سه‌شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 299064

یكی از پرسش‌های رایج مراجعــــان بــــه كلینیـــــــــك اورولوژی این است كه ختنه فرزندشان را در چه سنی و به چه روشی انجام دهند. طبق نتایج تحقیقات متعدد پزشكی در مورد ختنه، اثبات شده است كه انجام این كار، از نظر بهداشتی و سلامتی برای فرزند پسر مفید است.

كدام روش ختنه كودكان مطلوب‌تر است؟

سلامت نیوز-*دکتر سلمان اسلامی: یكی از پرسش‌های رایج مراجعــــان بــــه كلینیـــــــــك اورولوژی این است كه ختنه فرزندشان را در چه سنی و به چه روشی انجام دهند. طبق نتایج تحقیقات متعدد پزشكی در مورد ختنه، اثبات شده است كه انجام این كار، از نظر بهداشتی و سلامتی برای فرزند پسر مفید است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، اولین تاثیر مثبت ختنه، كاهش احتمال بروز عفونت‌های ادراری در شیرخوار است. همان‌طور كه می‌دانید، عفونت ادراری در شیرخواران گاهی می‌تواند خطرناك باشد. به‌ویژه در مواردی كه كودك برگشت ادرار دارد یا دچار اختلال آناتومیكال در سیستم ادراری است. در این موارد توصیه می‌شود در اولین زمان ممكن، حتی در روزهای اول زندگی ختنه انجام شود.

همچنین طبق نتایج مقالات معتبر دنیا، انجام ختنه به‌ویژه در روزهای اول زندگی با كاهش خطر سرطان آلت همراه بوده است. بنابراین توصیه منابع علمی برای انجام ختنه در دوران نوزادی، یعنی طی 30 روز اول زندگی است.در مورد نحوه انجام ختنه، دو روش مرسوم وجود دارد. اولی استفاده از حلقه و دومی روش جراحی كه به روش سنتی هم معروف است.

انتخاب روش انجام ختنه بستگی به سن كودك دارد. در شش ماه اول زندگی انجام روش حلقه توصیه شده است ولی بعد از شش‌ماهگی، توصیه به انجام روش سنتی یا همان روش جراحی می‌شود.در روش حلقه، پزشك براساس سایز آلت شیرخوار، حلقه مناسب انتخاب می‌كند و طبق روش خاصی حلقه دور سر آلت قرار داده می‌شود و با گذشت زمان، ظرف چند روز پوست اضافه و حلقه می‌افتد و پوست خودبه‌خود جوش می‌خورد.

ولی در روش جراحی، پزشك ابتدا از بی‌حسی موضعی استفاده كرده و بعد از مشخص‌كردن میزان پوست اضافی، آن را بریده و به‌صورت مجزا چند بخیه دور سر آلت می‌زند.از عوارض ختنه می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:انتخاب سایز نامناسب حلقه و آسیب به مجرای ادراری و نوك آلتبرداشتن پوست اضافی حین ختنه، كه در این حالت پزشك مجبور می‌شود پوست زیرین را به بالا بكشد و لبه‌های زخم را به هم برساند كه این اقدام در آینده می‌تواند از نظر عملكردی و ظاهری در آلت اختلال ایجاد كند.

كم بریدن پوست اضافه كه گاهی منجر به تكرار ختنه می‌شودخونریزی در محل برش ختنه و از بین بخیه‌هادر موارد نادر آسیب به نوك آلت و قطع نوك آلت هنگام برش پوستدر صورت بروز هركدام از موارد فوق لازم است در اسرع وقت به اورولوژیست مراجعه كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha