رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، وضعیت مراکز فیزیوتراپی در کشورمان را بحرانی توصیف کرد و خواستار توجه متولیان نظام سلامت به دغدغه‌های فیزیوتراپیست‌ها شد.

مراکز فیزیوتراپی در مرز ورشکستگی/ درگیری فیزیوتراپیست‌ها با کرونا

سلامت نیوز: رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، وضعیت مراکز فیزیوتراپی در کشورمان را بحرانی توصیف کرد و خواستار توجه متولیان نظام سلامت به دغدغه‌های فیزیوتراپیست‌ها شد.

به گزارش سلامت نیوز، احمد مؤذن زاده، در گفتگو با مهر، گفت: رشد تعرفه‌های امسال فقط ۱۵ درصد بوده در حالی که میزان تورم چند برابر میزان رشد بوده است. به علاوه ما هزینه‌های سرباری ناشی از کرونا را داریم، مثل استفاده از ماسک، دستکش، مواد ضدعفونی کننده، شیلد و…، همه اینها برای ما هزینه ایجاد کرده در شرایطی که بار مراجعات به مراکز فیزیوتراپی کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: الان از نظر اقتصادی در شرایطی هستیم که در لبه تیز ورشکستگی مراکز دولتی و خصوصی قرار داریم و توجه دولتمردان را لازم می‌دانم به این نکته جلب کنم که مراکز فیزیوتراپی و سایر مراکز درمانی، خصوصاً مؤسسات پزشکی واقعاً در مرز خطر ورشکستگی هستند.

مؤذن زاده ادامه داد: ما برآوردی را انجام دادیم در سازمان نظام پزشکی شیراز و به این نتیجه رسیدیم که حدوداً تا پایان امسال با توجه به مشکلات اقتصادی در مراکز چیزی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد مراکز چاره ندارند که از بعد پرسنلی و نیروی انسانی کوچک شوند و این مسئله یک زنگ خطر جدی است و باید حمایت بیشتری از مراکز پزشکی به خصوص از مؤسسات پزشکی شود و مراکز فیزیوتراپی هم به عنوان یکی از مراکز پزشکی نیازمند توجه ویژه دولتمردان است.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، گفت: با توجه به اینکه تعرفه ما رشد زیادی نداشته و حداقل توقع ما در این ماه‌ها، این است که هزینه‌های سرباری مراجعه بیماران در شرایط کرونا محاسبه و توسط سازمان‌های بیمه گر پرداخت شود، یا حداقل اعلام شود این هزینه دریافتش از بیمار بلامانع است.

وی افزود: برآوردی که در انجمن فیزیوتراپی انجام شده متوسط هر جلسه مراجعه به مراکز فیزیوتراپی برابر با ۱۵ هزار تومان است که در یک دوره ۱۰ جلسه‌ای معمول حدود ۱۵۰ هزار تومان برای همکاران ما هزینه ایجاد می‌کند بدون اینکه بتوانیم از هیچ مرجعی این هزینه را دریافت کنیم.

مؤذن زاده در ادامه به دوم مرداد روز فیزیوتراپی اشاره کرد و گفت: این روز یک نقطه عطف است در احقاق حقوق حرفه‌ای و صنفی و اختیارات قانونی جامعه فیزیوتراپی و به دنبال آن توانستیم عضویت در سازمان نظام پزشکی را به دست آوریم و پیشرفت‌های بعدی در این رابطه حاصل شد.

وی ادامه داد: رشته ما از نظر علمی مرجعیت خاصی در سطح منطقه دارد، ما حدود ۴۰۰ فارغ التحصیل در مقطع دکترای تخصصی فیزیوتراپی داریم که از این حیث در منطقه خاورمیانه رکورددار هستیم و به همین دلیل بحث ارتقا سطح پایه فیزیوتراپی به مقطع دکترای حرفه‌ای که یکی از مطالبات اصلی و علمی جامعه فیزیوتراپی است کاملاً مصداق پیدا می‌کند و لزوم آن احساس می‌شود.

مؤذن زاده گفت: در ارتباط با شرایط فعلی ارائه خدمات فیزیوتراپی در چند ماه اخیر به دلیل شرایط کرونایی، مجبور شدیم میزان فعالیت مراکز را کاهش دهیم و بیمارانی که مشکلات زمینه‌ای، مزمن، ناتوان کننده در معرض خطر و های ریسک هستند این بیماران را نمی‌پذیریم و بیشتر درمان‌های توانبخشی و فیزیوتراپی از راه دور انجام می‌دهیم.

رئیس انجمن علمی فیزیوتراپی ایران، افزود: در مورد بیمارانی هم که پذیرش می‌شوند بحث فاصله گذاری فیزیکی، رعایت الزامات بهداشتی و استفاده از ماسک و دستکش رعایت می‌شود و ورود بیمار و همراهش در مراکز فیزیوتراپی بدون ماسک ممنوع است.

وی ادامه داد: به رغم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مراکز فیزیوتراپی، متأسفانه تا کنون ۵۰ نفر از اعضای جامعه فیزیوتراپی کشور مبتلا به کرونا شده‌اند و یک نفر نیز به جمع شهدای مدافع سلامت پیوسته که نشان می‌دهد ما در معرض خطر هستیم.

مؤذن زاده گفت: رشته فیزیوتراپی به نحوی است که می‌بایست با بیمار ارتباط نزدیک داشته باشیم و طبیعتاً به میزان زیادی در معرض خطر ابتلاء به کرونا هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha