نتیجه تحقیق محققان اسپانیایی نشان می‌دهد، افرادی که بیش از حد در معرض نور آبی چراغ‌های خیابانی‌ قرار می‌گیرند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در آنها ۶۰ درصد بیشتر است.

نور چراغ‌های خیابان خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد

سلامت نیوز:نتیجه تحقیق محققان اسپانیایی نشان می‌دهد، افرادی که بیش از حد در معرض نور آبی چراغ‌های خیابانی‌ قرار می‌گیرند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ در آنها ۶۰ درصد بیشتر است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، ، شهرهای سراسر جهان به طور فزاینده ای به سمت استفاده از چراغ های خیابانی که به اصطلاح «نور آبی» منتشر می کنند، روی آورده اند. نور آبی همچنین در تلفن های هوشمند ، لپ تاپ و تبلت ها رایج است. اکنون، یک مطالعه نشان می دهد که قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور طیف آبی ممکن است شانس فرد را برای ابتلا به سرطان روده بزرگ افزایش دهد.


گروهی از محققان اسپانیایی خاطرنشان کردند، مطالعات قبلی حاکی از آن است که نور آبی ساطع شده توسط اکثر LED های سفید (دیودهای دارای تابش نور) و بسیاری از تبلت ها و تلفن ها با ابتلا به بیماری هایی نظیر اختلالات خواب، چاقی و افزایش خطر ابتلا به سرطان های مختلف به ویژه در میان کارگران شیفت شب ارتباط دارد.


محققان گفتند، یک مطالعه همچنین نشان داد که میان نور آبی و افزایش خطر سرطان پستان و پروستات ارتباط وجود دارد.
«مانولیس کوگیناس» محقق از موسسه بهداشت جهانی بارسلونا در یک بیانیه خبری اعلام کرد:  ما با استفاده از همان روش قبلی، تصمیم گرفتیم رابطه بین قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی و سرطان کولورکتال (روده بزرگ) ، سومین نوع شایع سرطان را در سراسر جهان پس از سرطان ریه و سینه تحلیل کنیم.


محققان اطلاعات ۶۶۱ نفر را که در شهرهای اسپانیا، مادرید و بارسلونا زندگی می ‌کردند و بین سال ‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۳ به سرطان روده مبتلا شده بودند، بررسی کردند. آنان این اطلاعات را با اطلاعات هزار و ۳۲۲  فرد بدون سابقه سرطان که از نظر جنس و سن با ۶۶۱ نفر همسان بودند، مقایسه کردند. قرار گرفتن شرکت‌ کنندگان در معرض نور مصنوعی در فضای باز  هنگام شب در طیف‌های قرمز، سبز و آبی با استفاده از تصاویر گرفته ‌شده از ایستگاه فضایی بین ‌المللی اندازه‌گیری شد.


از شرکت‌کنندگان سوالاتی از جمله مکان زندگی و کار پرسیده شد و عوامل خطر سرطان مانند سن، تحصیلات و وضعیت اقتصادی-اجتماعی، شاخص توده بدنی (BMI)، سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان و استعمال دخانیات، مصرف الکل، مواد غذایی مصرفی، خواب و ورزش مورد پرسش قرار گرفت. به‌طور متوسط ، مبتلایان به سرطان ۶۷ سال سن داشتند و احتمال ابتلا به سرطان در خانواده آنان بیشتر بود.


این مطالعه نتوانست تعیین کند که قرار گرفتن در معرض نور آبی باعث ابتلا به سرطان روده بزرگ می شود، بلکه تنها ارتباط هایی را در این زمینه نشان داد. با این حال، محققان گزارش دادند که احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در  افرادی که بیش از حد در معرض نور آبی را دارند ، ۶۰ درصد بیشتر است.


به گفته محققان، ریتم شبانه‌روزی ارتباط نزدیکی با سیستم هورمونی بدن ما دارد و شواهد نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور در شب ممکن است تولید انواع خاصی از هورمون ‌ها را تغییر دهد. علاوه بر این، سرطان ‌های روده بزرگ در گذشته با اختلال شبانه ‌روزی در آزمایش ‌های حیوانات همراه بوده است.
آنها افزودند: تصور می ‌شود قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب ممکن است باعث کاهش و تاخیر در ترشح هورمون ملاتونین شود که به رشد تومور مربوط می‌شود و در مرحله تاریک چرخه ۲۴ ساعته بدن ساخته می ‌شود.


با این حال محققان خاطر نشان کردند که این مطالعه محدود است؛ زیرا قادر به ‌اندازه گیری میزان نوری که افراد در خانه در معرض آن قرار می‌گیرند، نیست. این مطالعه یافته‌ های گذشته را که سرطان روده بزرگ با اختلال در ریتم شبانه‌ روزی همراه است، تقویت می کند. در این تحقیق عملکردهای دقیق، یعنی اینکه فقط مربوط به خواب باشد یا اینکه آیا مسیرهای هورمونی یا ایمنی در آن دخیل است، نیز مشاهده می ‌شود.


به گفته محققان، درهرصورت پیام اصلی این تحقیق و مطالعات دیگر این است که نور در شب و طیف نور یک عامل خنثی نیست، بلکه می‌ تواند بر عملکرد بدن و مسیرهای بیولوژیکی مرتبط با سلامتی و بیماری تاثیر داشته باشد.
این مطالعه در مجله American Cancer Society منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha