یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 299326

رئیس اداره منابع طبیعی استان مازندران در گفت‌وگو با همشهری: اسیر شگردهای آقای قاف نمی‌شویم و آق مشهد را بازمی‌گردانیم کلاف پیچیده پرونده آق‌مشهد بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود.

جنگ چوب در پرونده آق‌مشهد

سلامت نیوز:  رئیس اداره منابع طبیعی استان مازندران در گفت‌وگو با همشهری: اسیر شگردهای آقای قاف نمی‌شویم و آق مشهد را بازمی‌گردانیم کلاف پیچیده پرونده آق‌مشهد بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،پس از مصاحبه با حجت‌الاسلام حسینعلی خادمی، متولی وقف جنگل آق‌مشهد که نخستین مصاحبه رسانه‌های کشور با او بود، این‌بار گفت‌وگو با نفر دوم پرونده (آقای قاف)‌ انجام شده است که شریک متولی وقف جنگل آق‌مشهد و بهره‌بردار چوب از این بخش از جنگل هیرکانی کشور است. «محمد قنبریان آق‌مشهدی» در این گفت‌وگو اقرار کرده است که درصدد بهره‌برداری از منابع این بخش از جنگل هیرکانی است.

مطابق قانون طرح تنفس جنگل، هرگونه بهره‌برداری از جنگل‌های هیرکانی از سال95 ممنوع شد و از ابتدای سال‌جاری حتی بهره‌برداری‌ از چوب‌های شکسته و درختان افتاده در جنگل‌های شمال نیز ممنوع است. اما نفر دوم پرونده که پیش‌تر سابقه محکومیت قضایی در بهره‌برداری از جنگل آق‌مشهد را داشته، درصدد برداشت از منابع طبیعی این منطقه است.

محمد قنبریان آق‌مشهدی  پیش‌تر او را با عنوان «آقای قاف» معرفی کرده بود حالا در گفت‌وگو با همشهری تصریح کرده است که تاکنون، 2بار درخواست بهره‌برداری از چوب درختان جنگل آق‌مشهد را داده است که منابع طبیعی با درخواست‌های او موافقت نکرده است. او می‌گوید: من با آقای خادمی قرارداد بهره‌برداری دارم. برای این کار هم همه اسناد و مدارک را به منابع طبیعی ارائه دادم که مجوز صادر کنند تا چوب‌های شکسته و افتاده را برای یکی از شرکت‌های چوب و کاغذ ارسال کنم.

حتی گفتم آنها هم نظارت داشته باشند و عوارض را هم پرداخت کنم. این درخواست را بارها دادم اما قبول نکردند.«آقای قاف» مدعی است که پس از این روند، متوجه شده است اداره منابع طبیعی، خود اقدام به برداشت چوب از جنگل آق‌مشهد کرده است و پس از شکایت او دیگر منابع طبیعی نتوانسته است از منابع چوب در جنگل آق‌مشهد بهره‌برداری کند. می‌گوید: حتی اگر درختان آق‌مشهد بیت‌المال هم نباشد، اداره منابع طبیعی نباید با بهره‌برداری، درختان آق‌مشهد را صرف خود کند، بلکه باید عواید آن به امامزاده حارث برسد.

قنبریان با تأکید بر اینکه هنوز حتی یک درخت افتاده در جنگل آق‌مشهد را نیز با خود نبرده است در پاسخ به این پرسش همشهری که اگر قرار نیست از درختان آق‌مشهد حتی توسط اداره منابع طبیعی بهره‌برداری صورت بگیرد، ماهیت قرارداد دوجانبه او برای برداشت چوب درختان جنگل آق‌مشهد با متولی وقف 5600هکتار از جنگل آق‌مشهد چیست؟ مدعی می‌شود: فقط می‌خواهم منابع طبیعی درختان آق‌مشهد را قطع نکند و اگر بخواهد این کار را انجام دهد، به دادگستری گزارش بدهم.

چون درست نیست سود میلیاردی با برداشت درخت به کارمندان اداره منابع طبیعی برسد و آن‌وقت بگویند وقف آق‌مشهد باطل است.وی همچنین در پاسخ به درخواست روزنامه همشهری برای ارائه سند در مورد برداشت چوب از جنگل هیرکانی آق‌مشهد توسط اداره منابع طبیعی برای اثبات ادعای خود مبنی بر بهره‌برداری منابع طبیعی از جنگل آق‌مشهد  را درخصوص این پرونده متهم کرد و گفت: به همان کسی که در آق‌مشهد به شما در روزنامه  خط و گزارش می‌دهد، بگویید از آن خانه‌ای که در وسط جنگل ساخته و 10هکتار منابع طبیعی را خراب کرده، برای روزنامه فیلم بفرستد.

او گفت: بالای 200عدد درخت شمشاد در منطقه قطع کرده‌اند. اما به ما اجازه بهره‌برداری نمی‌دهند. قنبریان در ادامه از مجوز قطع درختان توسط آقای «س» که به ادعای او از نزدیکان یکی از مفسدان اقتصادی اعدام شده است خبر داد و گفت: چوب درختان آق‌مشهد را با 5نفر از همکارانش قطع می‌کند و برای یکی از کارخانه‌های چوب ساری می‌فرستند، بعد به ما مجوز بهره‌برداری نمی‌دهند.محمد قنبریان آق‌مشهدی افزود: من حتی در نامه‌ای که به منابع طبیعی فرستادم، تأکید کردم مجوز حمل درختان افتاده را صادر کنید اما آنها همین درخواست را هم نپذیرفتند.


تلاش‌های مکررپرونده

وقف 5600هکتار جنگل هیرکانی آق‌مشهد زمانی جالب‌تر می‌شود که منابع طبیعی استان مازندران در نامه‌ای به مورخه 11مردادماه سال‌جاری و در پاسخ به درخواست‌های شریک متولی وقف جنگل آق‌مشهد برای بهره‌برداری از چوب این جنگل، تأکید کرده است که «آقای محمد قنبریان به نمایندگی از آقای خادمی به کرات با مراجعه به اداره کل تقاضای صدور اجازه بهره‌برداری از درختان جنگلی را می‌کند که با پاسخ منفی مواجه می‌شود.»

 براساس سند دیگری که به  ارسال شده است، بهره‌بردار جنگل آق‌مشهد در تیرماه امسال با اداره کل میراث‌فرهنگی استان مازندران مکاتبه‌ای با هدف استعلام برای بهره‌برداری از جنگل و اطلاع از این موضوع که آیا جنگل آق‌مشهد نیز در پرونده ثبت جهانی جنگل هیرکانی گنجانده شده است؟ انجام می‌دهد و در تاریخ 24تیرماه سال99، سیف‌الله فرزانه، مدیرکل میراث‌فرهنگی استان مازندران به این نامه اینگونه پاسخ داده است: «روستای آق‌مشهد، شامل عرصه و حریم جنگلی ثبت جهانی شهرستان ساری نمی‌شود.» 


منابع طبیعی: ادعاهای آقای قاف را تکذیب می‌کنیم
 ادعای نفر دوم (محمد قنبریان) در پرونده وقف جنگل آق‌مشهد که در قراردادی دوجانبه با متولی وقف درخواست بهره‌برداری از جنگل آق‌مشهد را داشت، درخصوص اقدام منابع طبیعی استان مازندران در بهره‌برداری از جنگل آق‌مشهد با واکنش شدید مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران مواجه شد و اسحاق عطایی، مدیرکل جدید اداره منابع طبیعی این استان  گفت که این ادعاها را از اساس تکذیب می‌کند. اسحاق عطایی می‌گوید:‌ اداره کل منابع طبیعی استان مازندران از ابتدای سال‌جاری حتی یک شاخه چوب شکسته هم از جنگل آق‌مشهد برداشت نکرده است.

به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران، تنها پروانه‌ای که در منابع طبیعی برای قطع و برداشت درختان صادر شده است مربوط به درختان ریشه‌کن افتاده و سیل‌آورده در مسیر رودخانه است و از سال95 نیز هیچ مجوز قطع و برداشت دیگر در جنگل آق‌مشهد صادر نشده است. اسحاق عطایی افزود: از ابتدای سال‌جاری برداشت چوب شکسته از کف جنگل نیز ممنوع شد.

مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران در واکنش به ادعای «محمد قنبریان آق‌مشهدی»، بهره‌بردار جنگل آق‌مشهد در مورد بهره‌برداری اداره منابع طبیعی استان مازندران از جنگل آق‌مشهد، گفت: این شخص، پیش از این اظهارات نیز برای برداشت چوب از درختان جنگلی به چالوس مراجعه کرده بود که هیچ مجوزی هم به او داده نشد، اما این ادعاها را مطرح می‌کند تا با استفاده از این شیوه بتواند از جنگل‌ها بهره‌برداری کند.

مدیرکل جدید منابع طبیعی استان مازندران همچنین به همشهری خبر داد که چهارشنبه هفته گذشته لایحه‌ای به دادگستری استان مازندران ارائه شده است تا دستور اعاده دادرسی در رأی وقف جنگل آق‌مشهد صادر شود. به گفته او، این اقدام فارغ از بررسی ویژه پرونده وقف آق‌مشهد در قوه قضاییه است تا هرچه زودتر، 5600هکتار از اراضی جنگل آق‌مشهد به منابع طبیعی کشور بازگردانده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha