شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
کد خبر: 299232

بیرون‌زدگی دیسك كمر از شایع‌ترین علل مراجعه بیماران به كلینیك‌های جراحی مغز و اعصاب است. ستون فقرات كمری با پنج مهره كه محدوده حركتی زیادی دارند و بین مهره‌ها دیسك‌های ژلاتینی، مانند بالشتك‌های محافظتی قرار گرفته، همواره مستعد آسیب به‌دلیل فشارهای فیزیكی روزمره است.

لیزر دیسک كمر چرا و چه وقت؟

سلامت نیوز -*دکتر علیرضا طیب خویی: بیرون‌زدگی دیسك كمر از شایع‌ترین علل مراجعه بیماران به كلینیك‌های جراحی مغز و اعصاب است. ستون فقرات كمری با پنج مهره كه محدوده حركتی زیادی دارند و بین مهره‌ها دیسك‌های ژلاتینی، مانند بالشتك‌های محافظتی قرار گرفته، همواره مستعد آسیب به‌دلیل فشارهای فیزیكی روزمره است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، این فشارهای مكرر سبب خشك ‌شدن دیسك و در نهایت بیرون‌زدگی آن می‌شود. دیسك بیرون‌زده روی عصب‌های نخاعی فشار آورده و درد ایجاد می‌كند. درد بیمار ابتدا در خود كمر و بعد به صورت درد سیاتیك به پاها منتشر می‌شود. اما شدت بیرون‌زدگی دیسك می‌تواند بسیار متفاوت باشد.مرحله اول درمان دیسك بیرون‌زده استراحت و درمان دارویی است.

اما گاهی درد بیمار به این درمان‌ها پاسخ نمی‌دهد و لازم است درمان‌های جدی‌تری به‌كار گرفته شود. در سال‌های اخیر فناوری جدیدی برای درمان بیرون‌زدگی دیسك معرفی شده كه «لیزر دیسك كمر» نام دارد.

در این روش كه معمولا بدون بیهوشی و فقط با بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد، سوزن باریكی وارد فضای دیسك می‌شود و با كمك لیزر قسمتی از دیسك سوزانده، تبخیر و از سوزن خارج می‌گردد. موفقیت هیچ درمانی صد درصد نیست و لیزر دیسك كمر هم ممكن است به موفقیت قطعی منجر نشود. اما از طرف دیگر همه بیماران هم نامزدهای خوبی برای این روش درمانی نیستند و امكان شكست لیزر در برخی شكل‌های بیرون‌زدگی دیسك كمر بیشتر است.

دیسك‌هایی كه پاره شده و حجم دیسك بیرون‌زده زیاد باشد، مواردی كه به دلیل بیرون‌زدگی دیسك به عصب آسیب رسیده و مثلا ضعف در پاها مشاهده شود، دیسك‌های به‌شدت تخریب‌شده كه با زوائد استخوانی همراه است و همین‌طور وجود همزمان تنگی قابل‌توجه كانال نخاعی، برای لیزر دیسك كمر مناسب نیستند و احتمالا نتیجه عمل آنها رضایتبخش نخواهد بود.

به‌عبارت دیگر افرادی كه آرتروز و ساییدگی شدید مهره‌ای ندارند، دیسك آنها دچار پارگی شدید نشده و تنها بیرون‌زدگی مختصر یا متوسط مشاهده می‌شود و عصب مجاور هم آسیب ندیده، برای لیزر دیسك كمر بسیار مناسب هستند. این افراد می‌توانند با درمانی كم‌تهاجمی كه عوارض بسیار كمی هم دارد و بدون نیاز به جراحی باز، از درد رها شوند. فقط لازم است به‌جای تحت‌تاثیر قرار گرفتن تبلیغات ظاهریپر زرق و برق، به یك پزشك معتمد و با تجربه در زمینه جراحی‌های باز و بسته ستون فقرات مراجعه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha