دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 297777

یکی ازمهمترین عوامل مرگ و میر در جهان بیمارهای قلبی- عروقی است که با آمار رو به رشد سالانه جان میلیون‌ها نفر را می‌گیرد. بیماری قلبی طیف وسیعی از شرایطی را که قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد توصیف می‌کند که یکی از آنها حمله قلبی است.

اهمیت توجه به علایم هشدار حمله قلبی در دوران کرونا

سلامت نیوز:یکی ازمهمترین عوامل مرگ و میر در جهان بیمارهای قلبی- عروقی است که با آمار رو به رشد سالانه جان میلیون‌ها نفر را می‌گیرد. بیماری قلبی طیف وسیعی از شرایطی را که قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد توصیف می‌کند که یکی از آنها حمله قلبی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفتاب یزد ،عدم توجه و نادیده گرفتن شرایط سلامت و خطرات ابتلا به حمله قلبی می‌تواند موجب ضرری جبران ناپذیر و مرگبار شود. پیش از وقوع حمله قلبی بدن ممکن است با ارائه برخی نشانه‌ها به شما هشدار دهد اما متاسفانه با توجه به اپیدمی بیماریکووید 19 اکثر افراد از رفتن نزد پزشک جهت درمان طفره می‌روند لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر زینب نوروزی،پزشک عمومی گفتگو کرده است.

وی در اینباره می‌گوید: این روزها همه ما به نوعی درگیر ویروس جدیدی به نام کووید 19 هستیم. این ویروس جزء خانواده‌ای از ویروس‌ها به نام "کروناویروس "است و باعث ایجاد علایم تنفسی در بیمار می‌شود.دکتر نوروزی خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماران این روزها به دلیل اپیدمی کرونا ویروس ترجیح می‌دهند که در خانه بمانند تا مواجهه کمتری با این ویروس مرگبار داشته باشند.

ماندن در خانه کاری بسیار درست است و می‌تواند از بیماری پیشگیری کند ولی گاهی اوقات علایمی در بیمار ایجاد می‌شود که لازم است در هر شرایطی (حتی با وجود شیوع کرونا) هر چه سریع‌تر به اورژانس مراجعه کند. این پزشک عمومی ابراز داشت: یکی ازمواردی که لازم است در هر شرایطی (حتی با وجود شیوع کرونا) فرد باید هر چه سریع‌تر به اورژانس مراجعه کند،ابتلا به سکته قلبی است.

وی مطرح کرد: متاسفانه بسیاری از بیماران در زمان شروع علایم سکته قلبی ممکن است به آن توجه نکنند و یا آن را جدی نگیرند. این ضرب المثل را حتما شنیده‌اید که "وقت طلا است." در مورد حمله قلبی نیز ضرب المثلی وجود دارد که می‌گوید "زمان، عضله است.

" یعنی بیمار مبتلا به حمله قلبی، هرچه زودتر به اورژانس مراجعه کرده و تحت درمان قرار گیرد، حجم بیشتری از عضله قلب او از آسیب ناشی از سکته قلبی، حفظ خواهد شد.دکتر نوروزی اظهار داشت: گروهی از بیماران در زمان شروع علایم سکته قلبی، شاید آنها را جدی تلقی نکنند و حتی ممکن است سعی کنند با درمان‌های خانگی مانند عرق نعنا یا چای نبات، خود را درمان کنند اما باید مد نظر قرار داد که مهمترین مسئله‌ای که جان بیمار را به خطر می‌اندازد، تاخیر در مراجعه است و متاسفانه در این روزها تاخیر بیماران برای مراجعه به اورژانس افزایش یافته است و بیماران به دلیل ترس از کرونا، با تاخیر بسیار زیادی نسبت به گذشته به اورژانس مراجعه می‌کنند.این پزشک عمومی ادامه داد:

با توجه به اهمیت موضوع، علایم خطر مهم سکته قلبی باید بیشتر شناخته و مورد توجه قرار گیرد لذا مجددا تاکید می‌کنیم که در صورت بروز این علایم، هرچه سریع‌تر به اورژانس مراجعه کنید و برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا هم از ماسک و دستکش مناسب استفاده نمایید.

وی می‌گوید: سکته قلبی معمولا در افراد با سابقه شخصی یا خانوادگی قلبی رخ می‌دهد و افزایش سن، سیگار، فشار خون بالا، دیابت، چربی خون بالا، چاقی و... از سایر عوامل زمینه سازاین بیماری می‌باشند.دکتر نوروزی توضیح داد: مهمترین علامت ابتلا به سکته قلبی، درد قفسه سینه است که به صورت دردی منتشر و با ماهیت فشاری احساس می‌شود.

گروهی از بیماران، درد خود را مانند قرارگرفتن وزنه سنگینی بر روی قفسه سینه توصیف می‌کنند.این پزشک عمومی افزود: درد در افراد مبتلا به سکته قلبی ممکن است به یکی از دست‌ها یا هر دو دست یا فک تحتانی انتشار یابد و یا حتی ممکن است درد فقط در دست احساس شود، بدون این که درد قفسه سینه ایجاد شده باشد.وی بیان کرد: به دلیل مسیر مشترک اعصاب قلب و دستگاه گوارش، برخی از بیماران مبتلا به سکته قلبی ممکن است دچار درد معده شوند.

معمولا این گروه از بیماران ممکن است از درمان‌های خانگی استفاده کرده و دیر مراجعه کند. به طور کلی، هر دردی که از محدوده فک تحتانی تا محدوده ناف باشد، می‌تواند علامتی از حمله قلبی باشد.

دکتر نوروزی تصریح کرد: از سایر علایم سکته قلبی می‌توان به ضعف و بی‌حالی، تنگی نفس، عرق سرد، تهوع، استفراغ، سرگیجه اشاره کرد. در صورت بروز علایم ذکر شده، مخصوصا در بیمارانی که زمینه‌ای از بیماری قلبی، سیگار، فشار خون بالا، دیابت، چربی خون بالا و چاقی دارند، سکته قلبی مطرح است و با بررسی‌های لازم و گرفتن نوار قلب، تشخیص مسجل خواهد شد.

این پزشک عمومی تاکید کرد که در صورت ایجاد علایم هشدار ذکر شده، هرچه سریع‌تر به اورژانس مراجعه کنید و برای پیشگیری از کرونا نیز مراقبت‌های لازم مانند پوشیدن ماسک و دستکش را فراموش نکنید. این ضرب المثل را هرگز فراموش نکنید که "زمان، عضله است".وی در پایان کرد: هیچگاه مشکلات قلبی را فراموش نکنید چرا که موضوع آنها چیزی غیراز مرگ و زندگی نمی‌باشد لذا توجه به نشانه‌ها و علائمی که بدن پیش از وقوع حمله قلبی یا شرایط سلامت جدی دیگر ارائه می‌کند می‌تواند جان شما را نجات دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha