حدود 6سال پس از حمله دزدان دریایی سومالی به لنج صیادی سراج که با اسارت 21ملوان همراه بود، 3ملوان باقیمانده در بند دزدان هم آزاد شدند تا تراژدی این لنج صیادی پس از سال‌ها چشم‌انتظاری برای همیشه به پایان برسد.

پایان تراژدی لنج سراج

سلامت نیوز:حدود 6سال پس از حمله دزدان دریایی سومالی به لنج صیادی سراج که با اسارت 21ملوان همراه بود، 3ملوان باقیمانده در بند دزدان هم آزاد شدند تا تراژدی این لنج صیادی پس از سال‌ها چشم‌انتظاری برای همیشه به پایان برسد.

به‌گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، بهمن سال93 بود که لنج صیادی سراج با 21سرنشین بندر کنارک را ترک کرد تا برای صیادی راهی آب‌های آزاد شود. قرار بود این سفر حدود 2ماه طول بکشد و ملوان‌ها لحظه تحویل سال را در کنار خانواده‌هایشان باشند اما سال تمام شد و خبری از آنها نشد. حوالی خرداد سال94 با نخستین تماس ملوان‌ها با خانواده‌هایشان، معلوم شد که آنها گرفتار سرنوشت شومی شده‌اند؛ «مشغول ماهیگیری بودیم که دزدان دریایی سوار 8قایق تندرو و مسلح ما را محاصره کرده و به گروگان گرفتند و حالا برای آزادی‌مان 2میلیارد تومان می‌خواهند.»

 به‌دنبال تماس ملوان‌ها، خانواده‌هایشان با کمک صاحب لنج مبلغ مورد‌نظر دزدان را فراهم کردند و قرار شد این پول به‌حساب یکی از دزدان دریایی که واسطه بود، ریخته شود اما به محض واریز‌شدن پول، او این مبلغ را دزدید و فرار کرد و دزدان دریایی که کلاه‌‌گشادی سرشان رفته بود، در تماس با خانواده ملوان‌ها اعلام کردند تا مبلغ را دریافت نکنند، گروگان‌ها را آزاد نخواهند کرد.

دزدان دریایی برای رسیدن به خواسته‌شان ملوان‌های ایرانی را در شرایط سخت و هولناکی زندانی کرده و هر روز آنها را شکنجه و صدای ناله‌هایشان را برای خانواده‌هایشان پخش می‌‌کردند. سال‌ها از شروع این ماجرا گذشت و در این مدت برخی از ملوان‌ها که نتوانستند شکنجه‌ها را طاقت بیاورند، جان باختند، برخی دیگر موفق شدند با کمک دولت سومالی از اسارتگاه‌های دزدان دریایی فرار کنند اما همچنان 4ملوان به نام‌های جلال‌الدین دهواری، محمدشریف پناهنده، ابراهیم بلوچ‌نیا و عبدالله نوهانی در اسارت آنها باقی ماندند.

پارسال با گذشت 55‌ماه از اسارت ملوان‌ها، دزدان دریایی یکی از 4گروگان باقیمانده را آزاد کردند. او کسی نبود جز محمدشریف پناهنده؛ ملوانی که به‌دلیل زندگی در شرایط سخت و وحشتناک حالش چنان بد شده بود که دزدان دریایی به تصور اینکه او زنده نخواهد ماند، وی را آزاد کردند و به این ترتیب او مهرماه سال گذشته به ایران برگشت و در آغوش خانواده‌اش قرار گرفت. با آزادی محمدشریف حالا فقط 3ملوان از سرنشینان لنج سراج باقی مانده بودند که سرنوشت‌ نامعلومی داشتند. با این حال، خانواده‌هایشان همچنان امیدوار بودند که آنها هم آزاد شوند و سال‌ها چشم‌انتظاری به پایان برسد.


یک خبر خوب

پروین صباحی، همسر یکی از ملوان‌ها به نام جلال‌الدین دهواری است؛ شیرزنی که در 6سال گذشته برای 3دخترش هم مادر بوده و هم پدر. او در همه این مدت با خیاطی خرج زندگی خود و بچه‌هایش را تامین می‌کرد اما هرگز ناامید نشد و هر روز منتظر رسیدن خبر آزادی شوهرش بود؛ خبری که هفته گذشته با بیم و امید بسیار به او رسید. می‌گوید: «جمعه هفته پیش بود که رابط ما با دزدان دریایی با پسرعمویم تماس گرفت. قبلا هر وقت تماس می‌گرفت، درباره پول و شرایط دزدان دریایی برای آزادی 3ملوان باقیمانده می‌گفت، اما این‌بار مدعی شد که دزدان دریایی آنها را آزاد کرده‌اند. او چیز بیشتری نمی‌دانست.

فقط شنیده بود که آنها آزاد شده‌اند اما خودش هم مطمئن نبود.» از جمعه گذشته تا پنجشنبه‌شب دل توی دل پروین و خانواده 2ملوان دیگر نبود تا اینکه «پنجشنبه‌شب بود که همسرم تماس تصویری گرفت. خبر درست بود و آنها آزاد شده بودند. در اتیوپی بودند و می‌گفت که قرار است به قطر بروند و جمعه و با پرواز قطر به تهران بیایند. از اینکه چطور دزدان دریایی حاضر شدند که آنها را آزاد کنند، چیزی نگفت.

آنها خیلی لاغر شده بودند. هر سه نفرشان. در این سال‌ها خیلی سختی کشیدند. حالا هم (بعدازظهر جمعه) در تهران هستند و قرار است فردا (بعدازظهر شنبه) از تهران به کنارک بیایند. نمی‌‌دانید چقدر خوشحالیم. پنجشنبه‌شب وقتی شوهرم تماس تصویری گرفت و بچه‌هایش را دید، باورش نمی‌شد که آنها اینقدر بزرگ شده‌اند.

همه‌اش گریه می‌کرد و ما هم با گریه او گریه می‌کردیم. خدا را شکر که آنها آزاد شدند و سال‌های سختی ما به پایان رسید. حالا همه در تکاپوی مراسم استقبال از آنها هستیم و قصد دارم وقتی شوهرم برگشت، دیگر اجازه ندهم که به دریا برود. می‌خواهم همین‌جا در خشکی کار کند و کنار خانواده‌‌اش باشد.» براساس این گزارش، با آزادی 3ملوان باقیمانده لنج سراج از اسارت دزدان دریایی، داستان پرماجرایی که برای این لنج و سرنشینانش رخ داد، به پایان رسیده و امروز(شنبه) آخرین ملوان‌های باقیمانده در آغوش خانواده‌هایشان قرار خواهند گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha