نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که ویتامین «آ» می‌تواند به درمان کاهش بینایی ناشی از مراحل اولیه «رتینوپاتی دیابتی» کمک می‌کند. نتایج این مطالعه به ابداع درمان موثر برای کاهش بینایی در بیماران مبتلا به دیابت کمک می‌کند.

ویتامین «آ» به درمان کاهش بینایی دیابتی‌ها کمک می‌کند

سلامت نیوز:نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که ویتامین «آ» می‌تواند به درمان کاهش بینایی ناشی از مراحل اولیه «رتینوپاتی دیابتی» کمک می‌کند. نتایج این مطالعه به ابداع درمان موثر برای کاهش بینایی در بیماران مبتلا به دیابت کمک می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محققان دانشگاه مرکز علوم سلامت دانشگاه «اوکلاهما» در آمریکا در این مطالعه که بر روی موش ها صورت گرفت، متوجه شدند که بینایی موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به دیابت که با یک آنالوگ ویتامین آ تحت درمان قرار گرفته بودند به اندازه قابل توجهی بهبود یافته‌اند.   


به گزارش پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودیبر اساس نتایج این مطالعه ، یک دوز واحد از chromophore 9-cis-retinal که یک آنالوگ ویتامین آ است، می‌تواند عملکرد بینایی را در موش‌های مبتلا به دیابت به اندازه قابل توجهی بهبود بخشد. 


این تحقیق که در مجله American Journal of Pathology منتشر شده است، به محققان کمک می‌کند تا درمان‌های موثری برای کاهش بینایی مرتبط با «رتینوپاتی دیابتی» ابداع کنند. رتینوپاتی دیابتی (Diabetic retinopathy) عارضه‌ای ناشی از دیابت است که به دلیل تغییرات ایجاد شده در رگ‌های خونی رخ می‌دهد.


وقتی عروق خونی در شبکیه آسیب می‌بینند ممکن است باعث نشت مایع یا خون و یا رشد شاخه‌های عروقی شکننده و کلاف مانندی شوند که شبکیه را تخریب می کنند، در نتیجه تصویری که شبکیه به مغز می‌فرستد تار و یا کج و معوج می‌شود.


رتینوپاتی دیابتی یکی از علل اصلی کاهش دید است و احتمال نابینا شدن افراد دیابتی را نسبت به افراد سالم ۲۵ برابر بیشتر می‌کند.


اگرچه رتینوپاتی دیابتی در مراحل بعدی خود با آسیب رساندن به رگ‌های خونی شبکیه مشخص می‌شود اما تحقیق اخیر نشان می‌دهد که این بیماری در مراحل اولیه خود نیز می‌تواند بدون ظاهر شدن هرگونه آسیب به عروق خونی باعث کاهش بینایی بیمار شود.


ویتامین آ برای عملکرد طبیعی بینایی بسیار مهم است. طبق اعلام دفتر مکمل‌های غذایی، این ویتامین  به رشد پروتئینی کمک می‌کند که شبکیه را قادر به جذب نور می‌کند؛  تولید مداوم این پروتیین که به وجود  chromophore 11-cis-retinal ارتباط دارد برای ایجاد بینایی مطلوب ضرورت دارد.


نویسندگان این مطالعه جدید متذکر می شوند که مدرکی وجود دارد که نشان می دهد دیابت می تواند به کمبود ویتامین A منجر شود و در نتیجه chromophore 11-cis-retinal در موش های مبتلا به دیابت کمتر است.


به همین دلیل محققان فرض کردند که ممکن است بین دیابت ، کمبود ویتامین آ و کاهش زودهنگام بینایی که خصیصه برخی موارد رتینوپاتی دیابتی است، ارتباط وجود دارد.


یافته های این مطالعه منجر به ایجاد این فرض شد که تغییرات زودهنگام در بینایی افراد مبتلا به دیابت احتمالا ناشی از کمبود ویتامین آ در شبکیه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha