آمارها نشان می‌دهد ابتلا به ویروس کرونا در تهران نسبت به شیوع آن در اسفندماه با رشد 7/5 درصدی مبتلایان بستری در بیمارستان‌ها همراه است؛ این آماری است که دکتر علیرضا زالی، فرمانده قرارگاه مبارزه با کرونای پایتخت می‌دهد. در این میان به گفته مسئولان افزایش آمار مرگ‌ومیر مبتلایان به کرونا در مناطق 2 و 4 تهران در مقایسه با سایر مناطق نگران‌کننده تر به‌نظر می‌رسد. درباره چرایی این وضعیت سری زدیم به دو منطقه پایتخت در شمال شرق و شمال غرب که شرایط متفاوتی دارند.

دلایل افزایش آمار مرگ ومیر مبتلایان به کرونا در مناطق 2 و 4 تهران

سلامت نیوز: آمارها نشان می‌دهد ابتلا به ویروس کرونا در تهران نسبت به شیوع آن در اسفندماه با رشد 7/5 درصدی مبتلایان بستری در بیمارستان‌ها همراه است؛ این آماری است که دکتر علیرضا زالی، فرمانده قرارگاه مبارزه با کرونای پایتخت می‌دهد. در این میان به گفته مسئولان افزایش آمار مرگ‌ومیر مبتلایان به کرونا در مناطق 2 و 4 تهران در مقایسه با سایر مناطق نگران‌کننده تر به‌نظر می‌رسد. درباره چرایی این وضعیت سری زدیم به دو منطقه پایتخت در شمال شرق و شمال غرب که شرایط متفاوتی دارند.

تراکم زیاد جمعیت در منطقه چهار تهران
به گزارش سلامت نیوز، منطقه 4 جزو مناطق بزرگ پایتخت است، منطقه‌ای که تراکم جمعیتی آن نسبت به سایر مناطق بالاست و به‌لحاظ پراکندگی دفاتر اداری، ساختمان‌های تجاری و اغذیه فروشی‌ها و فست فودها باعث شده تا رفت و آمد در این منطقه نسبت به محلات و مناطق دیگر بیشتر باشد. ساعت 11 صبح فلکه اول را که به سمت فلکه دوم تهرانپارس می‌رویم، خیابان شلوغ‌تر می‌شود؛ از ماشین‌ها گرفته تا آدم‌هایی که در حال رفت و آمدند. مقابل یکی از بانک‌ها از زن میانسالی که ماسک به‌صورت دارد و منتظر ایستاده تا بانک خلوت شود درباره اینکه چرا شیوع کرونا در تهران بخصوص در این منطقه افزایش یافته است، می‌پرسم.


او با گلایه از این وضعیت می‌گوید: «یک دلیل افزایش حضور مردم در مراکز خرید است. اینجا هم که پر از مراکز خرید و مانتو فروشی و لوازم آرایشی و کیف و کفش است. خب دولت چه کار کند؟! اگر مغازه‌ها را ببندد که کسب و کار ملت نمی‌چرخد الان هم که باز گذاشته‌اند مردم نسبت به قبل بیشتر بیرون می‌روند. شما میدان هفت حوض رفتید؟ بروید ببینید چه خبر است. آنجا بورس مانتو و لباس است از همه جای تهران برای خرید می‌آیند. معلوم است که ویروس کرونا ساکنان آن منطقه را آلوده می‌کند. البته بخش مهم این داستان به خود مردم بر می‌گردد که باید مراعات کنند. خب با این وضعیت انتظار دارید کرونا جمع شود!»


طی چند دقیقه‌ای که توی پیاده رو ایستاده‌ام رفت و آمدها را زیر نظر می‌گیرم، خبری از فاصله اجتماعی نیست، خیلی‌ها شانه به شانه دیگران راه می‌روند، برخی هم ماسک نزده‌اند و تعداد ماسک‌زده به مراتب کمتر از بقیه است. از دختر جوانی که ماسک به‌صورت دارد و دستکش به دست، می‌پرسم دلیل افزایش شمار مبتلایان به کرونا از نظر او چیست؟ فاطمه 25 ساله است و رشته شهرسازی خوانده. او می‌گوید: «کلونی جمعیت و گستردگی منطقه 4 زیاده. صبح زود که بیایید حتماً می‌بینین که چه جمعیتی از این منطقه از مترو و اتوبوس و تاکسی استفاده می‌کنن و به مناطق دیگر می رن. از طرفی جمعیت دیگه‌ای هم وارد اینجا می شن، خب وقتی از ماسک استفاده نمی‌کنند این ویروس در کل تهران جابه‌جا می شه. باید بگم که اینجا سالمندان زیادی زندگی می‌کنند و فضای سبز منطقه هم کمتر از جاهای دیگه هست به‌همین خاطر بیشتر مردم بویژه سالمندان توی خیابون و میدون‌ها تجمع می‌کنن و احتمال اینکه مبتلا شوند زیاده.» وضعیت تردد در خاک سفید هم نسبت به زمان پیش از شیوع کرونا فرقی نکرده است این را بسیاری از مغازه داران این محله می‌گویند.


از خیابان احسان به سمت میدان رهبر می‌رویم. قدم به قدم وانتی‌ها کنار پیاده رو‌ها توقف کرده‌اند؛ یکی میوه می‌فروشد، یکی سبزی و فروشنده سیار دیگری هم ظروف شیشه‌ای با قیمت ارزان. زن و مرد جلوی وانتی جمع شده‌اند و مشغول خریدند. نه کسی ماسک زده و نه فاصله فیزیکی بین‌شان رعایت شده است. وارد قنادی می‌شوم. این وقت ظهر هیچ مشتری ندارد. از فروشنده که ماسک ندارد همین سؤال را می‌پرسم. لبخندی می‌زند به نشانه شرمندگی. می‌گوید: «جمعیت و تردد اینجا خیلی زیاده و معمولاً از ماسک استفاده نمی‌کنن. این را هم بگم شب که میشه خیلی از جوون‌ها دور میدون یا توی خیابون جمع می شن اینجا پاتوق اهالی فلکه اول و دوم است همه اینجا جمع می‌شوند. انگار نه انگار مریضی است و کرونایی وجود دارد. بیشترین آلودگی منطقه تهرانپارس هم در این دو منطقه است.»


تراکم ساختمان‌های پزشکان و مراکز خرید در منطقه 2 تهران
طبق آمار، منطقه دو هم جزو مناطقی است که از نظر تعداد مراکز اداری و تجاری و درمانی آمار بالایی نسبت به مناطق دیگر دارد و البته آمار ابتلا به کرونایش هم به رکوردی جدید دست پیدا کرده است. اطراف میدان‌های اصلی پر است از کلینیک‌های پزشکی و ساختمان‌های اداری و تجاری، سالن‌های زیبایی، آتلیه‌های عکاسی و...
ساکنان این منطقه وجود مجتمع‌های مسکونی، تراکم زیاد ساختمان‌های پزشکی و رستوران‌ها و فست فودی‌ها را عامل اصلی انتقال ویروس کرونا می‌دانند. آقای بهرامی که سمت خیابان صرافی‌ها مغازه عطاری دارد می‌گوید: «افراد غیر بومی زیاد اینجا تردد دارند که بیشتر با مترو و اتوبوس می‌آیند. از طرفی این منطقه دوتا بیمارستان بزرگ و مجهز دارد که بیماران کرونایی راهم بستری می‌کنند. همراهان این بیماران حداقل 2 هفته‌ای را شب ها در پیاده رو‌ها می‌خوابند و روزها هم در محوطه می‌چرخند. ما مشتری‌های زیادی داریم که ساکن اینجا نیستند و از شهرستان‌ها می آیند. می‌دانید چرا؟ چون بیشتر پزشک‌های متخصص اینجا مطب دارند. مریض‌های شهرستانی هم مجبورند با اتوبوس یا مترو خودشان را به این نقطه شهر برسانند. همین باعث می‌شود که ویروس از نقطه‌ای به نقطه دیگر شهر گردش کند.»
محمد، فروشنده بوتیکی در میدان کاج است. او درباره اینکه چرا آمار ابتلا درمنطقه 2 تهران زیاد است، می‌گوید: «پاساژ و مرکز خرید و رستوران‌ها و فست فودی‌های معروف در سعادت آباد و شهرک غرب زیاد است. مردم از هر نقطه شهر برای خرید اینجا می‌آیند. جوون‌ها هم که عصرها اینجا برای «دور دور» می‌آیند.اگر سمت میدان سرو بروید می‌بینید مسافرکش‌های زیادی از شهرهای جنوب غرب کشور آنجا هستند به هر حال همین‌ها می‌توانند عامل انتقال ویروس باشند».

یک میلیون نفرجمعیت در 2 منطقه

معاون برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران درباره اینکه چرا مناطق 2 و 4 جزو آلوده‌ترین مناطق تهران از نظر وضعیت کرونا به حساب می‌آیند؟ می‌گوید: ما هنوز علت این مسأله را نمی‌دانیم و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد منتها وقتی نشانی افراد مبتلا به کرونا را در نقشه تهران پیاده کردیم دیدیم بیشتر افراد در این  دو منطقه کرونا گرفته بودند. دکتر علی ماهر در ادامه می‌افزاید: منطقه 2 و 4 بزرگ‌ترین مناطق تهران به حساب می‌آیند و جمعیت بیشتری دارند. منطقه 2 به علت ازدحام مراکز تجاری جزو نقاط پر رفت و آمد شهر است و خیلی از تهرانی‌ها برای خرید به این نقطه شهر تردد می‌کنند. به گفته ماهر، حدود یک میلیون نفر از جمعیت تهران در منطقه 4 ساکن‌اند و بیشترین جمعیت تهران را این منطقه به خود اختصاص داده است.  او با بیان اینکه منطقه سعادت آباد، شهرک غرب و ستارخان جزو مراکز خرید تهران هستند، عنوان می‌کند: علاوه بر این بیشترین تعداد بیمارستان و مراکز درمانی در منطقه 2 متمرکز‌اند و گفته می‌شود؛ همین عوامل موجب افزایش تعداد بیماران کرونایی در منطقه 2 تهران شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha