جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
کد خبر: 297140

آتش‌سوزی جنگل‌های کشور امسال یک ماه زودتر از آمدن تابستان شروع شد و روزهای سختی را برای جنگل‌های ایران رقم زده است. از ابتدای امسال تا دهه پایانی تیرماه ۱۲۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور به وقوع پیوسته که مساحت آتش‌سوزی‌ها نسبت به چند سال اخیر افزایش یافته است.

جنگل‌های ایران در محاصره آتش

سلامت نیوز: آتش‌سوزی جنگل‌های کشور امسال یک ماه زودتر از آمدن تابستان شروع شد و روزهای سختی را برای جنگل‌های ایران رقم زده است. از ابتدای امسال تا دهه پایانی تیرماه ۱۲۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور به وقوع پیوسته که مساحت آتش‌سوزی‌ها نسبت به چند سال اخیر افزایش یافته است.

 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، آمارها نشان می‌دهند طی ۵۰ سال گذشته وسعت جنگل‌های ایران بیش از ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و امروز به حدود ۱۴ میلیون هکتار رسیده است. آتش‌سوزی مهم‌ترین تهدید و خطر برای جنگل‌هاست. خطری که عامل اصلی آن انسانی است، به‌گونه‌ای که ۹۰ درصد علت آتش‌سوزی جنگل‌ها انسانی (سهوی و عمدی) گزارش شده‌اند. یک ماه از تابستان امسال گذشته است و آتش‌سوزی جنگل‌های کشور یک ماه زودتر از آمدن تابستان شروع شد تا روزهای سختی را برای جنگل‌های ایران رقم بزند.

بر اساس آمار سازمان جنگل‌ها و مراتع ایران، در 7 سال منتهی به سال 97 بالغ بر 11 هزار مورد حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی ایران به ثبت رسیده که در نتیجه بیش از 125 هزار هکتار جنگل و مرتع از بین رفته است. فقدان تجهیزات اطفای حریق و نبودن امداد‌رسانی هوایی در مواقع آتش سوزی نیز باعث شده تا میزان خسارات افزایش یابد.

اما آتش‌سوزی‌های امسال که از خردادماه شروع شده است یک ویژگی دیگر نیز دارد و آنهم فوت 4 تن از مدافعان طبیعت است که کام دوستداران محیط زیست ایران را همزمان با ایام کونا تلخ‌تر کرد. بر اساس اعلام سرهنگ علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از ابتدای سال تا دهه پایانی تیرماه ۱۲۰۰ فقره آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور به وقوع پیوسته است و 12 هزار و 500 هکتار از جنگل‌های کشور درگیر آتش‌سوزی‌ بوده‌اند که مساحت آتش‌سوزی‌ها نسبت به چند سال اخیر افزایش یافته است که این امر تداوم دارد.

او پیشتر به پانا گفته بود: «امسال وقوع آتش‌سوزی‌های عمدی در جنگل‌ها و مراتع کشور بیشتر شده است و درصدی از این آتش‌سوزی‌ها از نظر ما مشکوک است و چند نفر نیز دستگیر شده‌اند.»

هادی کیادلیری،‌ عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات نیز پیش از این مهم‌ترین دلیل آتش‌سوزی‌ جنگل‌های کشور را عامل انسانی عنوان کرده و به پانا گفته بود: «بی‌توجهی گردشگران، ایجاد آتش‌سوزی عمدی برای تصاحب زمین جنگل‌ها و خشکسالی این سال‌ها بر شدت آتش‌سوزی‌ها افزوده است و نبود تجهیزات مانند بالگرد اطفای حریق باعث شده آتش‌سوزی جنگل‌ها به سادگی خاموش نشود.»

به گفته او در ایام تابستان هر لحظه امکان آتش‌سوزی وجود دارد و هرچه به سمت پاییز برویم خطر آتش‌سوزی بیشتر است چون الگوهای زمانی آتش‌سوزی تغییر کرده است.

کیادلیری همچنین با تاکید بر اینکه بازیابی ذخایر جنگل‌هایی که دچار حریق می‌شود 50 سال طول می‌کشد، گفته بود: «در آتش‌سوزی‌های جنگلی علاوه‌بر نابودی گیاهان، بسیاری از موجودات زنده دیگر، اعم از جانوران، میکروب‌ها، ‌قارچ‌ها و باکتری‌ها که همگی برای اکوسیستم‌ها مفید هستند، از بین می‌روند و بازیابی برخی از این گونه‌ها به حالت اولیه خود ممکن است نیم‌قرن طول بکشد.»

حجم زیاد آتش‌‌سوزی در جنگل‌های کشور طی امسال در جدول زیر به تفکیک استان‌های درگیر آتش‌سوزی قابل مشاهده است:

استان میزان حریق مراتع و جنگل
آذربایجان غربی 156 هکتار
آذربایجان شرقی 164 هکتار
البرز 76.5 هکتار
اردبیل 14 هکتار
اصفهان 92 هکتار
ایلام 35 هکتار
بوشهر 2220 هکتار
خراسان رضوی 135 هکتار
خراسان شمالی 134 هکتار
خوزستان 60 هکتار
چهارمحال و بختیاری 115 هکتار
فارس 30 هکتار
قزوین 75 هکتار
قم 135 هکتار
کهگیلویه و بویراحمد 1315 هکتار
کردستان 266 هکتار
کرمان 100 هکتار
کرمانشاه 3530 هکتار
لرستان 5 هکتار
همدان 50 هکتار
مرکزی 1029 هکتار

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha