رشد گسترده اعمال جراحی زیبایی در ایران با انحصار شکنی جنسیتی و قشری در حال فراگیر شدن و سمت یافتن به یک سری اعمال خاص است.

تغییر رویکرد و استقبال مردم از جراحیهای زیبایی در ایران

سلامت نیوز: رشد گسترده اعمال جراحی زیبایی در ایران با انحصار شکنی جنسیتی و قشری در حال فراگیر شدن و سمت یافتن به یک سری اعمال خاص است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،این روزها بازار جراحی‌های زیبایی به‌طور گسترده داغ شده و اکثر مردم به دنبال رسیدگی بیشتر به پوست و چهره و زیبایی و جوان‌سازی خود هستند و گویا خودمراقبتی و رسیدگی به خود را تنها در عمل زیبایی می‌بینند.


تمایل و توجه به عمل‌های زیبایی نه تنها بین خانم‌ها بلکه میان آقایان نیز رواج یافته و با پرداخت هزینه‌های هنگفت و میلیونی در پی انجام این نوع جراحی‌های پلاستیک و زیبایی هستند.


آمار جراحی‌های زیبایی طی دهه‌های اخیر در کشور ما بسیار اوج گرفته است و قصد افول نیز ندارد اگرچه شاید نتوان نظر قطعی در این مورد داد اما بسیاری از افرادی را که روزانه با آنها سروکار داریم ممکن است تحت این نوع عمل‌ها قرار گرفته‌ و نشانه‌هایی از عمل‌ جراحی با خود داشته باشند که جزء شواهد عینی این آمار قرار می‌گیرند.


در واقع گرایش به زیبایی و تنوع طلبی یکی از امیال غریزی و طبیعی بشر است که همواره مایل است در کانون توجه قرار گیرد و زیبایی او تحسین شود، اما گاهی در این زمینه افراطی عمل می‌شود و با اینکه هیچ نقصی در فرد نیست به دنبال تغییر چهره و رفع نواقص فرضی خود می‌رود که می‌تواند ریشه در تغییر سبک زندگی ایرانی داشته باشد.


هر فرد تصوری مجزا از شکل و شمایل و ویژگی‌های ظاهری و شخصی خود دارد که ریشه در تعاملات فرد با خانواده، دوستان و یا همسر و فرزندان خود دارد و نوع تعریفی که از چهره و ظاهر فرد به او می‌دهند زمینه ساز شکل‌گیری دیدگاه خودپندار او خواهد بود.


علاوه‌بر این دسته دیگری از افراد نیز هستند که بخاطر مشکل مادرزادی و یا نقائص جدی مثل سوختگی و آسیب‌های شدید مخاطی برخلاف میل باطنی برای ایجاد تغییر در چهره سابق خود تن به جراحی‌های پلاستیک و زیبایی می‌دهند که بنابر صلاحدید پزشک معالج لازم خواهد بود.


‌با این وجود بزرگسالان نیز برای رفع چین و چروک صورت خود و رفع خط لبخند و چشم نیز به این نوع عمل‌ها نیاز پیدا می‌کنند تا نشاط دوره جوانی خود را مجدد بازیابند و اعتماد بنفس بیشتری برای حضور در اجتماع و معاشرت‌های خانوادگی و دوستانه خود بدست آورند.


اما برخی عمل‌های افراطی و تشریفاتی برخی افراد که می‌تواند به علت مشکلات روان‌شناختی و شخصیتی آنها باشد، باعث می‌شود چهره‌ای مصنوعی و غیرقابل تحمل به آنها ببخشد تا جبرانی برای عقده‌ها و سرکوب‌ها و کمبودهای زندگی و روابط اجتماعی و معاشرتی این دسته قرار گیرد و در واقع بیشتر از یک متخصص زیبایی به یک روان‌شناس نیاز دارند تا ریشه این تمایلات افراطی را بخشکانند و چهره طبیعی خود را ارجح‌تر بدانند و تن به جراحی‌های غیرضروری ندهند.


آمارهای بدست آمده نشان می‌دهد که علاوه بر افزایش تعداد مراجعین خانم و آقا به کلینیک‌های زیبایی، سن عمل‌های زیبایی نیز کمتر شده و حتی نوجوانان نیز گرایش به این عمل پیدا کرده‌اند که مسلماً این جراحی‌های سنگین نه تنها برای نوجوانان حتی جوان‌تر ها نیز عوارض خطرناکی را در پی خواهد داشت که متاسفانه کمتر به این مسئله مهم توجه می‌شود و گویی معتقدند هدف وسیله و اثرات آن را توجیه می‌کند.


بعلاوه عوارض جراحی‌های سنگین ممکن است جبران‌ناپذیر باشد و غیر از پشیمانی عاید دیگری به همراه نیاورد، همانطور که اشاره شد عمل زیبایی عملی سنگین است و خطرات جانبی همچون به کما رفتن و در موارد محدودی طاقت نیاوردن فرد در زیر عمل را دارد، با این حال در اکثر مواقع نتیجه بدست آمده مطلوب و به دلخواه فرد نخواهد بود.


علاوه بر مواردی که عمل جراحی ضرورتی ندارد و به نوعی تشریفاتی و چشم‌وهم چشمی کورکورانه بدون تفکری منطقی است، برخی نیز انجام عمل برایشان حیاتی و ضروری خواهد بود که البته باید جانب احتیاط در این موارد نیز به خوبی رعایت شود و به کلینیک معتبر و پزشکی حاذق مراجعه کرد.


امروزه با گسترش گرایش اکثر مردم به انجام عمل زیبایی، کلینیک‌ها و متخصصان نیز بالطبع افزایش یافته و بعنوان حرفه اصلی خود مشاوره‌های زیبایی و جراحی‌های پلاستیک را برعهده گرفته‌اند، ازین رو به دلیل حساسیت این نوع جراحی و تاثیر آن برظاهر و چهره و اندام افراد لازم است تحقیقات و تمهیدات لازم برای مراجعه به کلینیک‌های جراحی توسط مراجعین انجام گیرد.


این روزها در پی گسترش تعداد افراد طالب عمل‌زیبایی و به دنبال آن افزایش کلینیک‌های تخصصی جراحی، در برخی مراکز زیبایی هزینه‌های آن نیز سرسام‌آور و هنگفت شده‌ و مغایر و چندبرابر نرخ مصوب و مقرر است و لازم بذکر است که این جراحی‌ها تحت شمول بیمه نیز قرار نمی‌گیرد.


این افزایش چند درصدی هزینه‌های عمل جراحی به این صورت است که در هر شهری متفاوت است و در کلان‌شهرها و بسته به امکاناتی که دراختیار بیمار قرار داده می‌شود بیشتر و در شهرستان‌ها بالعکس خواهد بود و گویی هزینه‌ها به دلخواه دکتر تعیین می‌شود و بی قانونی و بی نظمی مسلمی به بارخواهد اورد.
در این خصوص دکتر حمیدرضا فتحی فوق تخصص جراحی‌های زیبایی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: شایع‌ترین عمل‌های زیبایی برای خانم‌ها جراحی زیبایی بینی(رینوپلاستی)، جراحی‌های سینه، ابرو و پلک و نیز لیپوساکشن است که این نوع جراحی‌ها کم و بیش بین آقایان هم رواج دارد ولی بطور نسبی لیپوساکشن شایع‌تر است.


فتحی با تقسیم‌بندی عمل‌های زیبایی به تهاجمی و غیرتهاجمی افزود: عمل‌های غیرتهاجی شامل تزریق بوتاکس، ژل و لیزر می‌شود که تاکنون بوتاکس در این بین شایع‌تر بوده، در میان عمل‌های تهاجمی نیز رینوپلاستی و لیپوساکشن بیشتر موردتوجه بوده‌است.


وی درخصوص تاریخچه و سابقه جراحی‌های رینوپلاستی بینی اظهارکرد: اولین جراحی زیبایی بینی توسط مرحوم دکتر اصانلو، فوق تخصص پلاستیک و زیبایی در ایران در بیمارستان امیرعلم انجام شد.


فتحی ادامه داد: دکتر اصانلو ‌هتل ضلع غربی بیمارستان امیرعلم مجاور منزل صادق هدایت را به انجام جراحی‌های زیبایی خود اختصاص داد ‌و در سال ۱۹۵۶ نیز انجمن پلاستیک و زیبایی ایران تاسیس شد که جزء قدیمی‌ترین انجمن‌های علمی زیبایی و پلاستیک ایران است.


این متخصص جراحی زیبایی تصریح کرد: در دهه‌های اولیه رواج رینوپلاستی در ایران این نوع عمل زیبایی از سطح علمی و پایه قوی برخوردار نبود  و تکنیک‌های ساده‌تری مورد استفاده قرار می‌گرفت و  نیز اکثر متقاصیان این رشته در آن زمان افراد مُتومل و مُتمکن بخصوص وابستگان دربار شاهنشاهی بودند، عموم مردم هم نه‌تنها اطلاع چندانی از این جراحی‌ها داشتند بلکه توان مالی برای این عمل هم نداشتند.


دکتر فتحی با اشاره به رواج نسبی جراحی پلاستیک بعد از انقلاب و در بحبوحه جنگ ایران و عراق گفت: در این دوره جراحان پلاستیک زیادی به دلیل نیاز مبرم مردم جنگ‌ زدهه تربیت شد، در دوره‌های بعد نیز با تعییر شرایط جهانی و فروپاشی شوروی و بحث جنگ سرد در تمام دنیا این قضیه تغییر کرد و اعمال زیبایی در سراسر جهان با بهبود شرایط اقتصادی مردم رشد زیادی پیدا کرد.


این فوق تخصص پلاستیک یادآورشد: با تغییر لایه‌های زندگی مردم در سرتاسر جهان عمل‌های زیبایی اوج گرفت و از سال ۱۹۸۰ میلادی به بعد تکنیک‌های نوین پلاستیک عرضه شد و متقاضیان هم بالطبع فزونی یافتند و امروزه با همکاری متخصصان زیبایی و گوش‌حق وبینی عمل‌های موفقیت آمیز با عارضه بسیار کمتر انجام می‌شود.


وی اضافه کرد: با این حال در ایران روند این جراحی‌ها متفاوت و به نوعی لجام گسیخته است که امیدواریم با ارتقاء هرچه بیشتر سطح علمی و عملی همکاران جراحی پلاستیک این مسئله نیز حل شود.


می‌دانیم که جراحی‌های زیبایی مختص به قشر خاصی نبوده و هرشخصی بنابر نیاز ضروری خود می‌تواند متقاضی این جراحی‌ها شود و تحت عمل زیبایی قرار گیرد، اما رعایت جانب احتیاط یکی از اصول مسلم و بدیهی عقلی است که می‌گوید قبل هرگونه تصمیم فکرکردن لازم است تا نتیجه عقلانی و مورد پسندی خروجی تصمیم و تفکر فرد باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha