دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2990

در حالی‌كه انجمن آسم و آلرژی ایران، در آستانه روز جهانی آسم، در پیامی اولویت بیشتر كنترل آسم در استراتژی بهداشت و سلامت كشور و تخصیص حداقل 1 تا 2 درصد از اعتبارات بهداشت و درمان به آسم را خواستار شد.

كارشناسان این بیماری را شایع‌ترین بیماری تنفسی در كشور ذكر می‌كنند كه در دو دهه اخیر روند افزایشی نیز داشته است.دكتر مصطفی معین، رئیس انجمن آسم و آلرژی ایران با بیان این كه دهمین همایش روز جهانی آسم با شعار «شما می‌توانید آسم خود را كنترل كنید»، پیام مشاركت و همكاری تنگاتنگ بیماران، خانواده‌ها و پزشكان را به همراه دارد، گفت: هرچند هزینه‌ها و خسارت‌های بیماری آسم برای فرد بیمار، خانواده او و جامعه سنگین و در حال افزایش است ولی خوشبختانه امكان پیشگیری از مرگ ومیر در90 درصد از موارد با كنترل بیماری وجود دارد.

در پیام انجمن آسم و آلرژی ایجاد رابطه نزدیك و مستمر و اشتراك مساعی میان پزشك، بیمار و خانواده، شناسایی عوامل خطر در محیط زندگی و عرصه‌های كار و تحصیل و پرهیز از آنها، ارزیابی شدت آسم، درمان سریع و درست و كافی، پایش روند بهبود بیماری، درمان سریع حمله‌های آسم و پیشگیری از تكرار آنها به عنوان چهار اصل پیشگیری و كنترل آسم، بر توجه بیشتر مسئولان اجرایی، مجامع علمی و نهادهای مدنی و غیردولتی به راهبردهای كنترل آسم در سطح كشور تاكید شده است.

كارشناسان می‌گویند، مشاغل نانوایان، كشاورزان، صنایع مواد شیمیایی و پاك كننده، صنایع غذایی و نساجی شایع‌ترین علل این بیماری حاد تنفسی به شمار می‌روند. هم اكنون در سطح جهان حدود ۳۰۰ میلیون نفر به آسم مبتلا هستند و سالانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر به دلیل ابتلای به آسم می‌میرند. این درحالی است كه در كشور ما آسم شغلی شایع‌ترین نوع بیماری تنفسی گزارش شد ه است.

دكتر مصطفی معین، در این باره می‌گوید: این بیماری‌ها كه از تعامل بین عوامل محیطی مثل آلرژیها، آلاینده‌ها و استرس‌ها هستند، كیفیت زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از نظر اقتصادی و اجتماعی هزینه‌های زیادی را به جوامع تحمیل می‌كند و بعد از بیماری ایدز و سل، بیماری آسم سومین بیماری است كه در سال‌های اخیر بیشترین افزایش شیوع را داشته است.

دكتر معین تغییر سبك زندگی از سنتی به مدرن و شهری را یكی از دلایل بروز این بیماری‌ها ذكر كرده و می‌گوید: مواد افزودنی مجاز كه بیش از ۵ هزار نوع مواد شیمیایی را شامل می‌شود در غذاهای بسته بندی و همچنین افزایش استرس‌های شغلی و حساسیت به قارچ‌ها، گل و گیاه و آلودگی هوا موجب بروز حساسیت می‌شود كه متأسفانه بین كودكان، جوانان و سالمندان بیشتر به چشم می‌خورد.

او می‌افزاید: متأسفانه آسم شغلی در كشورمان مغفول واقع شده كه نیازمند توجه جدی و بیشتر دست‌اندركاران بهداشتی است. نسبت به اهمیت شیوع و بیماری زایی و مرگ ومیر و خسارت‌های اقتصادی آن توجه كافی نشده است و آموزش به كارگران كارخانه‌ها در استفاده از ماسك، تهویه درست هوای محیط كار، معاینات ادواری و... ضرورتی انكارناپذیر است.
 
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha