معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت گفت: امروز ۱۶۴ پروژه بهداشتی و درمانی به نام ۱۶۴ شهید مدافع سلامت آماده افتتاح و بهره برداری هستند.

جزییات افتتاح ۱۶۴ پروژه بهداشتی و درمانی به نام شهدای مدافع سلامت

سلامت نیوز:معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی وزارت بهداشت گفت: امروز ۱۶۴ پروژه بهداشتی و درمانی به نام ۱۶۴ شهید مدافع سلامت آماده افتتاح و بهره برداری هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید کامل تقوی‌نژاد در آیین بهره‌برداری از ۱۶۴ پروژه آموزشی، بهداشتی و درمانی، گفت: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بحث توسعه زیرساخت‌های حوزه سلامت مطرح شد و خوشبختانه با تخصیص منابع و در اختیار قرار گرفتن ابزارهای برنامه‌ای و بودجه‌ای اقدامات بسیار مهمی در این زمینه رخ داد. به طوری که ظرفیت بخش بهداشت و درمان کشور از نظر زیرساخت‌ها حدود ۳۰ درصد افزایش یافت.


وی افزود: حدود ۳۶ هزار و ۹۳۵  تخت در قالب طرح احداث و توسعه تخت‌های بیمارستانی و طرح تحول سلامت و پروژه‌هایی که در کنار بیمارستان‌ها پیشنهاد شده بود، به بهره‌برداری رسید که از این میزان هتلینگ حدود ۵۸۵ بیمارستان فعال، ارتقا یافته است که سه میلیون متر مربع را شامل می‌شود. همچنین بهره‌برداری از ۷۴۸۰ پروژه بهداشتی با زیربنای یک میلیون و ۱۷۰ هزار متر مربع و بازسازی حدود ۱۷ هزار واحد بهداشتی فرسوده را داشتیم.


کاهش ۱۷ درصدی نرخ فرسودگی بیمارستانهاتقوی‌نژاد با بیا اینکه بر این اساس نرخ فرسودگی بیمارستان‌ها از ۵۷ درصد به حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است، گفت: ایجاد ۹۷ مرکز بیماری‌های خاص سرطان، بهره‌برداری از  ۱۸۳ کلینیک ویژه و بهره‌برداری از  ۱۰۰ طرح اورژانس و ۲۶۲ بلوک زایمانی از دیگر اقدامات بوده است. ۳۷۰ بخش ویژه ایجاد شده که  با این توسعه، تخت‌های ویژه در کشور دو برابر شده است.


وی با بیان اینکه ۱۹۲۱ پروژه از آغاز هفته دولت تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری خواهد رسید، گفت: این‌ها در قالب ۱۱۵ پروژه بیمارستانی است که با هدفی که برای رسیدن به سرانه ۲.۶۲ تخت به ازای هر ۱۰۰۰ نفر تعیین شده، ۹۶ بیمارستان را با ظرفیت ۱۱ هزار و ۳۵۵ تخت و زیر بنای یک میلیون و ۲۰۳ هزار متر مربع تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسانیم. علاوه بر این ۲۳ بیمارستان با ظرفیت ۲۹۹۸ تخت از پروژه‌هایی است که در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد. بنابراین حدود ۱۴ هزار تخت و ۱۲۰ بیمارستان را به ظرفیت بیمارستان‌های کشور اضافه می‌کنیم.


تقوی‌نژاد گفت: در حوزه کلینیک‌های ویژه هم ۷۴ پروژه را در دست انجام داریم که ۵۰ پروژه با ظرفیت ۱۲۰ هزار متر و مربع در سال جاری و ۲۴ پروزه نیز با ظرفیت ۶۷۰۰ متر مربع در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد. در حوزه توسعه و بهسازی بلوک‌های زایمانی هم ۲۳ پروژه داریم که ۱۴ پروژه با ظرفیت ۱۴۸ تخت در سال جاری و ۹ پروژه بلوک زایمانی با ظرفیت ۷۰ تخت در شش ماه نخست سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. در زمینه احداث مراکز خاص و سرطان در کشور ۲۰ پروژه در دستور کار هستند که شامل ۳۶ تخت با زیربنای ۱۲ هزار و ۶۰۰ مترمربع که تا پایان سال و شش پروژه دیگر با ۴۲ تخت و زیربنای ۴۶۰۰ مترمربع در این حوزه در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.


وی گفت: در حوزه ارتقاء فضاهای فیزیکی هدف وزارت بهداشت ارتقاء سرانه فضاهای بهداشتی از ۴۴ متر به ۵۷ متر به ازای هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت است که در این زمینه حدود ۱۵۵۴ پروژه داریم که ۹۹۴ پروژه طی چند مرحله در سال جاری و ۵۶۰ پروژه در شش ماه نخست سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.


تقوی نژاد افزود: از امروز ۱۶۴ پروژه بهداشتی و درمانی به نام ۱۶۴ شهید مدافع سلامت آماده افتتاح هستند با ۹۰هزار و ۷۳۱ مترمربع زیربنا که شامل ۸۷ مرکز جامعه سلامت شهری، ۵۷ پایگاه سلامت، ۱۰ ستاد شبکه، هفت آزمایشگاه، یک مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری و... است. بعد از هفته دولت تا ۱۲ فروردین ۱۴۰۰، که به عنوان سالگرد تثبیت جمهوری اسلامی ایران است، ۱۴۰۰ پروژه در اقصی نقاط کشور به بهره‌برداری خواهد رسید. در عین حال بعد از ۱۲ فروردین تا پایان دولت، ۳۵۷ پروژه دیگر به بهره‌برداری خواهد رسید. این پروژه‌ها اعتبار ۱۶ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده، ۸ هزار میلیارد تومان برای تکمیل و تجهیز این پروژه‌ها در دستور کار است که بخش عمده آن تامین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha