سه‌شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۸
کد خبر: 296979

آمار پاندمی کرونا در ۱۰ روز گذشته افزایش چشمگیری داشته و بر اساس این آمار تا روز گذشته ۱۴.۶‌میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد، ۶۰۸‌هزار و ۹۷۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

ایمنی جمعی، تنها راه نجات؟‌

سلامت نیوز: آمار پاندمی کرونا در ۱۰ روز گذشته افزایش چشمگیری داشته و بر اساس این آمار تا روز گذشته ۱۴.۶‌میلیون نفر در سراسر جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد، ۶۰۸‌هزار و ۹۷۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،سهم ایران از این آمار ۲۷۶‌هزار و ۲۰۲ نفر در ابتلا و ۱۴‌هزار و ۴۰۵ نفر در میزان مرگ و میر است که فقط ۲۱۷ نفر از این تعداد، از یکشنبه (۲۹ تیر) تا دوشنبه (۳۰ تیر ۹۹) جانشان را از دست داده‌اند. در این شرایط آمار ۲۵میلیون مبتلا که چندی پیش در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا و از زبان رئیس‌جمهوری اعلام شد، همچنان در کانون نقد و نظراست، در این شرایط مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرد: «براساس مطالعات سرو اپیدمیولوژی ۲۸‌میلیون نفر از مردم ایران به کرونا مبتلا شده‌اند، این آماری که اعلام شد، خبر خوبی است؛ البته شاید میزان آنتی‌بادی در این افراد پایین بیاید، اما حتی اگر یک ذره آنتی‌بادی در بدن فردی باشد، یک ایمنی نسبی ایجاد می‌کند»، او همچنین گفته است: «ما در ایران (خواسته یا ناخواسته) به سمت ایمنی‌جمعی (همان مصونیت گله‌ای) پیش می‌رویم».

در این شرایط بازگشت ایده مصونیت جمعی در پی داشته است، آن‌هم درحالی که شماری از اپیدمیولوژیست‌ها و متخصصان بیماری‌های عفونی می‌گویند ایده مصونیت جمعی یا همان سیاست‌ گله‌ای که قبلا بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در مواجهه با -۱۹ کووید اعلام کرد، نه‌تنها پرهزینه بلکه یک طرح شکست خورده است.ایمنی‌جمعی به وضعیتی گفته می‌شود که اکثریت جمعیت کشور در برابر یک بیماری ایمنی پیدا کنند و در نتیجه آن بخش از جمعیت کشور هم که ایمنی ندارند، به‌طور غیرمستقیم از آلودگی در امان هستند.

این مصونیت غیرمستقیم‌ را گاهی اصطلاحا‌ محافظت گله‌ای هم می‌گویند. مثلا اگر 80‌درصد جمعیت کشور در برابر ویروس کرونا ایمنی داشته باشند، چهار نفر از هر پنج نفری که با افراد آلوده تماس دارند، دچار بیماری کرونا نمی‌شوند. به این روش، گسترش بیماری‌های عفونی را می‌توان تحت کنترل نگه داشت و بسته به اینکه یک ویروس چقدر مسری باشد، معمولا 50 تا 90‌درصد جمعیت باید به این ایمنی برسند تا مصونیت جمعی حاصل شود اما رسیدن به این سطح از ایمنی، خصوصا در مورد بیماری کشنده‌ای مثل کووید-19، ممکن است خطرات و هزینه‌های زیادی ایجاد کند؛ مهم‌ترین چالش در این زمینه بحث کشندگی بیماری است.

این همان چالشی است که در بریتانیا، گریبانگیر بوریس جانسون شد. جانسون جزو نخستین سیاستمدارانی بود که ایده مصونیت جمعی را مطرح کرد؛ سیاستی که منجر به گسترش ناگهانی و سریع کرونا در این کشور شد و اعتراض و خشم شدید مردم بریتانیا را برانگیخت.


ایمنی گله‌ای تلفات بالایی دارد
روز گذشته علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت و درمان درباره ایمنی جمعی نسبت به کووید19 بر اساس آمار ابتلای 25‌میلیون ایرانی به کرونا نیز واکنش نشان داد و اظهار کرد: اولین سوالی که هنوز پاسخ داده نشده، این است که آیا فرد مبتلا پس از بهبودی مجددا به بیماری مبتلا می‌شود یا خیر؟ آیا اندازه گیری igg در تست سرولوژی همان میزان ایمنی در برابر بیماری را نشان می‌دهد یا علاوه بر آن باید تست ایمنی سلولی هم از فرد گرفته شود؟ اصلا فرض کنید ایمنی ایجاد شده است، تا چه مدت پابرجا خواهد بود؟

در این راستا در مورد ایمنی گله‌ای در کل دنیا هیچ ‌شواهدی مبنی بر تایید یا رد این موضوع وجود ندارد و هنوز در مراحل تحقیق هستیم زیرا هر ویروسی که وارد جامعه‌ای می‌شود یک عدد مولد نسلی دارد که با نام R 0 شناخته می‌شود که برای این ویروس عدد سه پیش‌بینی شده است و بر اساس فرمولی ساده به عدد دو سوم می‌رسیم که یعنی 66 درصد؛ این عدد نشان می‌دهد زمانی که 66‌درصد افراد به کرونا مبتلا شوند تازه به ایمنی گله‌ای می‌رسیم. آیا 66‌درصد یک جامعه مبتلا شدند؟ پاسخ منفی است.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: در صورت این میزان ابتلا تلفات و بستری زیادی ممکن است به‌وجود آید. بنابراین حتی کشورهایی هم که در ابتدا در مورد ایمنی گله‌ای صحبت می‌کردند، حرف‌های خود را پس گرفتند. اکنون در دنیا هیچ‌کشوری نیست که بگوید در حال حرکت به سمت ایمنی جمعی است. در کشور ما نیز هیچگاه در این مورد صحبت نشده که می‌خواهیم به سمت ایمنی جمعی حرکت کنیم.

با این حال مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی معتقد است که تجربه جهانی روشن کرده که طرح همه‌گیری و مصونیت جمعی فایده‌ای ندارد و هم‌اکنون ثابت شده‌است که اساسا همه‌گیری کرونا مصونیت‌جمعی ایجاد نمی‌کند چرا‌که در سرتاسر دنیا گزارش‌هایی به‌دست آمده که تعدادی از افراد به‌رغم اینکه در گذشته مبتلا شده ‌بودند، دوباره مبتلا شده‌اند؛ یعنی آنتی‌بادی بعد از مدتی در بدن افراد از بین می‌رود. وی همچنین می‌گوید:

اکثریت اعضای ستاد مقابله با کرونا به ایده ایمنی‌جمعی اعتقادی ندارند و وزارت بهداشت هم هیچ‌وقت بر مبنای این ایده برنامه‌ریزی و حرکت نکرده ‌و تنها راهکار، پیشگیری و شکستن زنجیره انتقال است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha