دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 295842

محصولات سویا در رژیم های غذایی بسیاری از مردم بویژه گیاهخواران از مواد اصلی هستند. با این وجود، مصرف سویا و اثرات احتمالی آن بر هورمون ها، خطر بروز سرطان و سلامت کلی بحث برانگیز است.

مزایا و معایب مصرف سویا

سلامت نیوز: محصولات سویا در رژیم های غذایی بسیاری از مردم بویژه گیاهخواران از مواد اصلی هستند. با این وجود، مصرف سویا و اثرات احتمالی آن بر هورمون ها، خطر بروز سرطان و سلامت کلی بحث برانگیز است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا،سویا فواید زیادی دارد، اما همه محصولات سویا به طور برابر مفید و سودمند نیستند. اما به طور کلی، سویا می تواند منبع خوبی برای تغذیه باشد.

خود سویا سرشار از پروتئین است. در حقیقت، غذاهای کامل سویا حاوی نه اسید آمینه ضروری هستند که بدن به آن نیاز دارد که به تنهایی قادر به تولید آن نیست. مصرف پروتئین کامل به ویژه برای گیاهخواران بسیار مهم است زیرا بسیاری از گوشت ها منبع اصلی پروتئین کامل هستند.

بجز پروتئین، برخی از مواد مغذی مفید دیگر نیز در سویا وجود دارد. به عنوان مثال، سویا حاوی فیبر، کلسیم، ویتامین A ، ویتامین C و آهن است. بعضی از غذاهایی که از سویا تخمیر شده تهیه می شوند حاوی پروبیوتیک هایی هستند که برای سلامتی روده و میکروبیوم مفید هستند.

غذاهای حاوی سویا دارای ایزوفلاون ها هستند که نوعی فیتواستروژن ها هستند به این معنی که آنها به روش مشابه استروژن عمل می کنند. آنها به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان رخ می دهند، اما غذاهای سویا بیشترین میزان ایزوفلاون ها را دارند. اگرچه این ایزوفلاون ها ممکن است برای زنان مسن فواید زیادی داشته باشد، اما چند مطالعه نشان داده اند که تأثیر منفی بر بدن می گذارند.

از آنجا که این ایزوفلاوونها مانند استروژن رفتار می کنند، ممکن است برای زنان یائسه مفید باشد. این امر به این دلیل است که تخمدان ها با افزایش سن، استروژن کمتری تولید می کنند که می تواند در علائم ناخواسته مانند عرق شبانه، گرگرفتگی و مشکلات خواب نقش داشته باشد. رفتار شبیه استروژن ایزوفلاونها ممکن است به کاهش این علائم کمک کند.

یک بررسی در سال ۲۰۱۰ نشان داد که در زنان بالغ، مصرف مقادیر زیاد سویا می تواند بر عملکرد تخمدان تأثیر بگذارد. این به این دلیل است که ایزوفلاون ها از استروژن تقلید می کنند و می توانند سیگنالینگ استروژن در تخمدان ها را تحت تأثیر قرار دهند، که می تواند منجر به اختلال در تخمک گذاری شود.

یک تصور دیگر اینست که سویا می تواند باعث بروز یا بدتر شدن سرطان سینه شود. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که سویا می تواند باعث تغییر در ژن های مرتبط با سرطان سینه شود. با این حال، این مطالعه تنها ۱۴۰ زن را شامل می شود، بنابراین تحقیقات بیشتری لازم است.

چه کسانی باید از مصرف سویا اجتناب کنند؟

سویا برای افرادی که شرایط تیروئید دارند می تواند مشکل ساز باشد. سویا حاوی گیتروژن است که می تواند جذب ید را کاهش دهد. و بدون ید کافی به بدتر شدن کم کاری تیروئید منجر می شود. کمبود ید می تواند منجر به علائمی مانند تیروئید بزرگ شده و احتمالاً عدم توانایی تفکر واضح شود.

بنابراین افرادی که دارای شرایط شدید تیروئید هستند باید از مصرف سویا خودداری کنند.

پیرامون اینکه کودکان باید سویا مصرف کنند یا نه، اختلاف نظر وجود دارد. میزان ایزوفلاون ها در کودکانی که سویا مصرف می کنند دو تا دو و نیم برابر بیشتر از کودکانیست که سویا مصرف نمی کنند، و احتمال ابتلا به بیماری کاوازاکی در این کودکان بیشتر است. بیماری کاوازاکی باعث ایجاد التهاب در شریان ها و غدد لنفاوی می شود که در کودکان بیشتر از بزرگسالان شایع است.

با این حال و طبق تحقیقات ایزوفلاونهای موجود در سویا اثرات منفی بر روی بلوغ ندارند، البته، تحقیقات انجام شده محدود اهستند.

اینکه سویا برای سلامتی “خوب” است یا “بد”، به وضعیت سلامتی خاص بدن، نوع محصول سویا و کل رژیم غذایی شخص بستگی دارد. البته توصیه های رژیم غذایی باید فردی باشد، زیرا غذاهای خاصی وجود دارد که برای بعضی از افراد مفید است اما برای دیگران مضر است.

منبع: www.msn.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha