نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، نشان می‌دهد که ۶ ساعت نگاه کردن به صفحه نمایش رایانه در طول روز به اندازه ۲۵ دقیقه قرار داشتن در معرض نور شدید خورشید بدون داشتن کرم ضد آفتاب برای پوست مضر است.

۶ ساعت نگاه‌کردن به مانیتور معادل ۲۵ دقیقه در معرض نور خورشید بودن است

سلامت نیوز:نتایج یک مطالعه که به تازگی انجام شده است، نشان می‌دهد که ۶ ساعت نگاه کردن به صفحه نمایش رایانه در طول روز به اندازه ۲۵ دقیقه قرار داشتن در معرض نور شدید خورشید بدون داشتن کرم ضد آفتاب برای پوست مضر است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،، محققان شرکت «یونیلیور»، (Unilever) یک شرکت چند ملیتی انگلیسی- هلندی در این مطالعه با بررسی اثرات نور آبی منتشر شده از دستگاه های الکترونیکی روی پوست متوجه شدند که این نور می تواند باعث پیری زودرس پوست شود. 


به گزارش روزنامه دیلی میل،این مطالعه همچنین نشان داد که امروزه ۶۰ درصد مردم بیش از ۶ ساعت در روز در مقابل دستگاه های الکترونیکی قرار دارند که نور آبی ساطع می کنند. محققان متوجه شدند که پنج روز قرار گرفتن در معرض نور آبی برای دست کم ۶ ساعت در روز می تواند همان تأثیر ۲۵ دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب بدون کرم ضد آفتاب را بر پوست داشته باشد.


محققان برای مقابله با اثرات بد قرار گرفتن در معرض نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش رایانه ها توصیه می کنند که مدام مقابل صفحه نمایش رایانه ها ننشینید و وقفه هایی در این میان ایجاد کنید همچنین مرتب از کرم های ضد آفتاب و کرم های حاوی آنتی اکسیدان بر پوست صورت خود استفاده کنید.
محققان اظهار داشتند، قرار گرفتن در معرض نور آبی می تواند باعث بروز لکه های پوستی (هیپرپیگمانتسیون) و پیری زودرس شود اما میزان دقیق قرار گرفتن در معرض مشخص نیست.


محققان همچنین در بخشی از این مطالعه خود متوجه شدند که از هر سه نفر، دو نفر از اثرات مضر تابش نور آبی بر پوست خود آگاهی ندارند. محققان این مطالعه می گویند، نور آبی ساطع شده از این صفحه نمایش ها نه تنها اثرات مضری بر پوست دارد بلکه می تواند ساعت بیولوژیکی بدن را نیز مختل کند. 
آنها خاطر نشان کردند که نور آبی نسبت به نور ماوراءبنفش ناشی از نور خورشید بسیار عمیق تر در پوست نفوذ می کند به طوری که از لایه های اپیدرم و درم پوست عبور می کنند و به لایه زیر جلدی منتقل می شود.


محققان متوجه شدند که نور آبی ساطع شده از صفحه نمایش رایانه ها می تواند رنگدانه های فوری و مداومی بر پوست ایجاد کند که بعد از سه ماه هنوز هم می توانند وجود داشته باشند. همچنین این اشعه ها می توانند تولید ملاتونین را مهار کنند، سطح هورمون استرس را افزایش دهند و اعصاب را تحریک کنند که به نوبه خود الگوی خواب و ریتم شبانه روزی را مختل می کند.


این محققان همچنین متوجه شدند که ۳۰ ساعت قرار گرفتن در معرض نور آبی صفحه نمایش گوشی های هوشمند یا لپ تاپ می تواند سطح التهاب را در سلول های پوست تا ۴۰ درصد افزایش دهد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha