جاده «بندپی» به «لزور» با کاربری روستایی و آفرود در حال انجام است اما هنوز حجم خسارات وارد شده به پوشش جنگلی و منابع طبیعی در این مسیر برآورد نشده استمنابع طبیعیتهدیدی جدید برای جنگل‌های هیرکانیاین روزها نگرانی‌ بر سر پرونده «جاده لزور» به‌عنوان پنجمین جاده اتصال تهران به مازندران به بالاترین حد خود رسیده است. براساس طرحی که همزمان در تهران و مازندران پیگیری می‌شود، قرار است جاده‌ای میان فیروزکوه تا بابل کشیده شود، اما هیچ‌یک از این 2شهر مقصد اصلی نیستند.

تهدیدی جدید برای جنگل‌های هیرکانی

سلامت نیوز:جاده «بندپی» به «لزور» با کاربری روستایی و آفرود در حال انجام است اما هنوز حجم خسارات وارد شده به پوشش جنگلی و منابع طبیعی در این مسیر برآورد نشده استمنابع طبیعیتهدیدی جدید برای جنگل‌های هیرکانیاین روزها نگرانی‌ بر سر پرونده «جاده لزور» به‌عنوان پنجمین جاده اتصال تهران به مازندران به بالاترین حد خود رسیده است. براساس طرحی که همزمان در تهران و مازندران پیگیری می‌شود، قرار است جاده‌ای میان فیروزکوه تا بابل کشیده شود، اما هیچ‌یک از این 2شهر مقصد اصلی نیستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،این جاده در یک طرف به منطقه توریستی بندپی بابل متصل می‌شود و در طرف دیگر، منطقه لزور استان تهران قرار دارد.احداث راه آسفالته در مسیر استان‌های‌ تهران و مازندران آنجا نگرانی‌ها را به بالاترین حد خود می‌رساند که بدانیم هر سال میلیون‌ها سفر با خودرو در مسیر این 2استان صورت می‌گیرد و هر جاده‌ جدیدی می‌تواند تهدیدی بزرگ برای حفاظت از منابع طبیعی در این مسیر باشد. در مسیر بندپی بابل تا لزور فیروزکوه، روستاهای «فیلبند»، «دولت رودبار»، «لمسوکلا»، «کام‌کلا» و «شهنه پشته» قرار دارند که مناطقی بکر و ارزشمند در دل جنگل‌های هیرکانی هستند و احداث هر نوع جاده آسفالته می‌تواند تیر خلاص به آرامش و آینده آنها باشد.


مخالفت اولیه با جاده فرعی

معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور در گفت‌وگو با همشهری درباره قوانین احداث راه‌ها در محدوده منابع طبیعی می‌گوید: در اجرای تمامی پروژه‌های عمرانی نظیر احداث راه و جاده، دستگاه‌های مجری برابر بند ب ماده12 قانون افزایش بهره‌وری مکلف هستند از منابع طبیعی استعلام داشته باشند و نقشه راه را تحویل بدهند.به‌گفته بهمن افراسیابی، منابع طبیعی نیز کمیته‌ای تشکیل می‌دهد و پس از بازدید و بررسی، اگر احداث ضرورتی نداشته باشد و خسارت محیط‌زیستی زیادی به منطقه وارد شود، مخالفت خود را با طرح اعلام می‌کند؛ به‌ویژه‌ آنکه نظیر جاده لزور به بندپی جاده فرعی باشد.معاون حفاظت سازمان جنگل‌ها می‌افزاید:

حتی اگر مسیر طراحی شده جاده ضرورتی نداشته باشد، بخشی از مسیر را برای جلوگیری از خسارت بیشتر عوض می‌کنند. در حالت سوم هم، اینکه اگر جاده ضرورت داشته باشد و جابه‌جایی هم ممکن نباشد، برآورد خسارت‌های محیط‌زیستی صورت می‌گیرد و مبلغ برای جبران خسارت، به‌حساب خزانه واریز می‌شود تا در جهت احیای منابع طبیعی آسیب‌دیده هزینه شود.افراسیابی تأکید کرد: در مورد جاده لزور به بندپی، هنوز گزارشی به سازمان جنگل‌ها ارسال نشده است، اما پس از این مصاحبه، موضوع را بررسی خواهیم کرد.


جزئیات طرح

طی هفته اخیر طرح ساخت و تکمیل راه دسترسی لزور فیروزکوه به بندپی بابل به پایان رسیده است. طرح ساخت راه دسترسی روستای لزور در استان تهران به منطقه بندپی استان مازندران در سال90 در سفر هیأت دولت به شهرستان بابل مصوب شد، اما هیچ‌گاه پیوست محیط‌زیستی برای طرح انجام نشد. همان سال مطالعات اولیه بخش نخست این طرح به طول 12کیلومتر آغاز شد. اما به‌تازگی انجام آن به پایان رسیده است. 7کیلومتر از این طرح در حوزه استحفاظی استان تهران قرار دارد، اما استانداری تهران از حامیان این طرح است.

براساس اعلام مسئولان، این مسیر در قدیم مال‌رو بوده، اما طبق طرح جدید قرار است کاربری «راه روستایی» و «آفرودی» داشته باشد که درصورت ایجاد مسیر آسفالته، همین 2کاربری می‌تواند صدمات جدی و عمیقی به جنگل‌های هیرکانی مسیر وارد کند.علی کریمی، نماینده بابل در مجلس در این‌باره اعلام کرده است که تلاش می‌شود تا 2سال آینده اعتبار لازم برای این طرح مصوب شود و برای اتمام تعریض و تکمیل طرح برنامه‌ریزی شود. استانداری تهران نیز در این‌باره معتقد است: اولویت بازگشایی مسیر روستای لزور به بندپی در درجه اول رونق اقتصادی در حوزه کشاورزی، گردشگری و همچنین افزایش تعاملات اجتماعی بین 2استان است و در مرحله بعد در کاهش بار ترافیکی و تردد جاده‌ای است.


این بندپی، آن بندپی نیست!

تأکید استانداری تهران بر احداث جاده «بندپی» به لزور برخی رسانه‌ها را با این خطا مواجه کرد که ممکن است «انوشیروان محسنی‌بندپی» استاندار تهران پشت قضیه حمایت از این طرح باشد، اما استانداری تهران هفته گذشته اعلام کرد که زادگاه شخص استاندار «بندپی نوشهر» است؛ نه «بندپی بابل».

فارغ از شباهت نام 2منطقه بندپی در بابل و نوشهر، نگرانی اصلی بابت تخریب مناطق جنگلی است که در مسیر بابل تا فیروزکوه وجود دارد. منطقه مذکور یکی از شاخص‌ترین زیستگاه‌های طبیعی و حیات‌وحش شمال کشور است که ایجاد راه آسفالته می‌تواند تهدیدی جدی برای گونه‌های انبوه هیرکانی و البته گونه‌های جانوری چون پلنگ، خرس و قوچ و میش باشد. همچنین تخریب مراتع و از بین رفتن پوشش گیاهی در طول مسیر، مقدمه‌ای بر زمین‌خواری و کوه‌خواری و دست‌درازی شکارچیان غیرمجاز و غارتگران عرصه‌های طبیعی خواهد شد و باید دید چه تضمینی برای جلوگیری از تجربه تلخ احداث جاده در مناطق بکر طبیعی توانسته توجیه‌کننده طرح باشد؟


وعده یک نماینده

مهدی جمارانی، فرماندار فیروزکوه دیروز به «تهران نیوز» اعلام کرد که طرح جاده لزور به بندپی در سال۸۹ به تصویب هیأت وزیران رسیده بود، اما از اولویت دولت خارج شد و سال98، احداث این جاده یکی از وعده‌های انتخاباتی «سیداحمد رسولی‌نژاد» نماینده فیروزکوه در جریان مبارزات انتخاباتی بود. به‌گفته وی، در مسیر اجرای این پروژه هنوز اتفاقی رخ نداده است. توجه دوستداران محیط‌زیست نیز قابل ستایش است و قرار نیست کاری انجام شود که برخلاف مسائل محیط‌زیستی یا منابع ملی کشور باشد؛ چون فقط پیاده‌راه تاریخی برای مراودات مردم فیروزکوه با مازندران در صورت تطبیق با قوانین کشور به جاده تبدیل می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha