متخصص مغز و اعصاب درخصوص بهداشت خواب و دلایل بدخوابی‌های شبانه توضیحاتی ارائه داد.

ارتباط مصرف نوشابه‌های انرژی زا و بی‌خوابی

سلامت نیوز:متخصص مغز و اعصاب درخصوص بهداشت خواب و دلایل بدخوابی‌های شبانه توضیحاتی ارائه داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، فرزاد اشرافی متخصص مغز و اعصاب گفت: با توجه به شرایط کرونا و تعطیلی مدارس، و برگزاری کلاس‌ها به صورت مجازی، خواب کودکان و نوجوانان ممکن است بهم ریخته باشد که این موضوع علل مختلفی دارد، استفاده از اینترنت و فضای مجازی و تلویزیون، اختلال در زمان خواب رفتن به وجود می آورد و نوری متصاعد شده از این لوازم الکترونیکی باعث به هم خوردن زمان خواب و جلوگیری از ترشح هورمون ملاتونین می‌شود که این موضوع بی‌خوابی را در پی دارد.


وی در ادامه به والدین و نوجوانان توصیه کرد: حتی المقدور قبل از خوابیدن از تبلت و موبایل استفاده نکنند و اوقات خود را درفضای مجازی سپری نکنند، سعی کنید فرزندانتان در ساعت مشخصی بخوابند و صبح‌ها ورزش کنند، خواب ظهر نداشته باشند و در هنگام خواب در محیط ساکت و کم نور استراحت کنند و همیشه بهداشت خواب را رعایت کنند و تا دیر وقت هم در مهمانی‌ها شرکت نکنند.


متخصص مغز و اعصاب چند مورد از عوارض بی خوابی را بیان‌کرد و گفت: بی خوابی باعث از بین رفتن توجه و تمرکز، خسته بودن، ایجاد اختلالات خلقی، پرخاشگری و اختلالات حافظه می شود و این موارد باعث افت در آموزش دانش آموزان خواهد شد.


وی در ادامه افزود: برخی از نوجوانان از مواد کافئین دار مانند قهوه یا چای  و...استفاده می کنند که اصلا نباید در شب استفاده شود چون این مواد غذایی باعث بی خوابی آن ها می شود و همچنین برخی دیگر از نوجوانان برای بیدار ماندن به دلیل درس خواندن از نوشابه‌های انرژی زا استفاده می‌کنند که به دلیل داشتن مواد محرکی که داخل این نوشابه‌ها هست باعث اختلال در خواب خواهد شد.


اشرفی در رابطه با زمان های خواب مناسب در سنین مختلف گفت: کودکانی که بین ۶ تا ۱۴ سال دارند باید خواب طبیعی و بدون دارو داشته باشند و بهترین زمان برای خواب آنها ساعت ۸ تا 10 است. خوابی که از ساعت ۱ بامداد شروع شود خواب مفیدی نیست چون هورمون ملاتونین در آن زمان ها ترشح می شود و در مورد کودکان شیرخوار نیز آنها قطعاً نیازمند خواب منظم‌تری هستند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha