سال‌هاست محیط‌بانان خواستار اصلاح قوانین درباره امنیت شغلی‌ خود هستند و کمبود نیرو، کمبود تجهیزات محیط‌بانی و حمایت قضایی ناکافی از آنها مهم‌ترین مشکلاتی است که سال‌هاست سربازان طبیعت با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکلاتی که قرار است با وجود قانون حمایت از محیط‌بانان حل شود.

آیا قانون حمایت از محیط‌بانان، خلأها را جبران می‌کند

سلامت نیوز: سال‌هاست محیط‌بانان خواستار اصلاح قوانین درباره امنیت شغلی‌ خود هستند و کمبود نیرو، کمبود تجهیزات محیط‌بانی و حمایت قضایی ناکافی از آنها مهم‌ترین مشکلاتی است که سال‌هاست سربازان طبیعت با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکلاتی که قرار است با وجود قانون حمایت از محیط‌بانان حل شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، محیط‌بانان که همواره از آنان به عنوان سربازان طبیعت یاد می‌شود در مقابل سختی کاری که دارند آن‌گونه که باید مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و سال‌هاست با چالش‌های زیادی روبرو هستند. از مشکلات معیشتی گرفته تا کمبود نیرو و تجهیزات محیط‌بانی و خلاهایی که در قانون بکارگیری سلاح برای آنها وجود دارد، عمده‌ترین مشکلاتی است که به عنوان مطالبه محیط‌بانان تلقی می‌‌شود که در بخشی از آن نیاز به قانونی برای حمایت از محیط‌بانان احساس می‌شد، البته پس از شهادت سه تن از سربازان طبیعت در تیرماه سال 95، مقدمات تدوین و تصویب لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان از سوی دولت یازدهم آغاز شد و در هشتم اسفندماه همان سال در هیأت دولت به تصویب رسید و در نهایت اردیبهشت ماه سال 96 از سوی دولت برای تصویب به مجلس ارائه شد. در آن مقطع زمانی مسئولان وقت سازمان محیط زیست، رئیس مجلس و بسیاری از نمایندگان مجلس برای بررسی فوری این لایحه اعلام آمادگی کردند و معصومه ابتکار رئیس وقت سازمان محیط زیست نیز با مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف این لایحه رایزنی‌هایی را انجام داد اما این لایحه در دولت یازدهم به تصویب نرسید و بررسی آن به دولت دوازدهم موکول شد.

سوم تیرماه سال 98 بود که لایحه چهار ماده‌ای «حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان» بعد از دو سال معطلی در مجلس دهم بالاخره برای بررسی به صحن علنی رسید و در نهایت تصویب شد تا طبق آن محیط‌بانان مشمول قانون به‌کارگیری سلاح ‌شوند اما نمایندگان معتقد بودند این لایحه نه تنها برای محیط بانان و جنگل بانان بلکه برای سایر مأموران اجرایی یگان دستگاه حفاظت دستگاه‌های اجرایی نیز باید اعمال شود، بنابراین در لایحه به ماموران اجرایی یگان سایر دستگاه‌ها نیز اشاره شد و این مساله باعث شد تا پس از تصویب و ارسال لایحه به شورای نگهبان، این شورا طبق اصل ۷۵ قانون اساسی تسری به سایر دستگاه‌ها را مشمول هزینه مالی عنوان کند و لایحه را مغایر با اصل 75 قانون اساسی بداند. سرانجام نمایندگان مجلس یازدهم 23 اردیبهشت ماه امسال لایحه حمایت قضایی و بیمه‌ای از ماموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی را که برای دومین بار از سوی شورای نگهبان به مجلس اعاده شده بود را بررسی، اصلاح و تصویب کردند.

سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درباره قانون حمایت از محیط‌بانان و اصلاح قوانین استفاده از سلاح در محیط‌بانان به پانا گفت: «در لایحه حمایت از محیط‌بانان دو مورد ایراد شورای نگهبان از این لایحه رفع شده است و ما در انتظار ابلاغ آن هستیم. طبق این قانون محیط‌بان اجازه استفاده از سلاح را دارد در حالی که گذشته این امر امکان‌پذیر نبود و استفاده از سلاح از سوی محیط‌بانان به عنوان آخرین راهکار بود.»

وی افزود: «بر اساس ماده ۱ قانون حمایت از محیط بانان، ماموران یگان حفاظت محیط زیست و جنگل‌بانی که تسلیح و ضابط خاص قضایی محسوب می‌شوند، حق به‌کارگیری سلاح در انجام تکالیف و وظایف را دارند و دستگاه اجرایی مربوطه نیز از حیث تکالیف خود در قبال مأموران موضوع این ماده از جمله پرداخت دیه و جبران خسارت، مشمول قانون مذکور است البته بر اساس تبصره این ماده، به‌کارگیری سلاح توسط جنگل‌بانان در صورتی مجاز است که علاوه بر رعایت تمام ضوابط مقرر در قانون مذکور از هیچ طریق دیگری مانند به‌کارگیری سلاح غیرکشنده، امکان دستگیری و متوقف کردن مرتکبان وجود نداشته باشد.»

محبت‌خانی درباره وضع محیط‌بانان به گفت: «تاکنون ۱۴۱ محیط‌بان در کشور شهید شده‌اند. تلاش‌های زیادی برای حمایت از محیط‌بانان صورت گرفته است چون اولویت اول ما حفظ جان محیط‌بان است و طی چند وقت اخیر اتفاقات خوبی در حوزه محیط‌بانی رخ داده است، از جمله اینکه برخی تجهیزات مورد نیاز محیط‌بانان تامین شده است. همچنین برای تجهیز توان موتوری محیط‌بانان تلاش‌هایی صورت گرفته از جمله اینکه خودروهای نو و مناسب برای محیط بانان تدرک دیده شده است که به تدریج تا پایان سال به محیط‌بانان تحویل داده می‌شود.»

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست ادامه داد: «درباره آموزش محیط‌بانان نیز گفت: «برای محیط‌بانان دوره‌های آموزشی برگزار شده است و اکنون آموزش یک گروه ۱۸۰ نفره از محیط‌بانان باقی مانده است که به صورت مجازی برگزار خواهد شد. علاوه بر این امسال استخدام ۳۰۰ محیط‌بان جدید نهایی خواهد شد.»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha