نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد، باکتری‌هایی که در دهان موجب پوسیدگی دندان می‌شوند ، می‌توانند به گسترش سرطان روده بزرگ به سایر ارگان‌ها بدن نیز کمک کنند.

باکتری‌های دهانی به گسترش سرطان روده بزرگ کمک می‌کنند

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد، باکتری‌هایی که در دهان موجب پوسیدگی دندان می‌شوند ، می‌توانند به گسترش سرطان روده بزرگ به سایر ارگان‌ها بدن نیز کمک کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان دانشگاه «ویرجینیا فناوری» در آمریکا که این مطالعه را انجام داده اند ، اعلام کردند: این باکتری‌ها که Fusobacterium nucleatum نام دارند از طریق جریان خون به سایر اندام‌های بدن سفر می کنند و منجر به عفونت می شوند و به سلول های سرطانی اجازه مهاجرت و یا متاستاز می دهند.

این محققان خاطر نشان کردند که عفونت‌های دهانی که باعث التهاب لثه ها می شوند ، به عنوان عوامل خطرساز بروز عفونت های سیستمیک ، بیماری های قلبی عروقی ، عوارض جانبی بارداری ، دیابت ، سرطان و بیماری آلزایمر گزارش شده اند.

آنها افزودند: مردم می توانند با حفظ سلامت دهان و دندان از بروز عفونت ها جلوگیری کنند؛ حفظ سلامت دهان و دندان  به نوبه خود می تواند سطح Fusobacterium nucleatum را در جرم دندان تحت کنترل نگه دارد و عفونت هایی را که منجر به پوسیدگی دندان می شود ، درمان کند؛ این کار یک اقدام مهم پیشگیرانه برای جلوگیری از ورود باکتری ها به جریان خون است.

با این حال محققان خاطر نشان کردند که این باکتری ها موجب ابتلا به سرطان روده بزرگ نمی شوند؛ ابتلا به سرطان روده بزرگ با رژیم غذایی ضعیف، سیگار کشیدن ، مصرف نوشیدنی های الکلی و نیز سابقه خانوادگی این بیماری ارتباط دارد.

این مطالعه در مجله Science Signaling منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha