کربویی اصطلاحی پزشکی است که به از بین رفتن حس بویایی اشاره دارد. حس‌های چشایی و بویایی به هم مرتبط هستند بنابراین بسیاری از اختلالات حس بویایی با کاهش حس چشایی نیز همراه است.

دلایل از دست دادن حس بویایی و ارتباطش با کووید-19

سلامت نیوز:کربویی اصطلاحی پزشکی است که به از بین رفتن حس بویایی اشاره دارد. حس‌های چشایی و بویایی به هم مرتبط هستند بنابراین بسیاری از اختلالات حس بویایی با کاهش حس چشایی نیز همراه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،آن مقدار از کاهش حس بویایی که به دلیل افزایش سن و پیری رخ می‌دهد، طبیعی است. بعضی اوقات، سرماخوردگی، عفونت سینوسی یا آنفلوآنزا می‌تواند منجر به کاهش توانایی درک بو شود. علاوه بر این‌ها، آلوده شدن به ویروس کووید-19 نیز به تازگی گزارش شده که باعث از بین رفتن حس بویایی می‌شود. در ادامه به عواملی که باعث از بین رفتن حس بویایی می‌شوند و ارتباط آن با بیماری ناشی از ویروس کرونای جدید بیشتر می‌پردازیم.   

علل از بین رفتن حس بویایی

 افزایش سن

 آلرژی فصل

یتومور و سکته مغزی

مصرف برخی داروها

قرار گرفتن در معرض سموم یا مواد شیمیایی

سرماخوردگی‌ها، آنفلوآنزا و کووید-19

مصرف کوکائین

کم‌کاری تیروئید

 بیماری‌هایی مانند پارکینسون، ام اس و آلزایمر پولیپ بینی و عفونت‌های سینوسی

کمبودهای تغذیه‌ای

دیابت کنترل نشده

پرتودرمانی سر و گردن 

تغییراتی در سبک زندگی برای تقویت حس بویایی

 ترک سیگار

 افزایش فعالیت بدنی

 استفاده نکردن از شوینده‌های دارای کلر 

داشتن یک رژیم غذایی متعادل و متنوع 

شست‌وشو و تمیز نگه‌داشتن بینی 

  ارتباط از دست دادن حس بویایی با شدت بیماری کرونا

مطالعه‌ جدید بر اساس داده‌های گذشته‌نگر، نشان می دهد  بیماران مبتلا به کووید-19 که عملکرد نرمال بویایی دارند، بیماری سخت‌تری را تجربه می کنند و احتمالاً در بیمارستان بستری  و به دستگاه  ونتیلاتور متصل می شوند.

این یافته‌ها نشان می‌دهد بیمارانی که در عملکرد بویایی‌شان اختلالی را تجربه می‌کنند ممکن است دچار نوع خفیف این بیماری شوند. علاوه بر این، داده‌ها تا کنون نشان می‌دهد که در درصد قابل‌توجهی از جمعیت آلوده به کووید-19، از بین رفتن حس بویایی می‌تواند تنها علامت یا یکی از اولین علایم بیماری حتی قبل از سرفه و تب باشد.  

آیا کاهش حس بویایی ناشی از کووید-19 برگشت‌پذیر است؟

خوشبختانه، از دست دادن حس بویایی ناشی از عفونت لزوماً به معنای از بین رفتن دایمی آن نیست. اعتقاد بر این است که ویروس‌ها باعث ایجاد التهاب در نورون‌های حسی در بینی می‌شوند و بدین ترتیب اختلالی در توانایی سلول‌های عصبی در انتقال اطلاعات بو به مغز ایجاد می‌شود؛ اما برخلاف چشم و گوش، سلول‌های عصبی آسیب‌دیده در پیاز بویایی می‌توانند در طول زندگی ما بازسازی شوند.

داده‌های اولیه منتشرشده از آکادمی گوش و حلق و بینی آمریکا نشان داد 27 درصد بیماران مبتلا به کووید-19 که حس بویایی‌شان را از دست داده بودند، طی حدود 7 تا 10 روز خوب شدند. متخصصان می‌گویند از بین رفتن حس بویایی و چشایی بعد از عفونت ویروسی می‌تواند طولانی شود و بین چند ماه تا دو سال یا بیشتر ادامه یابد. حتی ممکن است بعضی افراد فقط بخشی از عملکرد بویایی‌شان برگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha