دکتر مجید محمد شاهی رییس انجمن تغذیه شاخه استان خوزستان در گفت وگو با خبرنگار سلامت نیوز، ضرورت دریافت کلسیم برای بدن گفت:«یک بخش قابل توجهی از مواد معدنی در استخوان ها و دندان ها وجود دارد که قسمت عمده آن از کلسیم ساخته شده است چون کلسیم اسکلت بدن ما را تشکیل می دهد باید مراقب آن باشیم. اگر تراکم این کلسیم در استخوان کم شود ما دچار بیماری های از جمله پوکی استخوان و شکستگی خواهیم شد.»

پروتئین های شیر در اثر حرارت تخریب میشود/چرا شیر باید پاستوریزه شود؟

سلامت نیوز:دکتر مجید محمد شاهی رییس انجمن تغذیه شاخه استان خوزستان  در گفت وگو با خبرنگار سلامت نیوز، ضرورت دریافت کلسیم برای بدن گفت:«یک بخش قابل توجهی از مواد معدنی در استخوان ها و دندان ها وجود دارد که قسمت عمده آن از کلسیم ساخته شده است چون کلسیم اسکلت بدن ما را تشکیل می دهد باید مراقب آن باشیم. اگر تراکم این کلسیم در استخوان کم شود ما دچار بیماری های از جمله پوکی استخوان و شکستگی خواهیم شد.»


وی در ادامه گفت:« به طور کلی تا سنین بلوغ، افزایش تراکم استخوان را در بدن داریم اما بعد از سن بلوغ کم کم میزان هورمون رشد در بدن کم شود در نتیجه تراکم استخوان کاهش پیدا می‌کند. بخش قابل توجهی از تراکم استخوان شامل پروتئین و کلسیم است. اگر در برنامه غذایی ما کلسیم وجود نداشته باشد کم کم بدن سعی می کند کلسیم مورد نیازش را از استخوان برداشت کند که منجر به پوکی استخوان خواهد شد در نتیجه حتما باید کلسیم را دریافت کنیم.»


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی درباره این که کلسیم را از چه منبعی می توان دریافت کرد، گفت:« بخش قابل توجهی از کلسیم مورد نیاز بدن از طریق شیر و لبنیات تامین می شود و در واقع منبع اصلی تامین کلسیم بدن ما است البته در منابع غذایی دیگر هم کلسیم وجود دارد اما به نسبت لبنیات منبع اصلی نیستند. کسانی که شیر و لبنیات نمی خورند خیلی سخت می‌توانند آن ۳۰۰ میلی گرم کلسیمی که در روز بدن لازم دارد را از دیگر منابع غذایی به دست آورند مثل افرادی که گیاهخوارهستند و از لبنیات استفاده نمی کنند این دسته از افراد در دراز مدت دچار کمبود کلسیم خواهد شد و اگر می خواهند روند گیاهخواری را ادامه دهند باید حتماً از مکمل های کلسیم استفاده کنند.»


وی گفت:« وقتی از لبنیات صحبت کنیم منظورمان تنها کلسیم نیست در سنین رشد در کودکان و در زنانی که در دوران شیردهی هستند و زنان باردار لبنیات مزایای دیگری هم برای آنها دارد.شیر یکی از بهترین پروتئین ها را دارد و برای افزایش رشد بچه ها و نیز رشد مادران باردار و در دوران شیردهی خیلی کمک کننده است.»


متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره اینکه لبنیات را به چه شکلی و چه زمانی استفاده کنیم، گفت:« در مورد این مسئله بحث زیاد است همیشه توصیه ما این است که از لبنیات کم چرب و پاستوریزه استفاده شود. چرا فرآیند پاستوریزاسیون در دنیا ابداع شد به دلیل اینکه شیر منبع یک غذای پروتئینی است که می تواند برای میکروب ها یک محیط کشت باشد و خیلی راحت شیر آلوده می‌شود و این آلودگی می‌تواند به بدن ما منتقل شود لذا برای اینکه شیر را عاری از میکروب کنند از یک طرف و از طرف دیگر در فرایند پاستوریزاسیون آسیبی به شیر نرسد در نتیجه فرایند پاستوریزاسیون را ابداع کردند و با تحقیقات زیاد درجه حرارت هایی را مشخص کردند که در آن درجه حرارت کمترین آسیب به شیر می رسد و بیشترین میزان باکتری کشی را دارد. پاستوریزاسیون شیر حدود ۱۵ ثانیه در دمای حدود ۷۶ درجه سانتیگراد انجام می شود و به دمای جوش نمی رسد در این درجه حرارت شیر وقتی شیر پاستوریزه می‌شود میکروب ها از بین می‌رود پس هدف از فرآیند پاستوریزاسیون حرارت دادن شیر در حدی است که میکروب‌های شیر از بین برود ولی به پروتئین‌های شیر آسیب نرسد.»


وی افزود:« مردم معمولا شیرهای فله ای و سنتی را می‌جوشانند که حرارت دادن زیاد به شیر می‌تواند به شیر آسیب برساند. برخی افراد کف روی شیر را دور می ریزند و فکر می‌کنند که چربی شیر است در حالی که این چربی شیر نیست بلکه بخش زیادی از پروتئین های شیر است که در اثر حرارت تخریب شده و روی سطح شیر می آید. عملاً خیلی از مزایای شیر به این شکل از دست می‌رود حتی اگر شیر را خوب موقع جوشاندن هم نزنید ممکن است باکتری کشی به صورت کامل انجام نشود.»


دکتر محمدشاهی درباره اینکه چه زمانی بهتر است شیر را استفاده کنیم، گفت:« شیر را باید به تناوب در طول روز استفاده کرد. معمولا در هر وعده، حول و حوش ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی گرم کلسیم جذب بدن می شود اگر ما سه لیوان شیر را می خواهیم بخوریم باید یکی را صبح و یکی را بعد از ظهر و یکی را شب بخوریم تا سیستم گوارشی بدن ما زمان بیشتری برای جذب کلسیم داشته باشد. اگر بیاییم سه لیوان شیر را به یکباره در یک وعده مصرف کنیم بدن فرصت کافی برای استفاده از آن حجم زیاد کلسیم را ندارد و به همین دلیل و بخشی از کلسیم دریافتی را دفع می کند به همین دلیل بهتر است که میزان مصرف شیر را در وعده های غذایی تقسیم بندی کنیم. یکی از بهترین زمان های استفاده کردن از شیر آخر شب است که هم احساس سیری را برای فرد ایجاد می‌کند و هم به دلیل اسیدهای آمینه ای که دارد به خواب بهتر و آرام تری کمک می کند.»  


وی درباره شیرهای با ماندگاری بالا گفت:« بسیاری از افراد گمان می کنند شیرهای با ماندگاری طولانی حاوی مواد نگهدارنده و افزودنی است و از مصرف این نوع شیرها خودداری می کنند در حالی که چنین نیست. فرایند بسته بندی این شیرها به گونه ای است که ماندگاری شیر را طولانی می کند. وقتی شیر استرلیزه و پاستوریزه می شود در داخل این بسته بندی های چهار،شش و هشت لایه قرار می‌گیرد و بین آنها یک لایه آلومینیوم وجود دارد که مانع از ورود میکروب می‌شود. تا زمانی که در شیر را باز نکنیم درجه ماندگاری طولانی دارد در نتیجه هیچ افزودنی به این شیرها اضافه نشده است همین شیر را اگر باز کنید و در داخل یک لیوان در داخل یخچال بگذارید مثل بقیه شیرها فاسد خواهد شد و تا دو ماه ماندگاری نخواهد داشت پس باید با خیال راحت از شیرهای با ماندگاری بالا استفاده کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha