران اجرایی پسماندها موظف هستند براساس معیارها و ضوابط وزارت‌ بهداشت ترتیبی اتخاذ کنند تا سلامت، بهداشت و ایمنی‌عوامل اجرایی تحت نظارت آنها تأمین و تضمین شود.


 وزارت بهداشت علاوه‌ بر پروتکل‌های گذشته از همان روزهای آغاز شیوع ویروس کرونا پروتکل‌های بهداشتی جدیدی را برای اصناف مختلف و عوامل درگیر در مدیریت پسماند تدوین کرد و در شرایط کنونی با حساسیت، شدت و حدت بیشتری باید رعایت و اجرا شوند.


همچنین مردم چه بیمار و دارای علائم بیماری چه سالم و فاقد علائم بیماری باشند باید پسماندهایی که ممکن است به ویروس کرونا آلوده باشد را داخل کیسه‌های در بسته قرار دهند سپس آن ها را در سطل زباله خانگی یا مخازن شهری دفع کنند تا اگر پاکبان‌ها، زباله‌گردها و کودکان کار عوامل حفاظتی را رعایت نکرده بودند، به این ویروس مبتلا نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha