معاون مركز مدیریت پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت اعلام كرد: حداقل 10 مركز جامع خدمات بیماران كلیوی، هموفیلی، تالاسمی و سرطانی امسال در كشور راه‌اندازی می‌شود.

شهرام نوروزی در گفت‌و‌گو با  فارس‌ افزود: دستور‌العمل تجهیز مراكز جامع بیماران خاص در وزارت بهداشت تدوین شده و مراحل آخر تصویب را برای اجرا در معاونت سلامت طی می‌كند، هدف از اجرای این طرح ایجاد مراكز جامعی است كه بیماران با مراجعه به آن همه خدمات مورد نیاز خود را از ابتدا تا انتها در یك جا دریافت كنند و نیازی به مراجعه به چند مركز مختلف برای تشخیص، درمان و بستری نداشته باشند.
وی گفت: در این طرح با استفاده از اعتبار 75 میلیارد تومانی كه امسال برای بیماران خاص و صعب‌العلاج در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است مراكز موجود بیماران خاص توسعه پیدا می‌كنند و در صورت لزوم دستگاه‌های جدید آزمایشگاهی، تشخیصی، درمانی برای آن‌ها خریداری می‌شود و داروخانه‌های این مراكز نیز تكمیل می‌شوند.
نوروزی افزود: در این مراكز علاوه بر خدمات تشخیصی و درمانی خدمات مشاوره و خدمات پاراكلینكی نیز به بیماران ارائه خواهد شد اما با توجه به محدودیت‌های اعتباری بعید است بتوانیم این مراكز را در همه استان‌ها ایجاد كنیم اما حداقل در 10 تا 15 استان كشور چنین مراكز تجهیز و فعال می‌شوند.
وی گفت: مسئله‌ای كه در توزیع این امكانات وجود دارد این است كه فراوانی بیماری‌های تالاسمی و هموفیلی در سراسر كشور و در همه استان‌ها یكسان نیست به همین علت اولویت اول تجهیز این مراكز به استان‌هایی تعلق دارد كه جمعیت بیماران تالاسمی و هموفیلی در آن‌ها بیش‌تر باشد یا استان‌هایی كه بیماران تالاسمی در آن‌ها بیش‌تر است و بیماران هموفیلی در استان‌های همجوار آ‌ن‌ها زیاد است.
معاون مركز مدیریت پیوند و بیماری‌های خاص وزارت بهداشت اضافه كرد:‌ تلاش می‌شود در این مرحله هر چه بیش‌تر گروه‌های بزرگ‌تری را برای ارائه خدمت تعریف كنیم تا ظرفیت خالی این مراكز به حداقل برسد و از حداكثر توان این مراكز استفاده شود.
وی گفت: درباره دیالیز البته دغدغه‌ها متفاوت است زیرا یك بیمار دیالیز مراجعه ماهی یك‌بار یا دو ماه یك‌بار ندارد بلكه باید هفته‌ای دو تا سه بار دیالیز شود بنابراین متمركز كردن خدمات این بیماران در دستور كار نیست بلكه برعكس تلاش می‌شود با توجه به پراكندگی این بیماران هر چه بیش‌تر خدمات دیالیز در كشور پراكنده و توزیع شود.
نوروزی افزود:‌ در زمان حاضر 314 مركز فعال دیالیز در كشور داریم كه به صورت مراكز دولتی، خیریه یا خصوصی فعالیت می‌كنند و حدود 2600 دستگاه دیالیز در این مراكز فعال است كه حدود 70 درصد آن دیالیز با بی كربنات است، سال گذشته حدود 450 دستگاه دیالیز در كشور اضافه شد و ایده‌آل ما این است كه سالانه 500 دستگاه دیالیز جدید در كشور داشته باشیم اما این بستگی به اعتبارات و بودجه تخصیصی از سوی دولت و افراد خیر دارد.
وی اضافه كرد: در مورد بیماران ام اس نیز باید گفت این بیماران چندان به خدمات بستری نیاز ندارند و پس یك ام آر ای اولیه و تشخیص این بیماری فرد بیمار تحت درمان مشخصی قرار می‌گیرد كه نیازی به یك مركز بستری خاص نیست و حتی توسط یك متخصص مغز و اعصاب در یك بیمارستان دولتی نیز ارائه خدمات مورد نیاز این بیماران امكانپذیر است.
نوروزی گفت: سال گذشته بسته خدمات جامع به بیماران تالاسمی و پروتكل آن از سوی وزارت بهداشت تصویب و به همه دانشگاه‌ها و مراكز درمانی كشور ابلاغ شد، این اقدام سال گذشته برای بیماری ام اس نیز به صورت پروتكل تشخیص و درمان این بیماری ابلاغ شد و امیدواریم بسته جامع خدمات بیماران هموفیلی نیز امسال در وزارت بهداشت تصویب و ابلاغ شود.
وی افزود:‌ در مورد بیماران كلیوی نیز یكسری تئوری‌های كلی برای تدوین پروتكل علمی خدمات وجود دارد كه اگر بتوانیم این مطالب را نیز جمع‌بندی می‌كنیم به خصوص این‌كه وظیفه اصلی ستاد وزارت بهداشت همین سیاستگذاری‌ها و استانداردسازی خدمات و نظارت بر اجرای صحیح آن است.
وی ادامه داد: درباره بیماری سرطان نیز گرچه بر اساس قانون این بیماری‌ها نیز جزو بیماری‌های خاص است اما به علت تنوع و وسعت این بیماری‌ها و هزینه‌های بسیار بالای این بیماری هیچ‌وقت امكان و اعتبار لازم برای ارائه همه خدمات مورد نیاز این بیماران توسط وزارت بهداشت وجود نداشته است بنابراین مجبوریم با توجه به محدودیت‌های موجود ارائه خدمت به بیماران خاص را اولویت بندی كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha