با وجود صدور مجوز برای برداشت یک میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی و اختصاص به هزینه‌های کرونا، گزارش سازمان برنامه و بودجه و گلایه وزیر بهداشت از این حکایت دارد که حدود۳۰ درصد این مبلغ تاکنون پرداخت شده و مشخص نیست با گذشت حداقل پنج ماه از این مجوز چرا مابقی در اختیار کادر درمان با وجود هزینه‌های سنگین و موقعات بالا قرار نگرفته است.

یک میلیارد یوروی کرونا کجاست؟/ کادر درمان منتظرند!

سلامت نیوز:با وجود صدور مجوز برای برداشت یک میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی و اختصاص به هزینه‌های کرونا، گزارش سازمان برنامه و بودجه و گلایه وزیر بهداشت از این حکایت دارد که حدود۳۰ درصد این مبلغ تاکنون پرداخت شده و مشخص نیست با گذشت حداقل پنج ماه از این مجوز چرا مابقی در اختیار کادر درمان با وجود هزینه‌های سنگین و موقعات بالا قرار نگرفته است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، فروردین ماه امسال بود که رئیس جمهور با اعلام هزینه‌های سنگین گرونا که دولت نمی‌تواند از محل  منابع بودجه ای از پس آن برآید  خواستار برداشت یک میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی برای اختصاص به وزارت بهداشت و البته بخشی از آن برای بیمه بیکاری شد.


طولی نکشید که مقام معظم رهبری با این درخواست موافقت کردند و بعد از آن در اردیبهشت ماه اولین مرحله از تبدیل یورو به ریال انجام و از سوی بانک مرکزی به خرانه واریز شد. همان زمان بود که نوبخت -رئیس سازمان برنامه و بودجه- اعلام کرد که طی جلساتی که با وزارت بهداشت داشته‌اند قرار بر این شده تا ۴۲۰۰ میلیارد تومان به ۱۵ برنامه وزارت بهداشت و درمان اختصاص پیدا کنند و در کنار آن ۱۲۸۶ میلیارد تومان هم به بیمه بیکاری اختصاص پیدا کرد.
اما گزارشی که در روزهای اخیر سازمان برنامه و بودجه به ایسنا اعلام کرد نشان داد که همچنان رقم پرداختی  از منابع صندوق توسعه ملی حدود ۵.۶ هزار میلیارد تومان بوده که تفاوت چندانی با رقم اردیبهشت ماه نداشته است.


این در حالی است که به تازگی نمکی-وزیر بهداشت و درمان- با انتقاد از وضعیت موجود نسبت به تامین هزینه‌های کرونا اشاره‌ای به دریافت مبلغ  از محل صندوق توسعه ملی داشته و گفته که در هفت ماه گذشته از یک میلیارد دلار تخصیصی کمتر از ۳۰ درصد آن را دریافت کرده اند.


 وی البته مقایسه‌ای با کشور انگلیس داشته و گفته آنها در بخش سلامت در این مدت بیش از ۲۲ میلیارد دلار هزینه کرده و علاوه بر دریافت پاداش قابل توجه از سوی پزشکان و پرستاران و کادر بهداشتی این کشور در پایان ماه مطالبه‌ای ندارند، اما وزیر اعلام در مقابل کادر بهداشت و درمان اعلام شرمساری کرده و گفته که  ماه‌هاست مطالبات آنها مانده و پرداخت نشده است.باید یادآور شد حدود پنج ماه پیش که مجوز برداشت یک میلیارد یورویی از صندوق توسعه ملی صادر شد قیمت یورو  در سامانه نیما حدود ۱۵ هزار تومان بود و  اگر دولت در همان زمان معادل ریالی را به طول کامل از بانک مرکزی دریافت می‌کرد حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان باید به خزانه واریز و در اختیار وزارت بهداشت و و بخشی برای بیمه بیکاری صرف می شد، اما فقط ۵.۶ هزار میلیارد تومان تاکنون پرداخت شده که بخشی از آن نیز به بیمه بیکاری اختصاص دارد و در اختیار وزارت بهداشت نیست .


اما اکنون قیمت یورو در سامانه نیما به حدود ۲۵ هزار  تومان رسیده که اگر تاکنون فقط ۳۰درصد یک میلیارد یورو به ریال تبدیل شده باشد برای باقی آن یعنی احتمالا حدود۷۰۰هزار یوروی دیگر باید نزدیک به۱۷  هزار میلیارد تومان دیگر به ریال تبدیل و به خزانه واریز شده و عمدتا در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.
این در شرایطی است که این اتفاق نیفتاده و بعدها از مدتها درخواست وزارت بهداشت و کادر درمان برای پرداخت موقعات و فوق العاده‌های ویژه این بخش هنوز سازمان برنامه و بودجه و سایر دستگاه‌های مربوطه نتوانسته اند پاسخگویی کاملی در این رابطه داشته باشند، البته نوبخت چندی پیش وعده داد که از مهر ماه پرداخت کارانه ماهانه و موقعات کادر درمان از سر گرفته خواهد شد و اخیرا نیز اعلام کرده که به زودی خبرهای برای آنها دارد.


به هر صورت لازم است دستگاه‌های مربوطه از جمله سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی در رابطه با سرنوشت مجوز یک میلیارد یورویی برداشت از صندوق توسعه ملی برای اختصاص به حوزه درمان با گذشت پنج ماه توضیح شفافی ارائه کرده و پاسخگوی کادر درمان باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha