مدیر كل نظارت بر داروی وزارت بهداشت اعلام كرد: امسال 5 فرآورده جدید بیوتكنولوژی از جمله هورمون رشد و داروی اینترفرون گاما برای جانبازان شیمیایی در كشور تولید می‌شود.

محمدرضا فاضلی در گفت‌و‌گو با فارس‌ افزود:‌ تولید همه داروهای بیوتكنولوژی در كشور هدف استراتژیك وزارت بهداشت است و به همین منظور امسال 5 داروی دیگر بیوتكنولوژی نیز در كشور تولید می‌شود و تلاش می‌شود به تدریج طی 3 تا 4 سال آینده حجم قابل توجهی از این داروهای نوتركیب را در كشور تولید كنیم.
وی اضافه كرد: فرآورده‌های بیوتكنولوژی كه امسال در كشور به تولید می‌رسند شامل پگیلیتد اینترفرون برای بیماران هپاتیت C است كه داروی بسیار گران قیمتی است همچنین دو داروی بتافرون و ریبیف برای بیماران ام اس و نیز گاما اینترفرون برای جانبازان شیمیایی و هورمون رشد برای افرادی كه با كمبود این هورمون در بدن مواجهند در كشور تولید می‌شود داروهایی كه پیش از این فقط نمونه‌های خارجی آن در كشور وجود داشت.
فاضلی گفت: پیش از این تعدادی از داروهای بیوتكنولوژی مانند واكسن هپاتیت B، اریتروپوئتین، آلفا اینترفرون، استرپتوكیناز، gcsf، اینترفرون بتا و آوانكس ایرانی به نام سینوكس در كشور تولید شده است.
وی ادامه داد:‌ خرید این داروها از خارج مشكلات زیادی هم از جهت تأمین منابع مالی دارد و هم در حین حمل آن‌ها با مشكلات زیادی مواجه می‌شویم به همین علت در مواقعی با كمبود مقعطی این داروها مواجه می‌شویم بنابراین تلاش می‌كنیم با تولید این داروها در كشور این مشكلات را حل كنیم.
وی گفت:‌ در زمان حاضر هیچ كمبودی از نظر داروی آوانكس بیماران ام اس نداریم به خصوص این‌كه نوع ایرانی آن به نام سینوكس در كشور با كیفیت بالا و استاندارد تهیه شده است، درباره بیماران ام اس فعلا با كمبود دو داروی بتافرون و ربیف مواجهیم كه وارداتی هستند اما در مورد این دو دارو با افزایش ناگهانی مصرف مواجه شده‌ایم اما سعی ما این است كه با تدابیر لازم داروهای بیماران ام اس كمبودی نداشته باشد.
 
  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha