همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور و افزایش استفاده از لوازم و تجهیزات حفاظتی از جمله ماسک و دستکش در بیمارستان‌ها و سایر اماکن عمومی و ظروف یکبار مصرف و انواع مواد شوینده حجم پسماند استان تهران بیشتر شده است. رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران علت ادامه دار بودن تولید بالای پسماند را تداوم استفاده تهرانی ها از تجهیزات بهداشتی و حفاظتی می داند.

تداوم استفاده از تجهیزات بهداشتی، علت حجم بالای پسماندهای تهران

سلامت نیوز:همزمان با شیوع ویروس کرونا در کشور و افزایش استفاده از لوازم و تجهیزات حفاظتی از جمله ماسک و دستکش در بیمارستان‌ها و سایر اماکن عمومی و ظروف یکبار مصرف و انواع مواد شوینده حجم پسماند استان تهران بیشتر شده است. رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران علت ادامه دار بودن تولید بالای پسماند را تداوم استفاده تهرانی ها از تجهیزات بهداشتی و حفاظتی می داند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، میزان پسماند تولیدی شهر تهران پیش از شیوع ویروس کرونا درپی تمهیدات اندیشیده شده و عملیات تفکیک پسماند توسط شهرداری تهران از ۷۵۰۰ تن به حدود ۴۹۰۰  تن در روز کاهش پیدا کرده بود اما با شیوع ویروس کرونا به‌دلیل توقف عملیات تفکیک زباله و استفاده مردم از وسایل حفاظتی اعم از ماسک و دستکش میزان ورود پسماندهای شهری پایتخت به «مجتمع پردازش و دفع پسماند آرادکوه» به همان میزان قبلی بازگشت، با این تفاوت که ترکیب این زباله‌ها تغییر کرد یعنی حجم قابل توجهی دستکش و ماسک از جنس‌های مختلف به زباله ها اضافه شد.


همچنین با افزایش تعداد مبتلایان و موارد بستری میزان پسماند تولید شده روزانه در بیمارستان‌های شهر تهران نیز در اوایل اسفند ۹۸، به ۸۰ تن و در اواخر اسفند ماه به ۹۰ تن در روز افزایش پیدا کرد. با توجه به افزایش تعداد مراجعه‌کنندگان و افراد بستری شده این میزان در فروردین ماه سال جاری بین ۸۰ تا ۱۱۰ تن در روز متغیر شد.
در اردیبهشت ماه همزمان با کاهش نسبی تعداد مبتلایان و بیماران بستری شده در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی میزان تولید پسماند در این ماه با همان روند تولید در اواخر فروردین ماه ادامه داشت. تولید پسماندهای بیمارستانی همچنان حدود ۹۰ تن و پسماندهای عادی بین ۷۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تن در روز ادامه داشت. این درحالی بود که عملیات تفکیک زباله در «مجتمع پردازش و دفع پسماند آرادکوه» با اعمال پروتکل‌های شدید بهداشتی نیز سر گرفته شد.


فاطمه اکبرپور- رییس اداره محیط زیست انسانی استان تهران - با اشاره به اینکه میزان تولید روزانه پسماند شهر تهران نسبت به ماه‌های گذشته تغییر زیادی نکرده است، می‌گوید: زمانی‌که استان تهران در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد تعداد مراجعات به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بیشتر می‌شود و از این رو پسماندهایی که در مراکز درمانی تولید می‌شود نیز افزایش پیدا می‌کند اما در عین حال زمانی‌که تهران در وضعیت زرد کرونایی قرار می‌گیرد و تعداد مبتلایان و موارد بستری در بیمارستان‌ها کاهش پیدا می‌کند به‌دلیل اینکه میزان حفاظت و استفاده مردم از پوشش‌ها و تجهیزات حفاظتی از جمله ماسک و دستکش زیاد می‌شود همچنان شاهد افزایش میزان تولید پسماند هستیم که در نتیجه منجربه تداوم تولید روزانه ۷۵۰۰ تن پسماند خانگی و حدود ۹۰ تن پسماند بیمارستانی در روز هستیم.


او در ادامه اظهار می‌کند: بسیاری از مردم و اصناف از تجهیزات حفاظتی در این ایام استفاده می‌کنند و گاهی یک فرد ممکن است طی روز چندبار مجبور شود ماسک و دستکش خود را تعویض کند بنابراین با توجه به جمعیت پایتخت می‌توان در نظر گرفت که اگر هر فرد تنها یک ماسک در روز استفاده کند روزانه چند عدد ماسک مصرف و به‌عنوان پسماند دفع می‌شود.


اکبرپور در پایان صحبت‌های خود تاکید می‌کند: توصیه می‌کنیم پسماند در محل تولید و در منازل مدیریت و تفکیک شود. سعی کنیم پسماند کمتری تولید و بیشتر از وسایل و تجهیزاتی استفاده شود که دارای کیفیت بهتری هستند و دیرتر به پسماند تبدیل می‌شوند. همچنین در این دوران کرونایی لازم است چه افرادی که در خانه بیمار هستند، چه آنانی که ناقل بدون علامت یا سالم هستند وسایل حفاظتی خود را در منازل به‌صورت جداگانه در کیسه‌های در بسته جمع‌آوری کنند تا در مرحله جمع‌آوری مشکلی برای کسانی که در حوزه پسماند فعالیت می‌کنند، ایجاد نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha