تحقیقات نشان می دهد برخی سبزیجات نظیر کلم بروکلی و کلم بروکسل (فندقی) از بیماری پیشرفته عروق خونی پیشگیری می کنند.

کلم بروکلی و بروکسل برای سلامت عروق خون مفید هستند

سلامت نیوز:تحقیقات نشان می دهد برخی سبزیجات نظیر کلم بروکلی و کلم بروکسل (فندقی) از بیماری پیشرفته عروق خونی پیشگیری می کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محقان دانشگاه وسترن استرالیا دریافتند مصرف زیاد سبزیجات چلیپایی نظیر کلم برگ، کلم بروکلی و کلم بروکسل با کاهش کمتر بیماری عروق خونی در زنان مسن مرتبط است.


محققان در این مطالعه دریافتند افراد دارای رژیم غذایی سرشار از سبزیجات چلیپایی با احتمال کمتر تشکیل گسترده کلسیم در عروق آئورت شأن که نشانه اصلی بیماری عروقی است، مواجه هستند.


بیماری عروق خونی، بر شریان‌های خونی تأثیر گذاشته و می‌تواند جریان خون در حال گردش در بدن را کاهش دهد. این کاهش در جریان خون می‌تواند ناشی از تشکیل رسوبات چربی و کلسیم در دیواره‌های درونی عروق خونی نظیر آئورت باشد.


تشکیل این رسوبات چربی و کلسیم عامل اصلی ابتلاء به بیماری قلبی یا سکته هستند.
دکتر «لورن بلکنهورست»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «ما در مطالعات قبلی متوجه شدیم که مصرف بیشتر این سبزیجات با کاهش ریسک ابتلاء به بیماری قلبی عروقی نظیر حمله قلبی یا سکته مرتبط است.»


وی در ادامه می‌افزاید: «حال ما در مطالعه جدید دریافتیم زنان مسنی که روزانه میزان بیشتری سبزیجات چلیپایی مصرف می‌کنند با احتمال کمتر تشکیل رسوبات کلسیم در عروق خونی شأن روبرو هستند.»


به گفته وی، «ویتامین K به وفور در این سبزیجات یافت می‌شود و به همین دلیل، این ماده معدنی در فرایند ممانعت از تشکیل رسوبات کلسیم در رگ‌های خونی دخیل است.»


محققان در این مطالعه مشاهده کردند زنانی که روزانه بیش از ۴۵ گرم از این نوع سبزیجات مصرف می‌کردند ۴۶ درصد کمتر با خطر تشکیل رسوبات کلسیم در شریان‌های خونی شأن روبرو بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha