یافته‌های یک پژوهش جالب که توسط دانشمندان چینی انجام شده است، نشان می‌دهد که نوع و ترکیب باکتری‌های روی زبان، می‌تواند در تشخیص بیماری قلبی افراد مؤثر باشد.

میکروب‌های زبان، پنجره‌ای به‌سوی سلامت قلب

سلامت نیوز: یافته‌های یک پژوهش جالب که توسط دانشمندان چینی انجام شده است، نشان می‌دهد که نوع و ترکیب باکتری‌های روی زبان، می‌تواند در تشخیص بیماری قلبی افراد مؤثر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، محققانی از دانشگاه پزشکی چینی اخیراً موفق به کشف جالبی شده‌اند که می‌تواند برای غربالگری و تشخیص ناراحتی‌های قلبی در افراد مختلف مورد استفاده قرار گیرد. در این تحقیق، نوع باکتری‌های موجود روی زبان افراد، ملاک تشخیص قرار می‌گیرد.

مجریان این تحقیق دراین‌باره می‌گویند: «زبان بیمارانی که دارای مشکلات مزمن قلبی هستند، به‌کلی با زبان افراد سالم متفاوت است. زبان در حالت نرمال، قرمز کمرنگ است و پوششی به رنگ سفید مات دارد. این در حالی است که زبان بیماران دارای مشکلات قلبی، قرمزتر است و پوششی زردرنگ دارد. ضمن این‌که این حالت، در وضعیت‌های شدیدتر ناراحتی‌های قلبی، تغییر می‌کند».

این محققان که نتایج تحقیق خود را در نشریه HFA Discoveries منتشر کرده‌اند، می‌افزایند: «نتایج ما نشان می‌دهد که ترکیب، کمیت و غالبیت باکتری‌های روی پوشش زبان بین افراد دچار بیماری قلبی و افراد سالم، وضعیت متفاوتی دارد».

پیش‌تر، تحقیق مشابهی نشان داده بود که وضعیت میکروارگانیسم‌های موجود روی زبان در افرادی که دچار سرطان پانکراس هستند، با افراد عادی فرق دارد.

در مطالعه محققان چینی، 70 فرد دارای مشکلات قلبی و سالم مشارکت داشته‌اند. محققان پس از انجام نمونه‌برداری از روی زبان این افراد، از تکنیک ژنتیکی موسوم به توالی یابی 16S rRNA برای شناسایی باکتری‌های روی زبان هر فرد استفاده نمودند.

نتایج بررسی و مقایسه دو گروه فوق نشان داد که افراد سالم، باکتری‌های کاملاً مشابهی را روی زبان خود دارند و این موضوع در مورد افراد مبتلابه ناراحتی‌های قلبی نیز وجود دارد.

محققان فوق اعتقاد دارند: «اگرچه هنوز به آزمایش‌های بیشتری در این خصوص نیاز داریم، ولی می‌توان گفت که میکروب‌های روی زبان می‌توانند به‌عنوان ابزاری مناسب در غربالگری، تشخیص و پایش بلندمدت بیماری‌های قلبی مورد استفاده قرار گیرند».

گفتنی است نشریه مورد اشاره فوق که به انتشار این یافته‌های جالب پرداخته است، متعلق به انجمن اروپایی قلب‌شناسی یا ESC است.

با اقتباس از: نشریه HFA Discoveries

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha