با توجه به خطرات گسترش کووید ۱۹ و اهمیت ارائه راهکارهای پیشگیرانه برای آن، دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که ماسک قابلیت پیشگیری بیشتری دارد یا محافظ صورت؟

ماسک یا محافظ صورت ؟

سلامت نیوز:  با توجه به خطرات گسترش کووید ۱۹ و اهمیت ارائه راهکارهای پیشگیرانه برای آن، دانشمندان در حال بررسی این موضوع هستند که ماسک قابلیت پیشگیری بیشتری دارد یا محافظ صورت؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، امروزه کشورها در سراسر جهان به دنبال راه‌حل‌هایی هستند که مردم را به تدریج به زندگی عادی بر گرداند به این معنی که افراد بتوانند راحت تر برای انجام کارهای ضروری از خانه خارج شوند.

در این میان استفاده از ماسک، شیلد یا همان محافظ صورت و سایر روش‌های پیشگیری از کرونا اهمیتی اساسی دارند. در حال حاضر استفاده از ماسک به عنوان راه حلی برای جلوگیری از ابتلا به ویروسی که از طریق قطرات تنفسی منتقل می‌شود، در نظر گرفته می‌شود.

برخی از محققان معتقدند که ممکن است محافظ‌های صورت یا شیلد جایگزین ماسک‌ها شوند چراکه محافظ‌های صورت به عنوان ابزاری بازدارنده هستند که راحت تر و مؤثرتر برای پیشگیری از کووید ۱۹ مورد استفاده قرار می گیرند.

همان‌طور که می‌دانیم، ویروس کرونا می‌تواند بیش از یک ساعت در هوا معلق بماند. ماسک‌های صورت نه تنها انسان را در برابر ذرات ویروس کرونا که در هوا موجود است، محافظت می‌کنند بلکه در جلوگیری از لمس صورت و بینی فرد نیز کاربرد مناسبی دارند. برخی از محققان معتقد هستند که ممکن است محافظ‌های صورت یا شیلد جایگزین ماسک‌ها شوند چراکه محافظ‌های صورت به عنوان ابزاری بازدارنده هستند که راحت تر و مؤثرتر برای پیشگیری از کووید ۱۹ مورد استفاده قرار می گیرند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در ایالات‌متحده آمریکا با توجه به کمیاب بودن ماسک‌های پزشکی، ماسک‌های پارچه‌ای را توصیه می‌کند. ماسک‌های پارچه‌ای را می‌توان به‌آسانی در خانه تهیه کرده و پس از هر بار مصرف آن را شستشو داده و مجدداً مورد استفاده قرار داد؛ اما محافظ صورت باید از بازار خریداری شود. پس محافظ صورت یا شیلد در برابر ماسک‌های صورت می‌تواند یک جایگزین گران‌قیمت به حساب آید.

با این حال اگر در محیط پرخطر هستید، یک محافظ صورت بهتر از ماسک عمل می‌کند زیرا تمام صورت را می‌پوشاند. اگر از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنید یا درصورتی‌که ناگزیر به تماس با سایر افراد هستید، یک محافظ صورت می‌تواند یک جایگزین به مراتب بهتری باشد.

طبق مطالعه‌ای که محققان دانشگاه آیووا (Iowa)، محافظ‌های صورت را که می‌توان به سرعت و با قیمت مناسب تولید و توزیع کرد، این تجهیزات باید به عنوان بخشی از راهکارهای پیشگیرانه در نظر گرفته شوند تا به میزان قابل توجهی انتقال در محیط جامعه کاهش پیدا کند.

هوای گرم و مرطوب، استفاده از ماسک‌های صورت را برای افراد دشوار می‌کند و این یک محدودیت جدی است؛ اما در مورد محافظ‌های صورت این مشکل وجود ندارد و جایگزینی راحت تر محسوب شده و کاربر کمتر عرق کرده و آسان‌تر تنفس می‌کند.

یکی از مشکلاتی که ماسک‌های صورت ایجاد می‌کنند این است که عینک را برای افراد عینکی بخار زده می‌کنند که این مشکل در استفاده از محافظ‌ها وجود ندارد. درضمن محافظ‌های صورت از گردش هوا برای تنفس جلوگیری نمی‌کند. محافظ‌های صورت نیز از دست زدن به اجزای صورت جلوگیری می‌کند و در واقع به طور موثرتری نسبت به ماسک‌های صورت از لمس اجزای کل صورت پیشگیری می‌کند.

مطالعات جدید هم نشان می‌دهد که محافظ‌های صورت در برابر قطرات آلوده ناشی از سرفه که در هوا معلق است، مؤثرتر از ماسک‌های صورت عمل می‌کنند. بهترین محافظ صورت، آن است که صفحه محافظتی آن تا زیر چانه ادامه داشته باشد و گوش‌ها را نیز پوشانده و هیچ شکافی بین پیشانی و سر ایجاد نکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha