یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2970

رئیس سازمان انتقال خون اعلام كرد: دریافت خون جایگزین از بیماران در سراسر كشور حذف شد و اكنون 100 درصد همه گروه‌های خونی از طریق اهدا كنندگان داوطلب در كشور تأمین می‌شود.

حسن ابوالقاسمی، در گفت‌و‌گو با فارس ‌افزود:‌ سال گذشته اعلام كرده بودیم كه تا پایان سال خون جایگزین در كشور حذف می‌شود، در اواخر سال گذشته فقط سه استان خوزستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان هنوز دریافت خون جایگزین را داشتند.
وی ادامه داد: اكنون در دو استان خوزستان و هرمزگان با راه‌اندازی زنجیره سرد حمل خون دریافت خون جایگزین به طور كلی حذف شده است و استقرار زنجیره سرد خون در استان سیستان و بلوچستان نیز در حال راه‌اندازی است بنابراین می‌توانیم به صورت رسمی اعلام كنیم كه اكنون خون جایگزین در سراسر كشور حذف شده است.
وی گفت: زنجیره سرد حمل خون در واقع ناوگان انتقال خون است كه واحدهای خونی را بین شهرهای مختلف یك استان یا استان‌های همجوار جا‌به‌جا ‌و نظارت كنترلی مناسبی را برای توزیع خون برقرار می‌كند.
ابوالقاسمی افزود: در نظام انتقال خون قطعا با این پدیده مواجهیم كه بعضی گروه‌های خونی كم‌تر است اما با اجرای برنامه‌های ویژه‌ای با برقراری ارتباط مستمر با اهداكنندگان گروه‌های RH منفی كه معمولاً كم‌تر هستند، خون مورد نیاز بیماران در همه گروه‌ها تأمین می‌شود.
وی گفت: در زمان حاضر بیش از 70 درصد خون دریافتی سازمان انتقال خون از اهداكنندگان مستمر و با سابقه دریافت می‌شود.
رئیس سازمان انتقال خون اضافه كرد: از نظر كیفی نیز مهم‌ترین برنامه‌ای كه امسال در سازمان انتقال خون اجرا می‌شود نصب سیستم اتوماسیون برای به حداقل رسیدن میزان دخالت دست انسان و خطای انسانی در سیستم انتقال خون است، این سیستم سال گذشته در پایگاه انتقال خون تهران نصب شد و امسال نیز تلاش می‌شود در 10 استان دیگر نصب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha