یک مشاور تحصیلی گفت: آمارها نشان می‌دهد ۴۴ درصد خانواده‌ها پس از عدم‌قبولی فرزندشان در کنکور دچار ناراحتی و فشار روحی شدید می‌شوند.

۴۴ درصد خانواده‌ها پس از عدم‌قبولی فرزندشان در کنکور دچار فشار روحی می‌شوند

سلامت نیوز:یک مشاور تحصیلی گفت: آمارها نشان می‌دهد ۴۴ درصد خانواده‌ها پس از عدم‌قبولی فرزندشان در کنکور دچار ناراحتی و فشار روحی شدید می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، افشین مسافری، مشاور تحصیلی و کنکور   درباره خودکشی داوطلبان کنکوری گفت: آمار‌ها از حساسیت زیاد ۵۲ درصد از خانواده‌ها نسبت به قبول شدن فرزندشان در کنکور حکایت دارد که این عامل باعث می‌شود تا وضعیت روحی داوطلبان کنکور خطرناک شود، ضمن اینکه در این بین ۴۴ درصد از خانواده‌ها هم در صورت عدم ‌قبولی فرزندشان دچار ناراحتی و فشار روحی شدید می‌شوند.


این مشاور تحصیلی در ادامه افزود: نگاهی به داوطلبان کنکوری که هرکدام از ما در خانواده یا اقوام و آشنایان خود داریم به خوبی براین موضوع صحه می‌گذارد که بسیاری از داوطلبان کنکور در اثر فشار‌های وارده در شرایط روحی خوبی قرار ندارند.


مسافری گفت: متاسفانه با توجه به اینکه فشار‌های خانواده بر روی فرزندشان برای کسب رتبه و پذیرش در کنکور بالاست، این امکان وجود دارد که یک کنکوری تمام آینده خود را منوط به قبولی در دانشگاه بداند. برهمین اساس احتمال فکر کردن به خودکشی درصورت عدم قبولی دور از ذهن نیست، حتی این احتمال هم وجود دارد که فکر به خودکشی اجرایی شود.


او در ادامه افزود: اکثر فشار‌های روانی که به کنکوری‌ها وارد می‌شود از سوی جامعه و خانواده است. البته در سال‌های اخیر، فشار وارده از سوی مدارس و آموزشگاه‌ها بر روی دانش آموزان نیز بیشتر به چشم می‌خورد.


مسافری ادامه داد: بر اساس مشاوره‌های تحصیلی که در ماه‌های اخیر با داوطلبان کنکوری داشته ام، دریافتم فشار‌هایی که از سمت مدرسه و آموزشگاه‌های کنکور به داوطلبان وارد می‌شود بسیار بر دوش آن‌ها سنگینی می‌کند. در سال‌های اخیر مدارس و آموزشگاه‌ها با یکدیگر رقابت تنگاتنگی دارند و هر یک در تلاشند تا بیشترین آمار قبولی را به نام خود ثبت کنند که همین فشار به استرس، افسردگی و رفتار‌های پرخاشگرانه و خشونت آمیز در داوطلبان می‌انجامد.


او ادامه داد: از یک سو مدارس غیرانتفاعی و آموزشگاه‌های کنکور به دلیل اینکه شهریه‌های سنگین و غیرمتعارف از دانش آموزان دریافت می‌کنند، خود را مجبور به پاسخگویی به خانواده‌ها می‌دانند و به همین دلیل فشار زیادی را برای کسب رتبه قبولی در دانشگاه به داوطلبان وارد می‌کنند و از سوی دیگر خانواده‌ها هم به دلیل هزینه‌های بالایی که برای فرزندان کنکوری خود می‌پردازند بر سنگینی این فشار می‌افزایند.


راه موفقیت تنها از کنکور و دانشگاه عبور نمی‌کنداین مشاور تحصیلی یادآوری کرد: دور از ذهن نیست که داوطلبان براثر این فشار‌ها و استرس‌های وارده، افکار نادرستی را درصورت عدم قبولی در سر ب‌پرورانند. خانواده‌ها نباید تمام فشار خود را معطوف به سال دوازدهم کنند و باید با برنامه ریزی درسی اصولی درسال‌های ابتدایی متوسطه دوم، باعث ایجاد آرامش در دانش آموزان شوند تا موجبات تحصیل بدون استرس را در سال‌های پایانی فراهم کنند؛ چرا که فشار خانواده به دانش آموزان برای ورود به دانشگاه در همان سال اول می‌تواند اثرات روحی و روانی نامطلوبی را برای آن‌ها به همراه داشته باشد.


او گفت: پیشنهاد می‌کنیم خانواده‌ها به گونه‌ای رفتار نکنند تا دانش آموز اینگونه تصور کند که تمام آینده و زندگی اش در ورود به دانشگاه خلاصه می‌شود. باید بپذیریم که راه موفقیت تنها از کنکور و دانشگاه عبور نمی‌کند و برخی از داوطلبان اگرچه در درس و کنکور موفق نیستند، اما استعداد خوبی برای انجام سایر امور مثل کار‌های عملی و فنی دارند.


مسافری در پایان گفت: گرچه نمی‌توان به آمار منتشر شده درمورد خودکشی داوطلبان کنکوری صحه گذاشت، اما قطعا باید این را پذیرفت که کنکوری‌ها فشار و استرس زیادی را از سوی جامعه، خانواده، مدارس و آموزشگاه‌ها متحمل می‌شوند و همین امر منجر به بروز رفتار‌های خشونت آمیز و افسردگی در آن‌ها خواهد شد. به این نکته تاکید دارم که خانواده‌ها باید با شناخت استعداد‌های فرزاندانشان همراه با برنامه ریزی درست، آن‌ها را بدون فشار‌های روحی و روانی به سمت کنکور و دانشگاه سوق دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha