محققان آمریکایی دریافته‌اند که چرا مالش پوست در قسمت‌هایی که دچار خارش است، راضی‌کننده بوده و حس ناراحت‌کننده خارش را از بین می‌برد. این اقدام که آسیب کمتری نسبت به خاراندن به پوست می‌رساند، یک مسیر ضد خارش را در نخاع فعال می‌کند.

تسکین خارش پوست بدون خاراندن

سلامت نیوز: محققان آمریکایی دریافته‌اند که چرا مالش پوست در قسمت‌هایی که دچار خارش است، راضی‌کننده بوده و حس ناراحت‌کننده خارش را از بین می‌برد. این اقدام که آسیب کمتری نسبت به خاراندن به پوست می‌رساند، یک مسیر ضد خارش را در نخاع فعال می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز، محققان دانشگاه میامی آمریکا در آزمایشی جالب مکانیسم تسکین احساس خارش در پوست را هنگام انجام مالش پوستی درک کرده‌اند. آن‌ها ابتدا یک ماده شیمیایی القاکننده خارش را به موش‌ها به‌عنوان جانوران مدل در آزمایش تزریق کرده و سپس مسیرهای عصبی را که با لمس پوست آن‌ها به‌وسیله پنجه‌هایشان فعال می‌شد، بررسی کردند.

نتایج نشان داد که نوازش یا مالش پوست، ابتدا نورون‌های حسی را در زیر پوست فعال می‌کند و سپس یک مسیر ضد خارش را در نخاع فعال می‌سازد. این اتفاق درنتیجه باعث کاهش فعالیت مغز در این خصوص و تسکین خارش می‌شود.

به گفته این محققان، مقاومت در برابر پدیده خارش، کار بسیار دشواری است. از طرفی خاراندن پوست می‌تواند به دلیل بروز خراش‌های متعدد، امری آسیب‌رسان باشد و وقتی خارش در مناطق حساسی مثل چشم اتفاق می‌افتد، کار مشکل‌تر هم می‌شود. اما بررسی‌ها نشان داده‌اند که نوازش یا مالش پوست هم می‌تواند خارش را برطرف کند.

نکته جالب آن جا است وقتی تیم پژوهشی، مستقیماً نورون‌های لمسی را در زیر پوست موش‌ها تحریک کردند، باز هم کاهش واضحی در حس خارش پوست مشاهده شد.

به گفته دانشمندان فوق نوازش و مالش پوست باعث ایجاد آبشاری از فعالیت نورون‌ها می شودکه سلول‌های عصبی حسی را در زیر پوست فعال کرده و سپس نورون‌های ضد خارش را در نخاع فعال می‌سازد و درنتیجه باعث کاهش فعالیت عصبی تیره پشتی و تسکین خارش می‌گردد.

این یافته‌های جالب توجه در نشریه معتبر Journal of Neuroscience منتشر شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha