هر سال محرم و عشق به حسین(ع) را در کنار یکدیگر در هیات‌ها و دسته‌های عزاداری‌ها معنا می‌کردیم اما امسال به‌دلیل پیشگیری از شیوع کرونا، محرم رنگ و بوی دیگری دارد.

کرونا هر خانه را یک حسینیه کرد

سلامت نیوز: هر سال محرم و عشق به حسین(ع) را در کنار یکدیگر در هیات‌ها و دسته‌های عزاداری‌ها معنا می‌کردیم اما امسال به‌دلیل پیشگیری از شیوع کرونا، محرم رنگ و بوی دیگری دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،ممنوعیت و محدودیت‌های عزاداری امسال باعث شده تا عزاداری‌ها در ساعاتی محدود و فقط در فضاهای باز برگزار شوند و مساجد، تکایا و حسینیه‌ها از پذیرش مردم و عزاداران معذور هستند. با این حال از حضور پرشور مردم چیزی کم نشده است.؛ مردمی که هیات عزاداری را از حسینیه‌ها به کنج خانه‌ها و خیابان‌ها کشاندند تا ارادت خود را به سید و سالار شهیدان نشان دهند.این روزها هر گوشه را که نگاه کنید پرچم عزای حسینی برافراشته شده و شهر به شهر سیاه‌پوش شهادت امام حسین (ع) و یاران با وفایش شده است.

هر‌یک از مردم به هر شکلی که توانسته‌اند و شرایط اجازه داده، ارادت خود را به سیدالشهدا (ع) به نمایش گذاشته‌اند؛ یک نفر سقاخانه کوچکی در خانه خود به راه انداخته است، یکی دیگر نذری سلامت توزیع می‌کند و هیاتی‌ها هم مراسمات عزاداری را در فضاهای باز و بزرگ با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بر پا کرده‌اند. کرونا گرچه امسال سبک و سیاق عزاداری‌های ایرانی‌ها را تحت تأثیر قرار داده اما این تغییر تنها در شیوه برگزاری عزاداری‌هاست و هیات مذهبی همچنان تجلی‌گاه همدلی و نذورات همدلانه هستند.یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که هر سال در ماه محرم رقم می‌خورد، نذورات بزرگ مردم و هیات مذهبی بود که امسال به‌دلیل پیشگیری از شیوع کرونا، این نذورات بسیار محدود شده‌اند.

در این میان بسیاری نیز به پویش «هر خانه یک حسینیه» پیوسته‌اند و خانه‌های خود را به حسینیه‌های کوچکی تبدیل کرده‌اند تا از منازل خود برای آنچه بر سرور و سالار شهیدان گذشته‌است نوحه سرایی کنند.هیات حیدریون یکی از هیات‌های قدیمی شهر است که سال‌های سال‌ها دهه اول محرم را مراسم عزاداری برگزار می‌کند. این هیات در ایام محرم گاها روزانه برای سه هزار عزادار حسینی غذا طبخ می‌کرد اما امسال به‌دلیل کنترل اپیدمی کرونا این نذورات محدودتر شده است. آقای علی حسینی یکی از خادمین این هیات است. 

می‌گوید: «ما هرساله چند هزار غذای نذری طبخ و در بخش انتهایی مراسم در بین عزاداران توزیع می‌کردیم.» وی ادامه می‌دهد: «اکثر مواد اولیه پخت این نذری‌ها توسط مردم جمع‌آوری می‌شد. خانواده‌های بسیاری نذر کرده‌اند که هر ساله یک کیسه برنج یا رب، روغن و گوشت در اختیار این هیات قرار بدهند. اما امسال چون شرایط متفاوت شده است؛ ما نیز متفاوت عمل کرده‌ایم.» این خادم هیات می‌افزاید: «امسال چون در حضور عزاداران محدودیت داریم میزان پخت غذا را به 300‌نفر کاهش دادیم و تصمیم گرفتیم مابقی مواد غذایی را به صورت خشک در بین نیازمندان توزیع کنیم.

این موضوع را با مردمی که نذورات خود را به هیات ما می‌آوردند درمیان گذاشتیم تا در صورت تمایل نذرهای خود را به این شیوع ادا کنند که اتفاقاً با استقبال آن‌ها مواجه شد.» اگرچه اجاق بسیاری از هیات مذهبی امسال برای طبخ غذا خاموش است اما اجاق دل‌های مردم گرم‌تر از سال‌های قبل شده، به‌طوری که نذورات خود را به سمت و سوی همدلی و گره‌گشایی از کار دیگران پیش برده است.

هر سال در کنار نذورات رایج، نذرهایی مانند نذر فرهنگی(اهدای کتاب)، نذر خون و نذر خدمت کم و بیش به چشم می‌خورد که این نذورات امسال بسیار پررنگ‌تر از قبل شده است. هیات و موکب‌ها خیابانی شده و تقریباً ایستگاه صلواتی مانند سال‌های گذشته به چشم نمی‌خورد اما در عوض امسال نذر سلامت و راه‌اندازی موکب‌های سلامت در کنار خیمه‌های عزا راه‌اندازی شده و مردم نذورات خود برای طبخ غذا را به سمت خرید و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار شهر برده‌اند.


از زبان عزاداران

اگرچه همه‌گیری کووید19 عزاداری به شیوه رایج را تغییر داده اما به نظر می‌رسد مردم عزادار خیلی خوب توانسته‌اند خود را با وضعیت جدید وقف داده و با وجود تمام محدودیت‌ها عشق و ارادت خود را به سیدالشهدا (ع) ابراز کنند. یکی از اقدامات متفاوتی که امسال صورت گرفته، اجرای پویش «هر خانه، یک پرچم» است.

آقای محسنی یکی از عزاداران حسینی است که درباره نحوه برگزاری مراسم‌ها در محرم امسال می‌گوید: «درست است که امسال به‌خاطر شیوع ویروس کرونا مراسم عزاداری را همانند سال‌های گذشته نداریم ولی از همین مراسم دو ساعته و با محدودیت هم می‌توان کمال استفاده را برد. زیرا محبت حسین در دل مؤمنان هیچ‌گاه سرد و خاموش نمی‌شود.»این شهروند با اشاره به اینکه مکتب امام حسین؟ع؟ مکتب ایثار، شهادت و از خود گذشتگی است، بیان می‌کند:

«امام حسین(ع) باید در قلب‌های ما جا داشته باشد؛ اگر امسال نتوانستیم در مراسم شرکت کنیم، می‌توانیم در خانه با خواندن دعا و دنبال کردن عزاداری‌ها از تلویزیون، دل‌های‌مان را امام حسینی کنیم. امسال جلسات سخنرانی و روضه‌خوانی به‌صورت مستقیم از شبکه‌های صداوسیما و شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود و مردمی که نگران شیوع این بیماری هستند می‌توانند در خانه خود پای منبر بنشینند و برای سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش اشک بریزند و بر سینه بزنند.»

محرم امسال به‌دلیل شرایط کرونایی، مداحان و هیأت‌های مذهبی دست به ابتکارات و نوآوری‌هایی برای مراسم عزاداری زده‌اند. از جمله آن‌ها محمود کریمی است که با تکیه سیار در کوچه‌ها به عزاداری می‌پردازد. یکی دیگر از شهروندان درباره این نوع مراسم می‌گوید: «شب اول محرم که حاج محمود کریمی تکیه سیار را در خیابان تهران به اجرا درآورد با استقبال خوبی مواجه شد. پس از آن در شهرهای کوچک‌تر نیز مداحان به تقلید از حاج محمود کریمی تکیه سیار راه انداخته و با سوار شدن بر پشت یک وانت بار و تنها با چند بلندگو مراسم خود را به صورت خیابان‌گردی برگزار می‌کنند.»

وی ادامه می‌دهد: «من در این شب‌ها به هیات‌های زیادی را سر زدم که به‌حمدالله هم خادمین و هم مردم در تلاش بودند که به هیچ‌وجه پروتکل‌های بهداشتی را زیر پا نگذارند. ما وظیفه داریم با رعایت دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا شور و هیجان حسینی را به‌وجود بیاوریم. اجتماعات وسال‌های قبل منع شده و این کار نیز درست است اما گاهی امر واجب را خدای متعال با بروز معذوراتی منع می‌کند.»

هرچند در سال جاری شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر برگزاری مراسم عزا و آیین‌های سوگواری حسینی تا حدودی تأثیر داشته است، اما قطعاً عشق به حسین (ع) و عزای حسینی سرد نشده و مؤمنین و عاشقان سید و سالار شهیدان در استان تهران مانند دیگر مناطق کشور به عزاداری خواهند پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha