پزشكان و متخصصان در عراق هشدار دادند :استرس و سوء تغذیه ناشی از جنگ، جان زنان باردار و نوزادان آنها را در این كشور تهدید می‌كند.

استرس و فقر شدید ناشی از جنگ، جان زنان باردار را در عراق تهدید می‌كند

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) هر ماه تعداد زیادی از زنان باردار در حالی كه با مشكلات و بیماری‌هایی كه زندگی آنها را تهدید می‌كند دست به گریبان هستند، در بیمارستان‌های عراق بستری می‌شوند.

دكتر مایادا یوسف، متخصص زنان در بیمارستانی در بغداد معتقد است: زنان باردار در این كشور به دلیل ناامنی و فقر شدید كه دستاورد جنگ با آمریكا برای مردم عراق است، بیمار می‌شوند و جان آنها در معرض خطر قرار دارد.

دكتر یوسف در این رابطه با بیان مطلب فوق خاطر نشان كرد: ناامنی در این كشور، زنان را وادار می‌كند در تمام طول مدت بارداری در منزل بمانند و تنها زمانی به پزشك مراجعه كنند كه یا به شدت بیمار هستند و یا زمان وضع حمل آنها نزدیك است و این وضعیت برای سلامت مادر و فرزند بسیار خطرناك است.

در عین حال یونیسف (صندوق كودكان سازمان ملل) در آمار اخیر خود در این زمینه آورده است : نرخ مرگ و میر در هنگام وضع حمل طی پانزده سال اخیر به میزان قابل توجهی افزایش پیدا كرده است.

در سال 1989 ، از هر 100 هزار زن عراقی 117 زن در طول دوران بارداری یا هنگام وضع حمل می‌مردند در حالی كه این رقم در حال حاضر تا 65 درصد افزایش یافته است.

به گفته نمایندگان این سازمان در عراق،‌ در حال حاضر تعداد مرگ و میر ناشی از بارداری در این كشور بسیار بیشتر از سایر كشورهای همسایه آن است.

بسیاری از زنان در این كشور در فضاهایی نوزاد خود را به دنیا می‌آورند كه هیچ گونه تجهیزاتی از جمله تجهیزات اورژانسی وجود ندارد.

در برخی از موارد نیز مراجعه به بیمارستان آخرین راه‌حل است و علت این امر نا‌امنی، وجود مقررات منع رفت و آمد، بسته بودن مسیرها و ترس از اعمال متجاوزانه و خشونت‌بار است.

به گفته این متخصص زنان، در برخی از مناطق این كشور متخصصان ماهر و منابع و تداركات پزشكی برای شرایط اورژانسی و مراقبت‌های مامایی وجود ندارد.

وزارت بهداشت عراق نیز در همین رابطه اعلام كرده است : بیمارستان‌های این كشور فاقد تجهیزات ضروری برای مراقبت‌های مامایی و داروهای لازم برای زنان باردار از جمله آهن و فولیك اسید هستند.

مسوولان وزارت بهداشت این كشور دراین‌باره اظهار داشتند : سرمایه‌گذاری ضعیف و ناچیز در بخش بهداشت به شدت بر روی سلامت مادران و كودكان در این كشور تاثیر منفی برجای گذاشته است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha