رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با تاکید بر اینکه سوله‌های مدیریت بحران برای نگهداری از بیماران کرونایی مناسب نیست، از ابتلای پرسنل حاضر در یک سوله به کرونا خبر داد.

سوله‌های مدیریت بحران برای نگهداری از بیماران کرونایی مناسب نیست

سلامت نیوز:رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با تاکید بر اینکه سوله‌های مدیریت بحران برای نگهداری از بیماران کرونایی مناسب نیست، از ابتلای پرسنل حاضر در یک سوله به کرونا خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، رضا کرمی‌محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران درباره روند افزایشی ابتلا به کرونا در بین کارکنان شهرداری در هفته‌های اخیر اظهار داشت: روند ابتلا به کرونا در یکی دو هفته گذشته در شهرداری تهران زیاد شده است و با توجه به گزارش‌هایی که از مناطق مختلف دریافت می‌کنیم، تعداد موارد ابتلا بیشتر شده است. آخرین آمار اعلام شده حدود 690 نفر بوده و آمار در حال گردآوری است، اما با توجه به برآوردها احتمالا به این آمار در حدود 150 نفر اضافه می‌شود.


افزایش آمار کرونا در شهرداری
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در پاسخ به سوالی در خصوص کمرنگ بودن استفاده از ظرفیت‌‌های محله‌ای برای فرهنگسازی در استفاده از ماسک اظهار داشت: در دوره اول شیوع کرونا پوسترهای خیابانی و بیلبوردها در شهر پر شدند، اما همان زمان نیز آنگونه که باید و شاید پاسخی از سوی شهروندان دریافت نکردیم، الان هم این اقدامات در مترو، فضاهای مختلف شهرداری و... گفته می‌شود، اما اینکه شهرداری برنامه خاصی برای تشویق مردم به استفاده از ماسک داشته باشد، اینطور نبوده است.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران گفت: استفاده از ماسک در مناطق جنوبی پایتخت کمتر است.او در خصوص شرایط تهران گفت: شهرداری تهران نیز تابع ستاد کرونا است، اما اکنون ظرفیت مردم کم شده است و مثل قبل نیست. فشارهای اقتصادی و روحی که در این مدت به مردم وارد شده، شرایطی را ایجاد کرده و در نتیجه باید به اندازه ظرفیت‌ها انتظار داشت و نمی‌توان بار بیشتر به مردم اضافه کرد.

کرمی‌محمدی با بیان اینکه اکنون ظرفیت مردم آنقدری نیست که بخواهیم مکانی را تعطیل کنیم و مجددا نسبت به بازگشایی آن اقدام کنیم، گفت: در نتیجه باید بیشتر درباره این موضوع فکر شود و اقدامی اصولی انجام گیرد. یکی از اقداماتی که به مردم فشار زیادی وارد نمی‌کند، غربالگری است، اما نمی‌دانم چرا این اقدام انجام نمی‌شود.


انتقاد به انجام نشدن غربالگری
او ادامه داد: چرا رهگیری بیماری که از بیمارستان بیرون می‌آید و هنوز ناقل است و یا بیمارانی که در بیمارستان پذیرش نمی‌شوند، انجام نمی‌شود؟ حداقل کاری که می‌توان انجام داد این است که ببینیم این بیمار با چه کسانی در تماس است و نسبت به شرایط اقدامات درخوری را انجام داد و اینگونه شیوع بیماری را کنترل کرد. رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران با تاکید بر اینکه این روش یکی از اقدامات موثر در جلوگیری از شیوع بیماری است که چندان به مردم فشار نمی‌آورد، گفت: تعجب می‌کنم که چرا این اقدامات انجام نمی‌شود.

شهرداری تهران نیز در غربالگری دور قبل کمک کرد و مجددا می‌توان نسبت به آن اقدام کرد. کرمی محمدی در پاسخ به سوالی درخصوص استفاده از سوله‌های مدیریت بحران به عنوان نقاهتگاه بیماران کرونایی گفت: از سوله‌های مدیریت بحران که به عنوان نقاهتگاه در جریان شیوع کرونا تجهیز شد، چندان استفاده‌ای نشد.

او با بیان اینکه تاکنون در حدود 20 بیمار از سوله‌ها استفاده کرده‌اند به ابتلای پرسنل حاضر در سوله‌هایی که از این بیماران مراقبت می‌کردند اشاره کرد و گفت: پرسنل حاضر در آن نقاهتگاه‌هایی که بیماران کرونایی در آنجا حضور داشتند به کرونا مبتلا شدند.

اشتباهی بود که در این مکان‌ها رخ داد و برای نگهداری عده‌ای از بیماران از آنجا استفاده شد، اما باعث ابتلای پرسنل حاضر در این محل‌ها به کرونا شد. کرمی در ادامه گفت: سوله‌ها پارتیشن‌بندی نشده‌اند و همه در یک فضا نفس می‌کشند و اقدام جالبی نیست که از بیمار در آنجا مراقبت شود. او در پاسخ به این سوال که آیا سیستم تهویه سوله‌ها مناسب نیست که باعث این اتفاق شده‌است، گفت: تهویه برای کار ما خیلی خوب است، اما برای چنین اقدامی مناسبت نیست و تجمعاتی از این دست می‌تواند آسیب‌رسان باشد.


اطلاعات گسل‌های تهران دقیق است
کرمی‌محمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره کامل نبودن اطلاعات گسل‌های پایتخت، ‌از جمله گسل مشا و ری اظهار داشت: شناسایی گسل‌های مشا و ری بسیار قدیمی است و دکتر بربریان حدود 30 سال پیش آن را شناسایی کردند. او با بیان اینکه اطلاعات گسل‌های شناسایی شده در تهران دقیق است و از دقت خوبی برخوردار است، گفت: اما تهران یک پهنه گسلی است و یک پوسته ترک ترک دارد که در همه جای آن گسل‌های متفاوت وجود دارد.

این گسل‌هایی که در رسانه‌ها نام برده می‌شود، گسل‌های اصلی هستند که اتفاقات بزرگ به مرکزیت آنها رخ می‌دهد، اما گسل‌های کوچک از جمله باغ فیض و از این دست می تواند در محل گسیخته شود.وی با بیان اینکه شناسایی گسل‌ها به صورت چشمی توسط افراد باتجربه و زمین‌شناس انجام می‌شود، گفت: اگر روی تپه‌ای که محل یک گسل باشد برج و مجتمع مسکونی، بازار، خیابان و ساخت و سازهایی از این دست انجام شده باشد، نمی‌توان متوجه وجود گسل در آنجا شد، اما جاهایی که از زمان قدیم شناسایی آنها انجام شده قابل استناد است،

چرا که تشخیص گسل در جاهایی که ساخت‌و‌ساز در آن انجام شده ساده نیست و برای همین حدس زده می‌شود که گسل‌های دیگری نیز وجود دارد. کرمی‌محمدی در پاسخ به این سوال که آیا نمی‌توان با مدل‌سازی تصاویر ماهواره‌ای نسبت به شناسایی گسل‌ها اقدام کرد گفت: با مدل‌سازی می‌توان به وضعیت گسل‌ها پی برد، اما دقت آن خیلی پایین می‌آید؛ ضمن اینکه اصلا نیازی به این کار نیست، چرا که گسل‌های اصلی که می‌تواند برای تهران خطرآفرین باشد همین تعدادی است که شناسایی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha