اراضی پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی میانکاله در شرق مازندران برای نهمین‌بار طی سال جاری دچار آتش‌سوزی شد. اینطور که کارشناسان و اهالی حاضر در میانکاله می‌گویند این آتش‌سوزی‌ها عمدی است و بعید نیست باز هم رخ دهد.

آتش‌افروزی بر سر منافع

سلامت نیوز: اراضی پناهگاه حیات وحش و تالاب بین‌المللی میانکاله در شرق مازندران برای نهمین‌بار طی سال جاری دچار آتش‌سوزی شد. اینطور که کارشناسان و اهالی حاضر در میانکاله می‌گویند این آتش‌سوزی‌ها عمدی است و بعید نیست باز هم رخ دهد.

به گزارش سلامت نیو به نقل از روزنامه صبح نو ،بد نیست بدانید 17 ساعت زمان سپری شد تا آتش در میانکاله خاموش شود. در حالی که این سوال پیش می‌‌آید که چرا سازمان محیط‌زیست کشور امکانات اطفای حریق را در میانکاله مستقر نمی‌کند تا در صورت آتش‌سوزی با کمترین زمان آتش مهار شود.میانکاله جزو آثار ملی بسیار ارزشمند و حساس کشور محسوب می‌‌شود که متاسفانه این روزها حال خوشی ندارد. آنطور که می‌‌گویند این دفعه نهم است که آتش به جان پوشش گیاهی و جانوری میانکاله افتاده و آنها را از بین برده است.

آقای حر منصوری، دیده‌بان میانکاله و فعال محیط‌زیست به «صبح‌نو» می‌‌گوید: «آتش‌سوزی در میانکاله سریالی و تحت تاثیر عوامل انسانی است. مستعد بودن این جنگل به‌خاطر کف ماسه‌ای، جنگل‌های کوتاه‌قد و نداشتن سایه هم بی‌تاثیر در آتش‌سوزی‌‌‌های پیاپی آن نیست.» او ادامه می‌دهد: «متاسفانه تضاد منافع بین بهره‌برداران میانکاله وجود دارد؛ مثلا عده‌‌ای سعی در کاشت ماری‌جوآنا در قسمتی از میانکاله دارند که محیط‌زیست و نیروی انتظامی آنها را جمع‌آوری می‌کند و این افراد هم برای انتقام قسمتی از منطقه را به آتش می‌کشند.»

منصوری با بیان اینکه آتش‌سوزی‌هایی که عمدی و به‌خاطر تهدید منافع است، علامت‌های مشخصی دارد؛ او می‌گوید: «مثلا آتش‌سوزی در یک ساعت مشخص از چند جا شروع می‌شود. آتش‌سوزی‌هایی که سهوی باشد، مشخص است؛ مثلا در یک نقطه اتفاق می‌افتد اما آتش‌سوزی‌هایی که در چند جا همزمان اتفاق می‌‌افتد، یک نوع انتقام‌جویی است. این افراد چون منافع‌شان از بین رفته است، یک‌جور زهر چشم می‌‌گیرند. متاسفانه در سال 99 هم تنش بین بهره‌برداران غیرقانونی و محیط‌زیست بسیار زیاد شده است. نیروی انتظامی درختچه‌های ماری‌جوآنا را از بین می‌‌‌برد و آنها هم به انتقام برمی‌‌خیزند.»

 300 هکتار از میانکاله سوخت

این فعال محیط‌زیست در بخشی از صحبت‌هایش به این موضوع اشاره می‌کند که این بزرگ‌ترین آتش‌سوزی سال 99 بوده و ادامه می‌دهد: «در بعضی از خبرها خوانده‌ام که این آتش‌سوزی مسافت 12کیلومتری داشته، در صورتی که اینطور نیست و حداقل 300هکتار از پوشش گیاهی و جانوری میانکاله در آتش سوخته است.»

او با گلایه از سازمان محیط‌زیست می‌گوید: «نمی‌دانم آقای کلانتری چه زمانی می‌خواهند به فکر میانکاله باشند. چقدر دیگر از میانکاله باید بسوزد تا یک ایستگاه اطفای حریق در میانکاله راه‌اندازی شود. جالب است بدانید که ساعت 3 بامداد، آتش‌سوزی در میانکاله شروع شد و تا 7 غروب ادامه داشت که لودر هنوز خودش را به آتش نرسانده بود.

موضوع جالبی که وجود دارد این است که یک ساعت بعد از ورود لودر، آتش متوقف می‌شود اما متاسفانه راه باریک است و راننده راه را نمی‌شناسد. میانکاله درختان بلندی ندارد که اطفای حریق در آن کار سختی باشد، فقط چون امکانات وجود ندارد، آتش‌سوزی این همه ادامه‌دار می‌شود. در صورتی که وقتی لودر می‌رسد و جلوی حریق را می‌گیرد، یک ساعت طول می‌کشد تا آتش مهار شود.»

 میانکاله، قربانی باج‌گیری می‌شود

آتش‌سوزی‌‌‌های سریالی در میانکاله موضوعی است که این روزها دغدغه تمام فعالان محیط‌زیست شده است. عده‌ای اعتقاد دارند کوتاهی از محیط‌زیست است و عده‌‌ای دیگر می‌‌گویند باید برخوردهای قانونی و بسیار سخت با افرادی که در این مورد سهل‌انگاری کرده‌اند، انجام شود.

آقای اسماعیل کهرم، بوم‌شناس و فعال محیط‌زیست در امور محیط طبیعی می‌گوید: «این دفعه نهم است که در سال جاری این اتفاق برای میانکاله می‌افتد؛ چرا فکری برای اطفای حریق نکرده‌اند که حالا مساحت زیادی از میانکاله در آتش بسوزد؟» او ادامه می‌دهد: «سه یا چهار ماه پیش، پرنده‌های میانکاله مسموم شدند و از دست رفتند، کسی هم اطلاع‌رسانی نکرد که چرا این اتفاق افتاده است!

با توجه به دوستان و ارتباطاتی که من در میانکاله دارم، متوجه شدم عده‌ای پرندگان را مسموم کرده‌اند. حالا دوباره اتفاق‌های دیگری در حال روی دادن است و عده‌ای که منافع‌شان به خطر می‌افتد یا اینکه با محیط‌بان به مشکل می‌خورند، میانکاله را به آتش می‌کشند. مشکل آنجاست که هیچ برنامه‌ای هم برای اطفای حریق هنوز در نظر گرفته نشده است.»

کهرم در پایان می‌گوید: «به نظر من افراد زیادی از میانکاله و طبیعت و زیستگاه آن سود می‌برند؛ کافی است منفعت عده‌‌ای به خطر بیفتد تا آنها با آسیب زدن مثل آتش زدن منطقه یک نوع باج‌گیری انجام دهند.»  

 امکان برآورد میزان خسارت وجود ندارد

اما اینکه چقدر خسارت به میانکاله وارد شده، هنوز در دست بررسی است. فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست مازندران با تایید آتش‌سوزی در بخشی از اراضی میانکاله گفت: اراضی آتش‌سوزی شامل درختچه‌های ‌‌سازیل و درختان انار محلی است که بیشتر برای تخم‌ریزی پرندگان مهاجر و خوراک آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرهنگ مسلم آهنگری افزود:

در شرایط فعلی امکان برآورد میزان خسارت‌ها یا عاملان آتش‌سوزی وجود ندارد و پس از اطفای حریق بررسی کارشناسی در این زمینه انجام و در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد. سرهنگ آهنگری عمده آتش‌سوزی چند سال اخیر به خصوص دو سال گذشته را که در آن حدود ۴۰۰ هکتار از اراضی جنگلی از گونه‌های ‌‌سازیل و انار از بین رفت، عمدی یا ناشی از خطای انسانی دانست و گفت که پرونده این آتش‌سوزی‌ها در دستگاه قضایی در دست بررسی است.

پناهگاه حیات وحش در شرق مازندران حدود ۶۰ هزار هکتار مساحت دارد که بیش از ۴۰ هزار هکتار آن را تالاب بین‌المللی میانکاله تشکیل می‌دهد. بقیه این مساحت اراضی جنگلی و مرتع است که زیستگاه دائمی یا موقت صد‌ها گونه پرنده محسوب می‌شود. بر اساس آمار‌های رسمی، دست‌کم هر سال بیش از یک و نیم میلیون بال پرنده مهاجر از ۱۳۰ گونه برای زمستان‌گذرانی یا زیست در سایر فصول در تالاب میانکاله و اراضی مجاور آن فرود می‌آیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha