در حالی امیدها نسبت به واکسن کرونا دستخوش خبرهای ضدونقیض شده است که حالا بخش زیادی از توجه‌ها به سمت واکسن آنفلوآنزا جلب شده است؛ واکسنی که چندین سال است به شکل آزاد و به راحتی در داروخانه‌ها در دسترس عموم قرار می‌گیرد؛ حالا شاید امسال بر خلاف گذشته به دلیل شیوع هم‌زمان ویروس آنفلوآنزا و کرونا متقاضی بیشتری داشته باشد و همین مسئله سبب شود شاهد کمبود این واکسن در روزهایی باشیم که عملیات توزیع آن در داروخانه‌ها صورت می‌گیرد. هم‌زمان شدن شیوع ویروس کرونا با شروع سرماخوردگی‌های فصلی و آنفلوآنزا در پاییز امسال نوید یک نبرد سخت می‌دهد.

اولویت‌های تزریق واکسن آنفلوآنزا

سلامت نیوز:در حالی امیدها نسبت به واکسن کرونا دستخوش خبرهای ضدونقیض شده است که حالا بخش زیادی از توجه‌ها به سمت واکسن آنفلوآنزا جلب شده است؛ واکسنی که چندین سال است به شکل آزاد و به راحتی در داروخانه‌ها در دسترس عموم قرار می‌گیرد؛ حالا شاید امسال بر خلاف گذشته به دلیل شیوع هم‌زمان ویروس آنفلوآنزا و کرونا متقاضی بیشتری داشته باشد و همین مسئله سبب شود شاهد کمبود این واکسن در روزهایی باشیم که عملیات توزیع آن در داروخانه‌ها صورت می‌گیرد. هم‌زمان شدن شیوع ویروس کرونا با شروع سرماخوردگی‌های فصلی و آنفلوآنزا در پاییز امسال نوید یک نبرد سخت می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،به آنفلوآنزایی که در سال گذشته توانسته بود جان تعداد از افراد را بگیرد امسال کرونایی به کمک‌اش آمده است که به تنهایی و تا به این لحظه توانسته ۲۱هزار و ۶۷۲ نفر را در ایران به کام مرگ فرو ببرد. بنابراین نگرانی از این هم‌زمانی چندان بیهوده نیست و به نظر می‌رسد در دسترس بودن و تزریق واکسن آنفلوآنزا می‌تواند بخش زیادی از این نگرانی‌ها را کم کند.

آیا واکسن آنفلوآنزا کمیاب می‌شود؟

بااین وجود اگرچه گفته می‌شود واردات امسال این واکسن به چندین برابرِ سال‌های گذشته رسیده است، اما انتظار کمیاب شدن آن با وجود حجم بالای متقاضی دریافت واکسن در روزهای آینده چندان دور از ذهن نیست.اتفاقی که برای ماسک و الکل در روزهای اول شیوع کرونا هم افتاد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نظام پزشکی «محمدرضا شانه‌ساز» رئیس سازمان غذا و دارو دراین‌باره با بیان این‌که «امسال حتما با مشکل کمتری در زمینه ویروس آنفلوآنزا مواجه خواهیم بود؛ زیرا مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت می‌کنند.»

گفت که«۱۰برابر سال قبل برای بیماران خاص و ۶ برابر برای مردم عادی واکسن آنفلوآنزا وارد خواهیم کرد. پارسال کمتر از ۲۵۰هزار دوز برای توزیع رایگان در شبکه بهداشتی برای کادر درمان، سالمندان و بیماران زمینه‌ای وارد کردیم در حالی که این میزان امسال به حدود ۲.۵میلیون دوز افزایش یافته و ۱۰برابر بیشتر واردات داریم.»

وی ادامه داد: «میزان واردات واکسن آنفلوآنزا برای توزیع در داروخانه نیز بیش از ۵برابر شده و امسال حدود ۱۱ تا ۱۲میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا وارد کشور می‌شود در حالی که پارسال حدود ۲.۵میلیون دوز بود و از میزان واردات بیش از ۸.۵میلیون دوز واکسن که همگی از برندهای معتبر اروپایی و مورد تایید سازمان بهداشت جهانی هستند در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.»

حالا با توجه به این‌که به عقیده بسیاری از متخصص‌ها بهترین زمان برای استفاده از واکسن آنفلوآنزا اوایل مهرماه تا اواسط مهرماه است، چراکه به گفته شروین شکوهی، متخصص بیماری‌های عفونی «اگر خیلی زود از واکسن استفاده شود، ایمنی ایجاد شده در اواخر فصل اپیدمی، از بین می‌رود و اگر هم دیر زده شود، ممکن است آلودگی قبل از ایمنی‌سازی رخ دهد.»

بسیاری نگران این هستند که طی هفته‌های آینده با هجوم متقاضیان به داروخانه‌ها برای دریافت واکسن آنفلوآنزا، این بار با کمیاب شدن این واکسن روبه‌رو خواهیم شد. همچنین در روزهای گذشته نگرانی‌هایی در رابطه با این‌که این واکسن به گروه‌های هدف نرسد، به‌وجود آمده است.

اعمال محدودیت در خرید و فروش واکسن آنفلوآنزا؟

نگرانی که باعث شده زمزمه‌های اعمال برخی محدودیت‌ها در خرید و فروش واکسن آنفلوآنزا شنیده شود، اما دکتر «مسعود مردانی» عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا آن را تکذیب می‌کند و به  می‌گوید که «هنوز هیچ تصمیمی در این باره که واکسن آنفلوآنزا به‌طور آزاد در دسترس عموم نباشد گرفته نشده است.

و به زودی این واکسن مانند سال‌های گذشته در داروخانه‌ها توزیع خواهد شد.» مردانی با اشاره به این‌که احتمال دارد طی روزهای آینده شاهد افزایش تقاضای خرید این واکسن از داروخانه‌ها باشیم، عنوان می‌کند:«مردم ما باید بدانند که هر چیزی را به جای خودش باید استفاده کنند. سال‌های قبل از این‌که ویروس کرونا شیوع پیدا کند، مردم از واکسن آنفلوآنزا استفاده نمی‌کردند، طوری‌که بسیاری از آن‌ها در داروخانه‌ها باقی می‌ماند، یا این‌که گروهی می‌گفتند فرزند من با وجود تزریق واکسن مجدد به آنفلوآنزا مبتلا شده، اما الان مردم برعکس شده‌اند و همه می‌خواهند از این واکسن استفاده کنند. در حالی که هر چیزی در جای خودش درست.

بنابراین تزریق واکسن آنفلوآنزا دستورالعمل خودش را دارد که در آن اولویت‌ها برای تزریق مشخص شده است.» این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به دستورالعمل استفاده از واکسن آنفلوآنزا یادآور می‌شود: «ما اولویت‌ها را برای تعدادی از گروه‌ها و برای افرادی از جامعه تعیین کردیم. گروه‌هایی وجود دارند که احتمال بیشتری دارد به ویروس آنفلوآنزا و کرونا مبتلا شوند و خطر بیشتری آن‌ها را تهدید می‌کند، بنابراین ما برای این گروه‌های مشخص واکسن آنفلوآنزا را حتما تجویز می‌کنیم که حداقل در شرایط موجود از عدم ابتلای آن‌ها به آنفلوآنزا خیالمان راحت شود.

بنابراین برای تجویز واکسن آنفلوآنزا دستورالعمل کشوری وجود دارد که هر سال یک بار بازنگری می‌شود، در خصوص امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا این دستورالعمل بازنگری شده و گروه‌ها و افرادی مشخص شده‌اند که حتما باید از این واکسن استفاده کنند.»

چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند؟

این عضو کارگروه علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در پاسخ به این پرسش که در دستورالعمل امسال استفاده از این واکسن چه تغییراتی اعمال شده و چه گروه‌هایی در اولویت مصرف قرار دارندمی‌گوید: «استفاده از واکسن آنفلوآنزا الزامی نیست، بلکه گروه‌های در معرض خطر باید از این واکسن استفاده کنند و دیگران در اولویت تزریق قرار نمی‌گیرند.

بنابراین اگر بخواهم از این اولویت‌ها نام ببرم باید بگویم، افراد بالای 60سال، کودکان بین 6ماه تا 6سال، بیماران قلبی و ریوی، بیماران کلیوی، بیمارانی که به آسم یا دیابت مبتلا هستند در اولویت قرار دارند؛ همچنین کسانی که بیماری‌های تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن دارند، مانند افراد HIV مثبت جزو کسانی هستند که ما توصیه می‌کنیم حتماً از این واکسن استفاده کنند. بیمارانی که عمل پیوند انجام داده‌اند، همچنین بیماران مبتلا به سرطان که شیمی درمانی می‌کنند در اولویت هستند.

خانم‌های باردار و البته کلیه پرسنل پزشکی نیز در اولویت استفاده از واکسن آنفلوآنزا قرار دارند.» «مسعود مردانی» در پایان با اشاره به برخی رفتارها در خصوص عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی با بیان این‌که در روزهای آینده «حتما افزایش موارد ابتلا به کرونا را داریم» عنوان می‌کند:

«نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که این افزایش چقدر خواهد بود، چراکه بستگی به رفتارهای مردم دارد. آن چیزهایی که ما داریم می‌بینیم یک عده زیادی مسافرت رفتند و یک عده‌ای هم در دسته‌های عزاداری متاسفانه رعایت موارد بهداشتی را نکردند، هر دو مورد می‌تواند افزایش موارد ابتلا را به دنبال داشته باشد.»

آن‌طور که به نظر می‌رسد در هفته‌های آینده با توجه به شروع هرساله شیوع ویروس آنفلوآنزا و هم‌زمانی آن با شیوع ویروس کرونا که ممکن است با افزایش موارد ابتلا در روزهای پیش‌رو هم همراه باشد تقاضا برای خرید و تزریق واکسن آنفلوآنزا بالا برود. حالا باید دید این افزایش تقاضا سبب کمیاب شدن آن می‌شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha