خرافات و اعتقادات نادرست و غیرعلمی برای درمان و كنترل بیماری آسم از گذشته در بیشتر جوامع وجود داشته و موضوع جدیدی نیست، ولی در روزهای شیوع و اوج گرفتن كروناویروس، این نوع خرافات تشدیدشده و برخی افراد نیز در فضای مجازی به آن دامن می‌زنند.

تشدید خرافات درمان آسم در همه‌گیری كرونا

سلامت نیوز:خرافات و اعتقادات نادرست و غیرعلمی برای درمان و كنترل بیماری آسم از گذشته در بیشتر جوامع وجود داشته و موضوع جدیدی نیست، ولی در روزهای شیوع و اوج گرفتن كروناویروس، این نوع خرافات تشدیدشده و برخی افراد نیز در فضای مجازی به آن دامن می‌زنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل  از روزنامه جام جم ،بیماری‌های تنفسی سومین علت مرگ‌ومیر در جهان است. آسم یكی از بیماری‌های تنفسی شایع در جمعیت اكثر كشورهاست. آلودگی هوای محیط زندگی، تغییرات آب‌وهوایی و تغییر سبك زندگی از مهم‌ترین علل تشدید شیوع آسم در سطح جهانی است. درمان‌های موثری برای كنترل این بیماری در دسترس است، ولی آنچه مهم است ارائه اطلاعات نادرست از سوی برخی افراد به بیماران و مردم در مورد درمان آسم است كه به خرافاتی در این زمینه دامن می‌زند و در شرایط اپیدمی كرونا موجب مشكلاتی برای بیماران و خانواده‌ ایشان می‌شود. خرافاتی كه درباره برخی درمان‌ها برای بیماری آسم وجود دارد كاملا نادرست است.

برخی از این خرافات ریشه تاریخی داشته و متاسفانه هیچ پشتوانه علمی ندارند و باید مردم در این زمینه آگاهی پیدا كنند.همچنین یك سری مباحث غیرعلمی و نادرست در مورد آسم شایع شده كه فرد بیمار لازم است صحت و سقم این موارد را از پزشك مربوطه خود جویا شود و از اعتماد به افراد غیرعلمی و غیرمتخصص پرهیز كند.

از جمله برخی افراد ناآگاه خودسرانه تجویزهایی را برای بیماران انجام می‌دهند یا یك سری توصیه‌های نادرستی از جمله عدم استفاده از اسپری به دلیل اعتیادآور بودن یا حاوی كورتون بودن یا اختلال در رشد كودكان و عدم تحرك بیمار مبتلا به آسم، استفاده از دود برخی تركیبات، مسری بودن بیماری و غیره را بیان می‌دارند كه چنین توصیه‌هایی به هیچ وجه درست نبوده و این خرافات نوعی فریبكاری است كه برای سلامتی بیمار خطرناك است.

آسم بیماری قابل كنترلی است و اكیدا توصیه می‌شود از این مسائل خرافی به هیچ عنوان تبعیت نشود. از این رو لازم است در مدیریت بیماری آسم از هرنوع اقدام خودسرانه پرهیز شده و برای هر اقدامی حتما با پزشك مربوطه مشورت و توصیه‌های پزشك به‌كار بسته شود.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha