محبوس کردن کودکان کار در زیرزمین اداره بهزیستی شاهین‌شهر اصفهانماجرا از آنجا شروع شد که پنجشنبه (۱۳ شهریورماه) تعدادی از شهروندان شاهین شهر در استان اصفهان، متوجه فریادها و درخواست کمک کودکان از زیر زمین اداره بهزیستی این شهر شدند.

محبوس کردن کودکان کار در زیرزمین اداره بهزیستی شاهین‌شهر اصفهان

سلامت نیوز: محبوس کردن کودکان کار در زیرزمین اداره بهزیستی شاهین‌شهر اصفهانماجرا از آنجا شروع شد که پنجشنبه (۱۳ شهریورماه) تعدادی از شهروندان شاهین شهر در استان اصفهان، متوجه فریادها و درخواست کمک کودکان از زیر زمین اداره بهزیستی این شهر شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، شهروندان شاهین شهر با پلیس و سازمان آتش نشانی تماس گرفتند و زمانی که ماموران توانستند وارد زیر زمین اداره بهزیستی شوند با صحنه عجیبی مواجه شدند؛ تعدادی از کودکان کار و خیابانی که ساعاتی قبل از سطح شهر جمع آوری شده بودند، در زیرزمین این اداره محبوس شده و درخواست کمک می کردند!

۱۰ کودک و نوجوان محبوس شده در زیرزمین اداره بهزیستی شاهین شهر، کودکان سر چهار راه ها بودند که از قرار معلوم توسط ماموران جمع آوری شده و تحویل این اداره شده بودند، اما اداره بهزیستی شاهین شهر آنها را بدون مراقب و کوچکترین امکاناتی در این زیرزمین محبوس کرده بود.
به ما فرصت بررسی بدهید

مرضیه فرشاد، مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در گفت و گو با ایسنا، ابتدا از هرگونه مصاحبه درباره حادثه اتفاق افتاده در اداره بهزیستی شاهین شهر امتناع و به گفتن این جملات بسنده کرد که در این مورد باید به ما فرصت بدهید و این موضوع در حال حاضر در دست بررسی است.

وی در ادامه با تاکید براینکه چنین موضوعی باید به صورت دقیق بررسی شود، اعلام کرد: تیم بازرسی اداره کل بهزیستی استان اصفهان اکنون در آن اداره مستقر شده تا ابعاد موضوع را بررسی کند و در صورت اثبات، براساس قانون به آن رسیدگی شود.

مدیرکل بهزیستی استان همچنین خاطرنشان کرد: انتظار ما از مسئولان شهرستان شاهین شهر این بود که برای اجرای طرح ضربتی جمع آوری کودکان کار آن هم ساعت ۲۳ شب پنجشنبه، با اداره کل بهزیستی استان هماهنگی بیشتری می کردند تا ما بتوانیم برنامه ریزی درستی در این زمینه داشته باشیم.

عذرخواهی از مردم و کودکان کار

فرشاد با عذخواهی از مردم و کودکانی که این اتفاق برای آنها افتاده، گفت: این قول را به مردم می دهم که با متخلف یا متخلفین به طور جدی برخورد کنیم.

امین عسگری، مدیر اداره بهزیستی شاهین‌شهر و میمه، نیز در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به مصوبات کارگروه ساماندهی تکدی گری در شاهین شهر، اظهار کرد: بر اساس مصوبات کارگروه ساماندهی تکدی‌گری، نیروی انتظامی و شهرداری‌ موظف به جمع‌آوری کودکان و نوجوانان متکدی که عمدتا از اتباع خارجه هستند در معابر و اماکن عمومی شاهین شهر شدند، همچنین اداره بهزیستی شهرستان موظف شد به مدت ۲ تا ۳ ساعت پذیرای این کودکان بوده و نیروی انتظامی نیز با استقرار مامور در محل اداره بهزیستی، کودکان را به والدینشان در مقابل دریافت گذرنامه، اوراق هویتی و کارت اقامت آنها تحویل دهد.


اصل ماجرا به روایت مدیر بهزیستی شاهین شهر

وی با تایید اینکه در پنجشنبه شب گذشته، ۱۰ کودک و نوجوان از اتباع خارجه تحویل اداره بهزیستی شدند، افزود: در خبر کذب منتشر شده در فضای مجازی گفته شده: " ماموران بهزیستی کودکان کار را در زیرزمینی متروک محبوس کرده و برای گذراندن تعطیلات آخر هفته آنان را به حال خود رها و اداره را ترک کرده‌اند"، این در حالی است که طرح جمع‌آوری متکدیان از ساعت ۲۳ شب پنجشنبه آغاز شد و تا حدود ساعت ۲۴ ادامه داشت، در تمام این مدت بنده در اداره حضور داشتم، همچنین تا صبح روز جمعه از اداره بهزیستی خارج نشدم و فیلم ضبط شده دوربین‌های مدار بسته اداره بهزیستی شاهین‌شهر گواه کافی و مستند بر تایید صحبت‌هایم است.

مدیر اداره بهزیستی شاهین‌شهر و میمه، تصریح کرد: به کار بردن کلمه "کودکان کار" برای این افراد صحیح نیست و واژه "متکدی" مناسب‌تر است. کودک کار به کودکانی که در کارگاه‌ها، مراکز تولید و خدماتی به اشتغال دائم مشغول اند اطلاق می‌شود و تمیز کردن شیشه خودرو، فروش فال، آدامس، جوراب، دودکردن اسپند و ... کار نبوده و کودکان و نوجوانان، مشغول به این امور متکدی هستند، همچنین این افراد فاقد تابعیت ایران بوده و بیشتر از اتباع خارجی هستند که ساکن شاهین‌شهر نبوده و به صورت سازمان یافته از اصفهان و دولت‌آباد به شاهین‌شهر وارد می‌شوند.

عسگری، در ادامه توضیحاتش با ابراز گله‌مندی از ناهماهنگی بین دستگاهی در مورد وقایع پیش آمده، خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبات کارگروه ساماندهی تکدی گری در شاهین‌شهر، تحویل کودکان به والدین با دریافت کارت اقامت و اوراق هویتی امکان‌پذیر بود که در این راستا مادر یکی از کودکان متکدی با فریاد و ایجاد هیاهو در محوطه اداره بهزیستی که این مورد نیز توسط دوربین‌های مدار بسته اداره، مستند و ثبت شده است، باعث تشویش اذهان عمومی و ایجاد فضایی متشنج شد. با ورود سازمان آتش نشانی شاهین‌شهر به موضوع و عملکرد ناهماهنگ آن سازمان نیز جو و شرایط بدی به وجود آمد.

محسن انصاری، مؤسس و مدیر گرمخانه مردمی بی‌خانمان‌های امید، در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: به خاطر شیوع کرونا هیچ گونه طرح جمع آوری افراد کارتن خواب، متکدیان و کودکان کار نباید اجرا شود، مگر طرح هایی که تحت کنترل و نظارت خاص و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و قرنطینه انجام شود، از جمله طرح جمع آوری معتادان متجاهر که در کشور درحال اجراست.


مکان استانداردی برای نگهداری کودکان کار نداریم

وی با اشاره به اینکه هیچ مکان استانداردی برای قرنطینه و نگهداری کودکان کار در سطح استان اصفهان نداریم، گفت: نیروی انتظامی و ستاد رفع تخلفات شهرداری فقط مجوز جمع آوری کودکان کار را دارند اما پس از جمع آوری این کودکان را تحویل اداره بهزیستی می دهند، درحالی که اداره بهزیستی شاهین شهر مکانی برای نگهداری کودکان جمع آوری شده نداشته و تنها راهکاری که به ذهن آنها رسیده محبوس کردن کودکان در زیرزمین اداره بوده است!

این فعال اجتماعی، با اشاره به اینکه سوالات زیادی وجود دارد که نمی دانیم پاسخ آنها چیست و چرا باید این کودکان به این شیوه جمع آوری و محبوس شوند!؟ افزود: در قانون داریم که کودکان کار و خیابانی باید جمع آوری شوند، ولی اینکه چطور جمع آوری و کجا نگهداری شوند باید مشخص باشد. اورژانس اجتماعی باید کودکان کار را تحویل بگیرد، درحالی که مکانی برای نگهداری آنها ندارند.


اگر صدای کودکان به گوش نمی رسید!؟

وی با بیان اینکه خیریه پایان کارتن خوابی امید بیش از ده ها بار نامه نگاری رسمی با دستگاه‌های مسئول داشته تا با همکاری تمام دستگاه ها بتواند ساماندهی کودکان کار را انجام دهد و شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم، گفت: برای نگهداری کودکان کار پورپوزال های دقیق علمی و کارشناسی ارائه کرده ایم، اما یک سازمان مردم نهاد به تنهایی کاری از پیش نمی برد و همه دستگاه ها باید کمک کند تا بتوان در زمینه سازماندهی کودکان کار اقدام کرد.

انصاری با تاکید براینکه تا زمانی که شرایط و زیرساخت های لازم آماده نشده از هرگونه اقدام شتاب زده و بی برنامه باید جلوگیری کرد، اظهار کرد: اگر صدای این کودکان به گوش کسی نمی رسید و مردم احساس مسئولیت اجتماعی نمی کردند معلوم نبود چه اتفاقی برای این کودکان می افتاد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha