شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۲
کد خبر: 296804

بعضی‌ها ممكن است تخم‌مرغ خام را به‌صورت مخلوط با شیر به‌عنوان یك غذای مكمل به اطفال بخورانند. گاهی عده‌ای از افراد در تركیب برخی غذاهای خانگی آماده مصرف نظیر سس از تخم‌مرغ خام استفاده می‌كنند.

مصرف سفیده تخم‌مرغ خام ممنوع

سلامت نیوز: بعضی‌ها ممكن است تخم‌مرغ خام را به‌صورت مخلوط با شیر به‌عنوان یك غذای مكمل به اطفال بخورانند. گاهی عده‌ای از افراد در تركیب برخی غذاهای خانگی آماده مصرف نظیر سس از تخم‌مرغ خام استفاده می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،حتی برخی ورزشكاران به ویژه در رشته بدنسازی سفیده تخم‌مرغ خام را در قالب معجون‌های تقویتی مصرف می‌كنند. اما باید دانست كه مصرف سفیده تخم‌مرغ به صورت خام غیر‌بهداشتی است.   سفیده تخم‌مرغ حاوی نوعی پروتئین به نام آویدین است. این پروتئین تحت شرایطی اثر ضدتغذیه‌ای دارد؛ زیرا پروتئین آویدین می‌تواند با بیوتین یا ویتامین B7 تركیب شده و مانع جذب آن در روده انسان شود. از طرفی آنزیم‌های روده قادر به شكستن پیوند بین بیوتین و آویدین نیستند. 

 ویتامین بیوتین به عنوان پیش نیاز ساخت آنزیم‌های كربوكسیلاز در بدن مورد نیاز بوده و كمبود آن تولید این آنزیم‌ها را مختل می‌كند. بیوتین برای رشد و متابولیسم سلولی و دفع دی‌اكسید‌كربن مورد نیاز است. این ویتامین در تولید اسیدهای چرب، اسیدهای آمینه والین و ایزولوسین و همچنین گلوكز نقش دارد. ویتامین بیوتین در بسیاری از غذاها وجود دارد. جگر، ازگیل، سبزیجات برگ دار و بادام زمینی سرشار از بیوتین هستند. 

 اگر مصرف سفیده تخم‌مرغ خام به یك عادت غذایی تبدیل شود، ممكن است تاثیراتی مخرب روی سلامت انسان بگذارد. مصرف یكباره مقدار سفیده 15 عدد تخم‌مرغ به صورت خام گاهی سبب عوارض حاد بیماری می‌شود. البته شكل حاد بیماری شایع نبوده و كمبود بیوتین معمولا به شكل مزمن بروز می‌كند و علائم آن شامل درماتیت و پوسته‌پوسته شدن پوست، درد عضلانی، ریزش مو، التهاب زبان و ضعف عمومی است. 

 حرارت ناشی از آب پز كردن و سرخ كردن تخم‌مرغ سریعا ساختار پروتئینی آویدین را تغییر شكل داده و غیر فعال می‌كند؛ لذا عوارض یادشده صرفا با مصرف سفیده تخم‌مرغ خام رخ می‌دهد و حرارت دادن تخم‌مرغ خطر را كاملا رفع می‌كند. البته غیر از آویدین موجود در سفیده تخم‌مرغ، عوامل دیگری می‌تواند موجب اختلال در جذب ویتامین بیوتین شود كه از جمله آنها می‌توان به مصرف الكل، زیاده‌روی در مصرف میوه‌های نارس نظیر خرمالو، مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیك‌ها و... اشاره كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha