یک روانشناس، گفت: چالش های خودساخته ذهنی و بی توجهی به توانمندی های درونی، دو عامل مهم در پایین آمدن اعتماد به نفس بانوان در زندگی است.

تبعات پایین آمدن اعتماد به نفس در زنان

سلامت نیوز:یک روانشناس، گفت: چالش های خودساخته ذهنی و بی توجهی به توانمندی های درونی، دو عامل مهم در پایین آمدن اعتماد به نفس بانوان در زندگی است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،سمیرا احمدی مشاور روانشناس و نویسنده کتابِ اعتماد به توان خودت،  اظهار داشت: بسیاری از نارضایتی‌های درونی ناشی از برداشت‌ها و دغدغه‌های خودساخته ذهنی است، به خصوص در بین بانوان که این مشغولیت‌های ذهنی بیش از مردان مشاهده می‌شود، چالش‌هایی که متأثر از الگوهای فانتزی و شیک محیط پیرامون است.


وی تصریح کرد: موفقیت، خوشبختی و حتی جذابیت و زیبایی اتفاقی شروع نمی‌شود، اغلب چالش‌ها خودساخته و تعریف کردن خوشبختی بعد از اقدام و یا تغییر رویدادی است. در واقع همین امر باعث می‌شود برخی از بانوان احساس کمبود اعتماد به نفس کنند، به طور نمونه تصور اینکه اگر باریک‌تر و لاغرتر بودند حس بهتری نسبت به خود خواهند داشت، موضوعی است که طی چند سال اخیر به شدت فراگیر شده و باعث شده رژیم‌های سخت و گاهی خطرناک موضوع اول و دغدغه‌ی خیلی از بانوان شود.


احمدی ادامه داد: همین چالش‌های دائمی ذهنی و نداشتن اعتماد به نفس است که باعث می‌شود لذت غذا خوردن، دوست داشتن خود، درک عمیق از محیط و حتی دوستان از بین برود، چراکه تصور می‌کنند به اندازه کافی خوب نیستند.


وی با بیان اینکه فضای مجازی یکی از عوامل کمبود اعتماد به نفس شده است، افزود: پیگیری خبرها و حواشی زندگی افراد مشهور و تماشای سبک زندگی لوکس و تفریحات لاکچری عده‌ای، باعث می‌شود تا قیاس‌ها و تفاوت‌های ذهنی روز به روز عمق بیشتری بگیرد به طوری که حتی برخی دچار افسردگی می‌شوند و حس تنفر نسبت به خود و دیگران پیدا می‌کنند.


احمدی، افزایش اعتماد به نفس را در جامعه بانوان مهم و حیاتی دانست و گفت: اعتماد به نفس یعنی علم و آگاهی و داشتن یک تصویر درست از استعدادها، توانایی‌ها، محدودیت‌ها و هدف‌ها، در واقع فرد باید بداند که چه هدفی را انتخاب می‌کند و آن هدف چقدر با توانایی‌ها و قابلیت‌های او سازگار است. به عبارتی اعتماد به نفس یعنی باور داشتن فرد به توانایی‌ها و استعدادهای خود و احساس رضایتمندی نسبت به خود است، بانوان باید به طور جدی روی این موضوع کار کنند.


این نویسنده اضافه کرد: باور زنان نسبت به توانمندی خودشان باید تغییر کند و بپذیرند که در هر شرایطی که در آن قرار دارند جایگاه مطلوبی است. آنها باید خود را با خود مقایسه کنند و نیازی نیست به طور پیوسته در حال ثابت کردن خود به دیگران باشند.


وی با اشاره به فرهنگ سازی و افزایش حس خودباوری و اعتماد به نفس در بانوان، گفت: این فرهنگ باید در میان خانم‌ها سرلوحه قرار بگیرد، چرا که در بسیاری از موارد عدم خودباوری موجب می‌شود تا بانوان آمادگی روانی لازم را برای پیشرفت و ارتقا نداشته باشند که این مسئله ناشی از باور نداشتن به پتانسیل‌های خود است.


احمدی خاطر نشان کرد: بانوانی که اعتماد به نفس دارند خود را می‌شناسند، بیشتر از سایرین از زندگی لذت می‌برند و موانع موجود بر سر راه را به معنای شکست همیشگی و بدشانسی خود نمی‌دانند. آنها به سطحی از رضایت درونی رسیده که قدر نعمت‌هایی را که در اختیار دارند را می‌داند و معمولاً به دنبال چیزی نیست که ندارند، بلکه از آنچه دارند حداکثر استفاده را می‌برند. در واقع آنها به دنیا با دید مثبت نگاه می‌کنند و تلاش دارند جنبه‌های مثبت زندگی را ببینند، می‌دانند چنین نگرشی باعث بهتر شدن کیفیت زندگی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha