چراغ قرمز هشدار برای صید غیرقانونی در آب‌های جنوب کشور روشن شده است. خبرهای رسیده نشان می‌دهد 120کشتی‌ با ملیت‌های مختلف که روند مجوزگیری آنها سال گذشته در وزارت جهادکشاورزی و شیلات صورت گرفت درحال کف‌روبی خلیج‌فارس و دریای عمان هستند.

قصور شیلات و سازمان حفاظت محیط‌زیست در موضوع صید ترال

سلامت نیوز:چراغ قرمز هشدار برای صید غیرقانونی در آب‌های جنوب کشور روشن شده است. خبرهای رسیده نشان می‌دهد 120کشتی‌ با ملیت‌های مختلف که روند مجوزگیری آنها سال گذشته در وزارت جهادکشاورزی و شیلات صورت گرفت درحال کف‌روبی خلیج‌فارس و دریای عمان هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد سازمان شیلات ایران با هدف بهره‌برداری از ذخایر برداشت نشده، صید تجاری آن ‌را که از سال 1387با کشتی‌های ترالر کف آغاز کرده، طی سال اخیر به‌دلیل بی‌برنامگی و فقدان مدیریت هدفمند، صید شناورهای تخصیص‌یافته برای صید فانوس ماهیان به سمت دیگری متمایل و اصل فعالیت‌های صیادی این شناورها بر صید ضمنی این فعالیت عمدتاً ماهی یال اسبی و شبه شوریده متمرکز شد.

سودآوری این صید ضمنی، موجب شد تا طی سال‌های اخیر، تعداد شناورهای صیادی ترال که مجوز صید دریافت کردند و عمدتاً در زمینه صید ضمنی و خارج از محدوده پراکنش و تراکم فانوس ماهیان فعال شدند به 120فروند برسد که به‌دلیل صدور موافقت اصولی‌های زیاد مطمئنا این روند افزایش خواهد یافت.

در پرونده 120کشتی ترال، سهم کشورها هنوز به‌طور کامل برای نهادهای نظارتی مشخص نشده، اما اطلاعات رسیده  نشان می‌دهد علاوه بر کشتی‌های چینی، کشتی‌های کره‌ای هم وجود دارند. همچنین کشتی‌هایی که با پرچم ایران نیز که در حال کف‌روبی ذخایر آبزیان خلیج‌فارس و دریای عمان هستند متعلق به شرکت‌های خارجی است که سهامدار آنها چندملیتی هستند.

محمود حجتی، وزیر سابق جهادکشاورزی درباره صید ترال چینی‌ها در آب‌های ایران گفته بود: «آنچه که درباره صید کشتی‌های چینی مطرح می‌شود آن است که کشتی‌هایی می‌توانند مجوز صیادی دریافت کنند که پرچم ایران داشته باشند. در این فرایند ۱۰ تا ۱۵کشتی که مالکیت چینی و پرچم ایران داشتند، موفق به دریافت مجوز صید در دریای عمان شدند.» با این اعلام مشخص می‌شود که تمامی کشتی‌های دارای مجوز صید ترال، خارجی هستند و صیادان ایرانی هیچ منافعی در کف‌روبی آب‌های جنوب کشور ندارند.


ابعاد فعالیت 120 کشتی خارجی

رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی اما در گفت‌وگو با همشهری از جزئیات کشتی‌های خارجی صید ترال که اکنون در آب‌های جنوب کشور اقدام به صید کف‌زی می‌کنند سخن گفته است.به گفته سمیه رفیعی، تعداد کشتی‌های دارای مجوز صید ترال که قبلا حدود 80فروند بود، امسال طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس به 120کشتی رسیده است.

او اعلام کرد: این کشتی‌ها البته مجوز صید میان آبی دارند. اما براساس نمونه‌های برداشت شده، مشخص شده است که به صید کف‌زی در آب‌های جنوب کشور روی آورده‌اند.رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس افزود: کف‌روبی آب‌های جنوب کشور با صید ترال آن هم در شرایطی که نظارت حداقلی توسط شیلات و فقدان نظارت توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست وجود دارد، ذخایر آبزی برای صیادهای محلی باقی نمی‌گذارد، حتی شرایط صید برای کشتی‌های ترال میان‌آبی هم پایدار نمی‌ماند.

سمیه رفیعی تأکید کرد: فراکسیون محیط‌زیست مجلس با جدیت موضوع صید ترال را پیگیری می‌کند و تاکنون نیز 2جلسه رسمی و 2جلسه غیررسمی کارشناسی برای بررسی ابعاد وضع موجود صید ترال با حضور کارشناسان و متخصصین در این فراکسیون برگزار شده است. نماینده مردم تهران در مجلس با اعلام اینکه فراکسیون محیط‌زیست مجلس، به گزارش عملکرد دستگاه‌های اجرایی اکتفا نمی‌کند افزود: بازبینی کارشناسی موضوعات و گزارش‌های ارائه شده در مورد صید ترال کف‌زی برای مجلس در اولویت است.

او تأکید کرد: ناگفته پیداست که ده‌ها هزار نفر مستقیم و صدها هزار نفر غیرمستقیم در حال ارتزاق از دریا هستند و نمی‌توان این افراد را نادیده گرفت و همه را برای منافع گروهی خاص کنار گذاشت. این اقدامات با روح قوانین کشور نیز در تضاد است. موضوعات مهم دیگری نیز در صید ترال در حال وقوع است. چون کشتی‌های صیادی به مرور وارد محدوده 12مایلی و حتی 8مایلی ساحل شده‌اند و صید شبانه نیز انجام داده و می‌دهند. رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس گفت: دادستان منطقه نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و قوه قضاییه نیز پیگیر حفظ منافع مردم است که بدین‌ترتیب شیلات باید جوابگوی دستگاه قضا، مجلس و مردم باشد.

رفیعی تصریح کرد: در موضوع صید ترال قصور شیلات و سازمان حفاظت محیط‌زیست در انجام وظایف خود کاملا مشهود است و این 2دستگاه باید پاسخگو باشند.او گفت: سیاستگذاری شیلات در انجام وظایف در موضوع صید ترال شفاف نیست و خطا هم دارد. چون باید از شیلات پرسید که ارزآوری خارجی‌ها در این بخش چه اندازه بوده که تنها در بحث یارانه سوخت، 28میلیارد تومان یارانه به آنها پرداخت شده است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha