تغییر کاربری باغات منطقه ١٨ و مناطق حاشیه‌ای آن به دوره‌های قبل برمی‌گردد. به دوره‌ شورای دوم و تصویب، مصوبه‌ برج‌باغ‌ها. مصوبه‌ای که پیوست چهارم طرح جامع شهر تهران شد تا در قالب یک سند فرادستی ملاک عمل در واگذاری باغات باشد در جنوب‌شرقی تهران جا خوش کرده. یافت‌آباد، شادآباد و بازار مبل سنجاق شده‌اند به آن. اینجا منطقه ١٨ تهران است.

مشکلات محله‌ها زیر ذره‌بین شورا

سلامت نیوز: تغییر کاربری باغات منطقه ١٨ و مناطق حاشیه‌ای آن به دوره‌های قبل برمی‌گردد. به دوره‌ شورای دوم و تصویب، مصوبه‌ برج‌باغ‌ها. مصوبه‌ای که پیوست چهارم طرح جامع شهر تهران شد تا در قالب یک سند فرادستی ملاک عمل در واگذاری باغات باشد در جنوب‌شرقی تهران جا خوش کرده. یافت‌آباد، شادآباد و بازار مبل سنجاق شده‌اند به آن. اینجا منطقه ١٨ تهران است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند ،اُنس گرفته با بوی چوب کارگاه‌های مبل‌سازی و فاضلابی که از راه دور خود را به آنجا می‌رساند تا در انتهای منطقه خود را پهن کند و فضا پر شود از بوی مشمئزکننده‌اش. خانه‌‌های تنگ هم در کوچه‌های چهارمتری قطار شده‌اند.

خانه‌هایی با متراژهای کوچک که گذر عمر تَرک‌ها را به جان‌شان انداخته است. نَم چندسالی است دیوارها را به تسخیر خود درآورده است. بچه‌های قدونیم‌قد از خانه‌هایی که به زور خود را به طبق سوم رسانده‌اند به کوچه‌ها. کوچه‌هایی تنگ که چندسالی است پارکینگ‌هایش را به اجاره کارگاه‌های مبلمان‌سازی داده‌اند. چندسال پیش بود که اتوبوس‌های بی‌آرتی گذرشان به این منطقه افتاد اما از ایستگاه‌های تاکسی و مترو خبری نیست.   

    
منطقه ١٨ یعنی خود مشکل

«اصلا شهرداری ما را می‌بیند؟» «بهروز» پنج‌سالی است ساکن منطقه ١٨ شده و هنوز نتوانسته با مشکلات عدیده این منطقه کنار بیاید. «ورشکست شدم و آمدم اینجا. کرایه‌ها پایین‌تر است.» این شهروند از نبودِ امکانات حمل‌ونقل عمومی، مغازه‌های بی‌شمار فعال درحوزه چوب را گوشه‌ای از مشکلات این منطقه می‌داند. «گذشته این منطقه کوچه‌باغ بوده و حالا شده خانه‌هایی با متراژهای کم و کنار هم.»

به گفته او، فعالیت کارگاه‌های کوچک مبلمان‌سازی یکی از مشکلات مهم این منطقه است؛ کارگاه‌های غیراستاندارد و غیراصولی. «بوی فاضلاب بیشتر مربوط به محله‌های نزدیک به شادآباد و یافت‌آباد است. محله‌هایی که دیگر از باغ‌هایش خبری نیست.» بوی دامداری‌های اطراف منطقه هم یکی از معضلات این منطقه است. «این‌همه از بافت فرسوده می‌گویند.

منطقه ١٨ به معنای واقعی مصداق بافت فرسوده است.» «محمد» یکی از کسبه منطقه ١٨ است. او مشکلات مربوط به کارگاه‌های مبلمان‌سازی را مشکل شهرداری می‌داند، نه کسبه. «تکلیف را شهرداری باید مشخص کند، یا محله مسکونی باشد یا تبدیل به بازار مبلمان باشد.» به اعتقاد «محمد» و هم‌صنفی‌هایش سال‌هاست منطقه ١٨ به‌عنوان بازار مبلمان شناخته می‌شود و کسبه این منطقه اسم و رسمی برای خود دست‌وپا کرده‌اند. «مشکل از برنامه‌ریزی و مدیریت شهری است، نه اهالی و کسبه. همه ما از سرناچاری اینجاییم.» «محمد» ترافیک، معابر باریک، زباله‌های رهاشده کارگاه‌ها، تراکم جمعیت و بافت فرسوده را مشکلات عینی این منطقه می‌داند. «این منطقه یعنی مشکل.»


تخلفات گسترده ساختمانی

تغییر کاربری باغات منطقه ١٨ و مناطق حاشیه‌ای آن به دوره‌های قبل برمی‌گردد. به دوره‌ شورای دوم و تصویب، مصوبه‌ برج‌باغ‌ها. مصوبه‌ای که پیوست چهارم طرح جامع شهر تهران شد تا در قالب یک سند فرادستی ملاک عمل در واگذاری باغات باشد. به گفته محمد سالاری، عضو شورای شهر، بخش عمده باغات پراکنده در همان دوره از بین رفتند، هرچند شورا در این دوره مصوبه برج‌باغ‌ها را لغو کرد و مصوبه خانه‌باغ را جای آن تصویب کرد. او می‌گوید: «تخلفات ساختمانی در این منطقه گسترده است، هرچند بخشی از بین‌رفتن باغات این منطقه مربوط به حریم منطقه ١٨ است.»

«سالاری» حریم منطقه ١٨ را در تقسیمات کشوری جزو شهرهای اقماری اسلامشهر و چهاردانگه می‌داند. او معتقد است تعارضاتی در قوانین بالادستی وجود دارد. این عضو شورای شهر، شبکه فاضلاب شهری را پروژه زیست‌محیطی پایتخت پروژه‌ای بزرگ می‌داند که ٢٠سال پیش شروع شده و تا به امروز پیشرفت خوبی داشته است، هرچند به گفته «سالاری» هنوز در مناطق جنوبی تهران پروژه کاملا اجرایی نشده و باعث آلودگی‌‌های زیست‌محیطی شده است.

«متأسفانه تغییر کاربری‌ها را داریم، اغلب در مناطق جنوبی شهر.» او معتقد است تغییرکاربری موضوع فراگیر محله‌ها و مناطق تهران است. «شهر تفصیلی تهران را به بخش مسکونی، تجاری، اداری و خدماتی تقسیم کرده است.» این عضو شورای شهر معتقد است کارگاه‌های خردمقیاس بخشی از مشکلات معیشتی این مناطق را برطرف می‌کنند، هرچند شهرداری طبق قانون می‌تواند جلوی فعالیت این کارگاه‌ها را بگیرد. «برخورد با تغییر کاربری‌ها در این مناطق، تبعات اجتماعی دارد و زندگی بسیاری از کسبه تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد.بخش قابل توجهی از اهالی این مناطق ‌جزو قشر متوسط رو به پایین جامعه هستند.»  

به مرور مشکلات محله‌ها برطرف می‌شوند

فلسفه حضور شورایاری‌ها درجلسات علنی شورای شهر تهران تبادل‌نظر میان پارلمان شهری و مددیاران شورا در مناطق بیست‌ودوگانه و نواحی شهرداری در یک ارتباط دوسویه  ستادی است. جلساتی که زمینه نظارت بهتر شورا بر عملکرد شهرداری درحوزه اجرای پروژه‌های زیربنایی تأمین خدمات شهری موردنیاز شهروندان ساکن هر منطقه را فراهم می‌کند.

این جلسات کمک می‌کند تا در بخش مشکلات و مسائل منطقه‌ای و ناحیه‌ای مقررات جدید وضع شوند و اگر نیاز به مصوبات جدید بود، این اتفاق بیفتد. سیدحسن رسولی، عضو شورای شهر با اشاره به اینکه موکلان ما در منطقه ١٨ از مشکلات این منطقه گفتند، به «شهروند» گفت: «دسترسی‌نداشتن به شبکه حمل‌ونقل درون‌شهری یعنی مترو است. عدم بهره‌برداری از استادیوم امام رضا(ع) و دو پروژه نیمه‌تمام از مشکلات این منطقه است.»

رسولی با اشاره به مشکلات این منطقه از رسیدگی و رفع بعضی از این مشکلات می‌گوید، از آن دست مشکلاتی که نیازمند بررسی و توجه بیشتر هیأت‌رئیسه شورا و هم دو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا و کمیسیون بودجه هستند. «با محدودیت‌های منابع روبه‌رو هستیم اما این دو پروژه پیشرفت فیزیکی قابل توجهی دارند، تلاش داریم تا ‌سال آتی به اتمام برسد.»

این عضو شورای شهر مشکل پیشین منطقه ١٨ را نامطلوب‌بودن کیفیت آب شرب عنوان می‌کند، یعنی ‌درصد غیرقابل پذیرش از نظر بهداشتی که با پیگیری‌ها برطرف شد. «مشکلات تغییر کاربری‌ها و حریم‌های شهری هم مطرح شدند.» تهران با ٧٠٠کیلومتر مساحت ٢٢ منطقه را با ٣٥٤ محله در خود جای داده است. مناطقی با مشکلات متفاوت که اغلب در یک‌سری مشکلات مشترک هم اشتراکاتی دارند.

«بخشی از مسیر راه‌آهن تهران- تبریز در منطقه ١٨ قرار دارد که در دولت احمدی‌نژاد شبکه ریلی‌اش به زیر زمین منتقل شد. طبق توافقی با راه‌آهن می‌توان عرصه رویی این منطقه را به میدانگاه و محل تفریحی بدل کرد.» به گفته رسولی، این تبادل‌نظرها در تخصیص منابع و مقررات‌گذاری‌ها کمک خواهد بود، تا شورا نظارت دقیق‌تری داشته باشد. «طبعا درجلسه بعدی گزارش‌ها از پیشرفت در کم‌کردن از مشکلات منطقه خواهند گفت چون در این مدت کمیسیون‌ها پیگیر مسائل و تصمیمات خواهند بود.» 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha